Bukefalos 28 år!

Flyga med katt

Guldaskig

Trådstartare
Det kommer komma en tid då jag måste flyga med min katthona. Jag har köpt en bur som ska vara godkänd för flygning och har tagit reda på vad som behövs göras vid flygning med katt.

Min fråga är då, hur går det till när man väl kommer till flygplatsen och ska gå igenom säkerhetskontrollen? Ska man ha kvar katten i buren eller måste man ta ut den ur buren och bära den? Min katt skulle inte uppskatta att bli buren på en så stressad plats som säkerhetskontrollen på en flygplats så det skulle jag väl helst undvika :p Någon som vet hur det går till?
 
Sv: Flyga med katt

I Norge inomlands fikk jag ta ut katten genom säkerhetskontrollen, och bära henne när buren scannades.
 
Sv: Flyga med katt

Åh herregud :p Katten kommer ju smita! Vore det smart att köpa en sele och sätta på henne så man har något att hålla i så hon inte smiter?
 
Sv: Flyga med katt

Jag skulle aldrig ha tagit ut min katt ur buren på en så stökig plats som en flygplats! :eek: En skräckslagen katt är ju i stort sett omöjlig att hålla!

Mina katter fick åka bland bagaget när vi flög, och det var illa nog att öppna burdörren på kastrup för att tullen skulle försöka scanna av chipet. Det gick inte. :grin:
 
Sv: Flyga med katt

Jag har aldrig behövt öppna buren, tack och lov.
Även om man har katten i sele kan det vara väldigt svårt att hålla en stressad katt. Om de propsar på att öppna för tex chipavläsning, be att få göra det i ett stängt, litet rum.
 
Sv: Flyga med katt

Smart! Hoppas det är trevliga människor som står i säkerhetskontrollen när vi ska flyga. Ska ju dessutom byta flyg en gång och måste gå igenom en extra säkerhetskontroll.

Men det de vill göra om de ber en att ta upp katten är alltså att läsa av chippet? Ska katten åka igenom scannern annars tillsammans med buren? Hur bra är det egentligen? :p
 
Sv: Flyga med katt

Jag har bara behövt bära buren genom bågen med katten i, men jag har aldrig flugit mellan "krångliga" länder.

Det man lätt glömmer som är ett stressmoment för katter är att stora platser med mycket sorl uppfattas som väldigt hotfulla i normala kattöron. Min gamle utställningsräv hade jag lätt plockat ur buren och burit själv vartsomhelst på en flygplats, men han är van vid att mattes famn är den trygga platsen i stora hallar. De andra som inte har kommit riktigt dit trivs bäst i sin bur, helst med ett buröverdrag så att det är en varm, mörk och lite ljuddämpad grotta.
 
Sv: Flyga med katt

Tack för dina svar! Jag hoppas jag har lika stor tur som du och slipper öppna buren och ta ur katten. Jag ska inte flyga mellan länder utan det är Umeå-Stockholm-Karlstad som gäller och det är på Arlanda som jag måste byta flyg och gå igenom en extra säkerhetskontroll då det är olika terminaler. Får hoppas att allt går bra :) Det är ett par månader kvar men jag gruvar mig...
 
Sv: Flyga med katt

Hm... Jag minns att en gång ville de röntga buren. Jag fick ta med mig katten in i ett mindre rum och sedan fick min sambo gå ut med buren, skicka den igenom kontrollen och bära tillbaka den igen. Jag förstod inte riktigt vitsen, för om vi nu ville smuggla knark i buren hade det ju bara varit att plocka i och ur det tillsammans med katten, i det obevakade rummet vi fick hålla till i...
 
Sv: Flyga med katt

Men det de vill göra om de ber en att ta upp katten är alltså att läsa av chippet? Ska katten åka igenom scannern annars tillsammans med buren? Hur bra är det egentligen? :p
Nu vet jag ju inte om det är samma procedyr i Sverige som Norge, då jag endast haft katt med på flyget i Norge, men chippen scannades aldrig. Jag fikk bara hålla i henne när buren skickades i röntgen/scannern.

Också jag litade på min katt, då hon allra helst stannar hos mig om hon är rädd. Men ha sele på, och haka på kopplet precis innan du tar ut katten borde vara en god idé.

För mig var det inget alternativ att skicka katten i bagaget, då jag ville ha koll på henne hela tiden. Har hört andra som har förlorat sin katt (inne på terminalen) när buren gått upp när de lastas i og ut ur flygplanet.
 
Sv: Flyga med katt

Jag har flugit med mina katter från bromma och då tog personalen buren medans jag och mitt bagage passerade säkerhetskontrollen. Sen fick jag ta med buren in i ett litet rum tillsammans med väktare. Där jag fick ta ut katterna och sen gick det ut och scannade buren och sen fick jag plocka in dem igen och checka in som vanligt. Inget krångel alls.
 
Sv: Flyga med katt

Du måste ta ur katten ur buren när buren scannas.

Ha sele på katten, så har du ett bra och stadigt grepp om den när du håller den i famnen. Det blir sällan problem, katterna är rädda och håller sig stilla i famnen.
 
Sv: Flyga med katt

Knapplån.
Passar på att ställa en fråga om det är ok för TS.

Måste katter alltid vara i bagageutrymmet när man flyger eller kan man köpa en extra biljett så man har katten sittande i buren på stolen bredvid?
Går i funderingarna att flytta utomlands och självklart ska katten med, men jag skulle aldrig vilja att han åkte bland bagaget. Blir de inte väldigt stressade av det också? Det är en huskatt/innekatt som som längst har åkt bil i ca 1 timme till kattpensionatet plus vanliga veterinärresor.
Inget illa menat till dig TS alltså ang att åka bland bagaget, bara mina egna funderingar.
 
Sv: Flyga med katt

Du får kolla med flygbolaget. Oftast kan du ha katten som handbagage (bestämda burmått)
 
Sv: Flyga med katt

Knapplån.
Passar på att ställa en fråga om det är ok för TS.

Måste katter alltid vara i bagageutrymmet när man flyger eller kan man köpa en extra biljett så man har katten sittande i buren på stolen bredvid?
Går i funderingarna att flytta utomlands och självklart ska katten med, men jag skulle aldrig vilja att han åkte bland bagaget. Blir de inte väldigt stressade av det också? Det är en huskatt/innekatt som som längst har åkt bil i ca 1 timme till kattpensionatet plus vanliga veterinärresor.
Inget illa menat till dig TS alltså ang att åka bland bagaget, bara mina egna funderingar.


Du checkar sällan in katten som cargo, utan den kan du flyga med som handbagage. Den får dock sitta i väskan på golvet, du kan inte betala ett extra säte för den, de tillhör människorna : )

det råder strikta bestämmelser på kattens vikt, väskans storlek, osv. Det är även ett begränsat antal djur som får resa som handbagage på varje flyg, så det är viktigt att ringa flygbolaget och boka plats, samt kolla alla regler noga. Glöm inte heller att du måste kolla vilka papper/intyg/vaccinationer katten måste ha - det är viktigt inte bara dit du ska, utan du måste även tänka dig för och kolla upp vad katten behöver för att komma IN i sverige igen på hemvägen. I värsta falll blir du annars fast vid gränsen och får inte ta med dig katten in i landet igen.
 
Sv: Flyga med katt

Tack för svaren bägge två:)
Det låter betryggande att man kan ha katten med sig som "handbagage". Han väger bara ca 4-5 kg så med vikten är det grönt iaf.
Jo, när det väl blir aktuellt kommer jag att kolla upp allt extremt noga. Pass ska han väl ha också, hur fixar man sånt för katt egentligen? Han har ju utöver vacc.-intyget ett ägarintyg som vi fick i samband med öronmärkningen, men det är ju bara ett papper... Man kanske får kontakta Sverak om det?
 
Sv: Flyga med katt

Hur funkar det när man bara ska flyga inrikes? Kräver de att se vaccinationsintyg då också?
 
Sv: Flyga med katt

Det är veterinär som utfärdar pass. För resor utanför Sverige-Norge tar det ca 6 månader att få katten resklar, och kostar i runda slängar 2500:-
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Hoarfrost
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 573
Senast: Avalbane
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 664
Senast: Paddington
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 787
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp