Flyga med hund till Gran Canaria

Bra gjort av dig att kontakta en lokalveterinär, så brukar jag också göra innan varje avresa för att ta reda på om någon sjukdom härjar i området som avråder från att resa till just den platsen.
Det SVA rekommenderade angående myggspray är bra, det har jag oavsett smittade eller friska myggor.
Jag har/haft terapi hundar under 15 års tid som ingår i ett program i många länder utomlands och har kontakt med många kliniker runtom. Även när svenska veterinärer säger att det är fritt fram att resa, tar jag alltid kontakt med utländska innan avresa för man vet aldrig om all information hunnit till Sverige.
Jag tycker att du har fått bra info från både SVA och veterinären därnere, ingen avråder dig från att resa.
Hur det kommer vara under flyget får du ta det som det kommer, du känner dina hundar bäst och verkar ha en bra plan. :)
Så du bidrar till att importera gatuhundar?
 
TS om du inte har gjort det än, så googla ”resa med hund till Gran Canaria” så får du upp massor av träffar. Där kanske du hittar mer detaljerat hur det är att flyga med hunden till just den destinationen, var man kan rasta osv.. :)
 
Jag hade inte vågat ta med en hyperkänslig lättstressad hund på en tvåveckors semester. Som jag ser på det så har man att välja på pensionat eller att stanna hemma.
Jag skulle dessutom vara rädd för att ev stress vid flyg ger reaktioner på hunden om den är så känslig som du säger.

Fast som jag skrivit förut är det är två hundar det gäller. Den ena är nervös för främlingar och främmande hundar. Den andra är en glad skit som älskar alla men har problem med sin mage och hud.

Så ingen av hundarna fungerar att ha på ett pensionat!!!!

Dessutom så har dom veterinärer jag pratat med sagt att dem flesta hundar klarar flygresor bra! Våra hundar trivs bra och är vana vid att vara i väskor så tror faktiskt inte det är ett jätte problem. Vi har en kliniktid här i Sverige nu i slutet på september för att kolla hälsostatus på hundarna, att dom är i sådan form att dom klarar resan
 
Senast ändrad:
Förlåt men det var ett av dom konstigaste argument jag hört, en veterinär gav dig fel råd angående inresa i Sverige så då har ingen veterinär koll alls? Annars är ju rekommendationen från SVA och Jordbruksverket att man ska kontakta sin vet för att få hjälp med vilka regler som gäller.. Men det är då felaktigt enligt dig?

Dessutom är det ju trots allt lite skillnad att känna till om det är många fall av en allvarlig sjukdom på den ön man jobbar till att känna till vilka avmaskningsregler som gäller vid inpassering till ett land!
Gran Canaria är ju bara 1 560 km² så om det vore många fall av sjukdomen borde dom känna till det!
Jag träffar ofta på folk som säger "Jag kollade ju med veterinären innan och hen sa ....." när dom kommer till gränsen med sina djur. Ska man ge sig ut och resa med sina så kan man i Sverige kontrollera vad Jordbruksverket säger och deras motsvarighet i det land man ska åka till.
 
Jag träffar ofta på folk som säger "Jag kollade ju med veterinären innan och hen sa ....." när dom kommer till gränsen med sina djur. Ska man ge sig ut och resa med sina så kan man i Sverige kontrollera vad Jordbruksverket säger och deras motsvarighet i det land man ska åka till.
Vi har gått igenom reseråden på jordbruksverket. Vi kommer även, om vi åker, avmaska mot dvärgbandmask innan hemresa även om det inte är ett krav. Better safe than sorry sas.
 
Vi har gått igenom reseråden på jordbruksverket. Vi kommer även, om vi åker, avmaska mot dvärgbandmask innan hemresa även om det inte är ett krav. Better safe than sorry sas.
I ditt ställe hade jag kontaktat Jordbruksverket och inte bara ringt. Det är ju så att Kanarieöarna inte är med i alla bestämmelser som finns inom EU och kan vara undantagna eller ha egna regler. Dessutom kan smittskyddsläget förändras och mardrömmen är väl för alla seriösa djurägare att få sina djur avlivade. Tänker bl a på det som just nu pågår i Norge. Kan mycket väl vara så att man på Kanarieöarna stoppar införsel av hundar om det sprider sig.
 
Fast som jag skrivit förut är det är två hundar det gäller. Den ena är nervös för främlingar och främmande hundar. Den andra är en glad skit som älskar alla men har problem med sin mage och hud.

Så ingen av hundarna fungerar att ha på ett pensionat!!!!

Dessutom så har dom veterinärer jag pratat med sagt att dem flesta hundar klarar flygresor bra! Våra hundar trivs bra och är vana vid att vara i väskor så tror faktiskt inte det är ett jätte problem. Vi har en kliniktid här i Sverige nu i slutet på september för att kolla hälsostatus på hundarna, att dom är i sådan form att dom klarar resan

Men mag- och hudproblem och stresspåslag kan förvärra problemen. För det är en en stress med flyg och helt ny miljö.
 
Men mag- och hudproblem och stresspåslag kan förvärra problemen. För det är en en stress med flyg och helt ny miljö.
Veterinärer som träffat hunden verkar inte anse att det är ett jätte problem..

Men vi ska som sagt checka dom ändå så får se vad vet säger då!
 
Men mag- och hudproblem och stresspåslag kan förvärra problemen. För det är en en stress med flyg och helt ny miljö.

Behöver väl inte alls innebära stress om hunden är van vid att sitta i bur och är lugn vid husse/matte? Det är två olika hundar. Den ena osäker men trygg vid matte/husse och den andra har fysiska problem som andra inte klarar av att sköta rätt.

Till TS: Jag har själv en socialt osäker hund och hade jag fått välja mellan att han var hos okänd i två veckor eller sitta hos mig på flyg hade jag valt flyget. Han hade med nästan 100% säkerhet klarat flygresan utan några som helst problem.

Jag är också en person som gärna har med djuren överallt. Det finns fästinghalsband som även tar sandmyggan. Har själv bott i Italien med hund där den också finns. Den är ju dessutom även farlig för människor så då borde man själv inte heller vistas i såna länder...

Dock skulle jag undvika kontakt med gatudjur med tanke på risker. Speciellt eftersom att du har så små hundar.
 
Behöver väl inte alls innebära stress om hunden är van vid att sitta i bur och är lugn vid husse/matte? Det är två olika hundar. Den ena osäker men trygg vid matte/husse och den andra har fysiska problem som andra inte klarar av att sköta rätt.

Till TS: Jag har själv en socialt osäker hund och hade jag fått välja mellan att han var hos okänd i två veckor eller sitta hos mig på flyg hade jag valt flyget. Han hade med nästan 100% säkerhet klarat flygresan utan några som helst problem.

Jag är också en person som gärna har med djuren överallt. Det finns fästinghalsband som även tar sandmyggan. Har själv bott i Italien med hund där den också finns. Den är ju dessutom även farlig för människor så då borde man själv inte heller vistas i såna länder...

Dock skulle jag undvika kontakt med gatudjur med tanke på risker. Speciellt eftersom att du har så små hundar.

Det fetade: Jag hade valt en mer hundvänlig semester om jag hade haft hund som inte kunde vara hos hundvakt eller på pensionat. Så hade Kanarieöarna fått vänta. Eller så hade jag och partner fått resa separat (med vänner kanske). Och de mindre hundvänliga resorna hade fått vänta.
 
Det fetade: Jag hade valt en mer hundvänlig semester om jag hade haft hund som inte kunde vara hos hundvakt eller på pensionat. Så hade Kanarieöarna fått vänta. Eller så hade jag och partner fått resa separat (med vänner kanske). Och de mindre hundvänliga resorna hade fått vänta.
Vad är det som är så hundovänligt på Gran Canaria?
 
Vad är det som är så hundovänligt på Gran Canaria?

För det första: den lång flygresan. Sen har jag läst på forum på nätet där folk skriver att hundar är förbjudna på rätt många platser. Folk skriver att det är svårt att hitta bra rastställen till hunden eftersom de är förbjudna på så många platser.
 
För det första: den lång flygresan. Sen har jag läst på forum på nätet där folk skriver att hundar är förbjudna på rätt många platser. Folk skriver att det är svårt att hitta bra rastställen till hunden eftersom de är förbjudna på så många platser.

Det är väl knappast en lång flygresa...

Sen verkar det vara delade meningar om hur det är med hund där. Här skriver en att hunden var välkommen lite överallt: https://www.kanarieliv.se/2015/05/resa-kanarieoarna-hund.html
 
För det första: den lång flygresan. Sen har jag läst på forum på nätet där folk skriver att hundar är förbjudna på rätt många platser. Folk skriver att det är svårt att hitta bra rastställen till hunden eftersom de är förbjudna på så många platser.
Fast blir det inte lite knasigt att ge råd från vad du läst och tror när du inte upplevt det själv?!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 412
Senast: Paddington
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 085
Senast: Millz
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 503
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp