Flyga med hund

Annadotter

Trådstartare
Jag undrar om någon här har rest med hund i lastutrymmet på planet och hur ni upplevde det? Anledningen till det är att jag kommer att tillbringa en del tid i Spanien vintertid och planerar att köpa hund innan dess. Det är ju svårt att förbereda hunden för det på annat sätt än att vänja den vid transportburen? Tankar och idéer? Hundraserna jag tittar på är iofs små typ papillon och kleinspitz så de kanske kan vara i kabinen?
 
Det skall inte vara några problem: flygbolagen är så vana vid detta. Men om du inte har köpt hunden redan så kan det ju vara läge att köpa en ras vars vikt understiger maximum för handbagaget. I så fall får den åka med dig i kabinen i sin egen väska.
Som djurövande kontrollfreak (är dessutom inte förtjust i att flyga) kan jag inte tänka mig att inte ha kontroll på min hund när jag flyger så när vi köpte hund valde vi en liten ras med flit. Nu har inte vår hund flugit ännu men vi har lärt honom att kissa på papper/blöja i trångt utrymme så han skall klara en flygning över Atlanten om det någonsin blir så att vi flyttar tillbaka till Europa. Så det finns många grejer du kan lära din hund för att göra flygandet så smidigt som möjligt (sova i väska, kissa på papper, dricka ur flaska, etc.).
 
Tack för svar! Jag funderar lite på storleken på hunden och buren. Den största tillåtna höjd på bur för kabinen som jag hittills har hittat är Swizz air. Den verkar vara 40 cm och då måste hunden kunna stå upp i buren. Det är inte så många hundraser som klarar det..
 
Jag undrar om någon här har rest med hund i lastutrymmet på planet och hur ni upplevde det? Anledningen till det är att jag kommer att tillbringa en del tid i Spanien vintertid och planerar att köpa hund innan dess. Det är ju svårt att förbereda hunden för det på annat sätt än att vänja den vid transportburen? Tankar och idéer? Hundraserna jag tittar på är iofs små typ papillon och kleinspitz så de kanske kan vara i kabinen?
Jag har flugit ca 10-15 ggr med dvärgschnauzer i kabinen, både hane och tik. De har varierat i mankhöjd och vikt mellan 30-35 cm och 6-8 kg.
En papillon eller kleinspitz brukar vara mindre och lättare än så :)
Flugit med olika flygbolag men främst SAS och Lufthansa.
 
Jag har flugit inrikes med stor hund i lastutrymme (collie) men även med valp i kabinen med flygbyten osv. Min hund som fick flyga i bur fick lite ont i öronen när vi landade, men i övrigt verkade det gå bra. Valpen hade det betydligt jobbigare, han blev åksjuk och kräktes en del, men det är ju ingen större fara om en inte har planerat att flyga med hunden flera gånger per år eller så. Han hade också problem med åksjuka tills han blev runt året, så jag är ganska säker på att han skulle må mycket bättre under flygresor idag än när han var liten.
 
Jag undrar om någon här har rest med hund i lastutrymmet på planet och hur ni upplevde det? Anledningen till det är att jag kommer att tillbringa en del tid i Spanien vintertid och planerar att köpa hund innan dess. Det är ju svårt att förbereda hunden för det på annat sätt än att vänja den vid transportburen? Tankar och idéer? Hundraserna jag tittar på är iofs små typ papillon och kleinspitz så de kanske kan vara i kabinen?
Jag flög någon gång i månaden på jobb och hade med mig Papillon i kabinen då. Jag hade en Sherpa-väska med godkända mått och hade hunden under stolen framför mig.
Jag var lite osäker innan och kollade med min uppfödare om hon trodde hunden kunde må dåligt på ngt vis, bli rädd etc. Men hon sa att ingen av "hennes hundar" blir skraja av en sådan sak. Och hon hade rätt. Det var inga problem.

Det värsta var väl att väskan stängdes med två dragkedjor som möttes. Hunden tyckte hon skulle sitta i knäet som vanligt och iom att hon var smart fattade hon var man stängde/öppnade. Så hon tryckte dit nosen och försökte få upp dragkedjorna genom att gnugga nosen i sidled där. Helt plötsligt ploppade en Pappi-huvud ut. :laugh:
Jag fick stoppa tillbaks henne och stänga. Hon testade igen och jag knackade på "taket" i väskan. Hon var still 1 min och testade igen. När jag knackade igen då så lade hon av och så var det med det liksom.🤷‍♀️
I övrigt funkade allt mycket enkelt.
 
Vi flög för drygt ett år sedan med våra två Chihuahuor i kabinen och det var inga problem. Trots att den ena hunden är ganska nervös av sig. Vi mutade med godis vid start och landning men i övrigt sov dom lugnt. Vi var lite oroliga då vi hörde skräckhistorier med hundar som sket ner sig fullständigt etc, men det gällde då tyvärr i första hand dom som flög i bagageutrymmet så vi hoppades och trodde det skulle gå bra och det gjorde det ju. Om vi så småningom köper nya hundar så kommer vi sikta på liten ras igen för det var otroligt smidigt att kunna ta med dom på semestern! Viktgränsen ligger på 8 kg inkl väska för dom flesta flygbolag idag så urvalet av ras blir ju inte så jätte stort. Dom kontrollvägde väskan med hund på hemvägen.
 
Jag har flugit med min hund i kabinen. Under start och landning har han legat i väskan under stolen framför. Under flygningen har han suttit i mitt knä.
Brorsans mops har flugit både i kabinen som valp och i lastutrymmet som vuxen utan några problem :)
 
Jag har en vän som jobbade på en flygplats, hon lastade bland annat ur hundar som flugit i lastutrymmet. Det var något hon absolut inte rekommenderade då hundarna ofta var mycket rädda. Så kan du välja så välj en hund du kan ha i kabinen.
 
Jag har en vän som jobbade på en flygplats, hon lastade bland annat ur hundar som flugit i lastutrymmet. Det var något hon absolut inte rekommenderade då hundarna ofta var mycket rädda. Så kan du välja så välj en hund du kan ha i kabinen.
Det beror ju på hunden. Dels hur van den är vid sin bur och om den ens blivit tränad att vara där i. Men också hur miljöstark den är och hur bra den klarar av att vara separerad från sin ägare. Jag känner flera som flugit med hund i lastutrymme och det har gått hur bra som helst och hundarna har inte varit berörda eller kissat/bajsat ned sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 435
Senast: Eurydome
·
Övr. Hund Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till...
Svar
12
· Visningar
3 139
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Vill höra om era erfarenheter av att ta med hund till Spanien samt om någon har erfarenhet av att vandra i Spanien eller södra...
Svar
17
· Visningar
3 499
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp