Flyga med två katter

Vilket bolag ska du åka med förresten? Minns att åtminstone SAS har en viktbegränsning som gör det knepigt med 2 vuxna katter. (åtminstone då var det max 8 kg inkl väskan). Men alla kanske inte har det?
 
Vilket bolag ska du åka med förresten? Minns att åtminstone SAS har en viktbegränsning som gör det knepigt med 2 vuxna katter. (åtminstone då var det max 8 kg inkl väskan). Men alla kanske inte har det?

Ska inte flyga med dem, det blir tåg för oss i all framtid. ;)
 
Brukar det inte vara förbjudet att ta ur dom ur väskan på planet? Har för mig jag läst det någonstans.
Vet inte faktiskt hur det är med katter, men eftersom jag reser mycket har jag sätt flera gånger mindre hundar vara utanför buren och sovandes/sittandes i knät. Samma borde gälla för katter hoppas jag. :)
 
Vet inte faktiskt hur det är med katter, men eftersom jag reser mycket har jag sätt flera gånger mindre hundar vara utanför buren och sovandes/sittandes i knät. Samma borde gälla för katter hoppas jag. :)

Det är möjligt. Hundar är ju dock ofta mer bundna till sin ägare och oftare mer vana med koppel än katter generellt är. När jag har åkt taxi med katt, har det krävts bur, vilket hundar oftast inte behöver ha.
 
Det är möjligt. Hundar är ju dock ofta mer bundna till sin ägare och oftare mer vana med koppel än katter generellt är. När jag har åkt taxi med katt, har det krävts bur, vilket hundar oftast inte behöver ha.
Kanske därför hon flyttade över ena katten in i väskan och inte hade den i knät. :) Tycker lite att det är konstigt om man har en resvan och koppelvan katt, att man måste ha den i en bur, men inte en hund i samma storlek.
 
Kanske därför hon flyttade över ena katten in i väskan och inte hade den i knät. :) Tycker lite att det är konstigt om man har en resvan och koppelvan katt, att man måste ha den i en bur, men inte en hund i samma storlek.

Fast flygpersonalen vet ju inte om din katt är van eller ej. Inte alltid man vet hur ens egen katt reagerar heller ärligt talat. Katter är inte och reagerar inte alltid som hundar hur man än vrider och vänder på det.

Men som sagt, jag kan ha fel.
 
Kanske därför hon flyttade över ena katten in i väskan och inte hade den i knät. :) Tycker lite att det är konstigt om man har en resvan och koppelvan katt, att man måste ha den i en bur, men inte en hund i samma storlek.

Alla djur ska vara i en stängd bur under hela resans gång. Dock kan en del flygpersonal släppa på dom reglerna medan andra är mycket strikta.
Jag har flugit mycket med hund och varit med om allt ifrån att hunden får ligga i knät/golvet bredvid mina fötter (dock väldigt ovanligt att man får det) till att inte ens få glänta lite på ”locket” för att klappa hunden.
Så man ska inte räkna med att ens få öppna väskan under flygturen.
Två vuxna katter i en kabinväska är jag tveksam till att det skulle följa djurskyddslagen vad gäller måtten. Bättre att checka in dom i en stor flygbur istället.
 
Man får i regel inte plocka ut katten ur väskan under flygning , så skulle två katter i en och samma väska ryka ihop/bli oroliga ser jag det som väldigt problematiskt.

Jag har flugit över Atlanten med en katt i kabinen och det gick jättebra, men som sagt - måtten är små och man får räkna med att katten måste vara i väskan hela tiden.

@Malibu_Stacy det du tar upp ang utrymme för två katter i samma bur tycker jag är intressant. Enligt flygbolagen får man ha två hundar och/eller två katter i samma bur sålänge buren håller måtten. Samtidigt finns det väldigt specifika mått utifrån storlek på bur för djuret (den ska tex kunna ställa sig upp bekvämt, vända sig osv) .

Jag har inte orkat förkovra mig vidare ang det hela men tycker det motsäger sig lite. Samtidigt borde man tycka att flygbolagen (de svenska) förhåller sig till våra djurskyddslagar gällande direktiven kan jag tycka ?
 
Man får i regel inte plocka ut katten ur väskan under flygning , så skulle två katter i en och samma väska ryka ihop/bli oroliga ser jag det som väldigt problematiskt.

Jag har flugit över Atlanten med en katt i kabinen och det gick jättebra, men som sagt - måtten är små och man får räkna med att katten måste vara i väskan hela tiden.

@Malibu_Stacy det du tar upp ang utrymme för två katter i samma bur tycker jag är intressant. Enligt flygbolagen får man ha två hundar och/eller två katter i samma bur sålänge buren håller måtten. Samtidigt finns det väldigt specifika mått utifrån storlek på bur för djuret (den ska tex kunna ställa sig upp bekvämt, vända sig osv) .

Jag har inte orkat förkovra mig vidare ang det hela men tycker det motsäger sig lite. Samtidigt borde man tycka att flygbolagen (de svenska) förhåller sig till våra djurskyddslagar gällande direktiven kan jag tycka ?

Att två djur som känner varandra får åka i samma bur gäller enbart för burar i lastutrymmet dvs burar som då kan vara mycket större så att det går att följa djurskyddslagen. Det gäller inte kabinväskor då även den största väskan är för liten för två katter.
 
Att två djur som känner varandra får åka i samma bur gäller enbart för burar i lastutrymmet dvs burar som då kan vara mycket större så att det går att följa djurskyddslagen. Det gäller inte kabinväskor då även den största väskan är för liten för två katter.

Är du säker på det ?

Såhär står det nämligen hos SAS :

”En bur/väska kan innehålla högst två katter eller två hundar, så länge buren/väskan får plats under sätet framför dig och den totala vikten inte överstiger 8 kg.”

Gäller då uttalat specifikt resa i karbinen .

https://www.sas.se/reseinfo/resa-med-djur/
 
Är du säker på det ?

Såhär står det nämligen hos SAS :

”En bur/väska kan innehålla högst två katter eller två hundar, så länge buren/väskan får plats under sätet framför dig och den totala vikten inte överstiger 8 kg.”

Gäller då uttalat specifikt resa i karbinen .

https://www.sas.se/reseinfo/resa-med-djur/

Då hade jag fel! Det var länge sedan jag kollade på SAS men mindes det så tydligt som att det enbart gällde lastutrymmet.
Undrar dock fortfarande hur två katter ska få plats i en kabinväska.
Den jag har som jag flugit med (SAS och Lufthansa) är till och med större än vad SAS anger som högsta mått och aldrig att två katter skulle åka bekvämt i den :(
 
Är du säker på det ?

Såhär står det nämligen hos SAS :

”En bur/väska kan innehålla högst två katter eller två hundar, så länge buren/väskan får plats under sätet framför dig och den totala vikten inte överstiger 8 kg.”

Gäller då uttalat specifikt resa i karbinen .

https://www.sas.se/reseinfo/resa-med-djur/

Lagstiftningen anger att kattens transportbur ska vara 0,5x0,3x0,35 m stor.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terakatter.4.207049b811dd8a513dc80001664.html

De flesta flygbolag (om något?) tillåter inte de måtten. Att trycka in två vuxna katter i en transportväska som går att knöla in under sätet framför... går inte att göra lagligt samtidigt som man följer flygbolagets regler.
 
Då hade jag fel! Det var länge sedan jag kollade på SAS men mindes det så tydligt som att det enbart gällde lastutrymmet.
Undrar dock fortfarande hur två katter ska få plats i en kabinväska.
Den jag har som jag flugit med (SAS och Lufthansa) är till och med större än vad SAS anger som högsta mått och aldrig att två katter skulle åka bekvämt i den :(

Nej men precis, det var därför jag tidigare kommenterade ditt ursprungscitat ang hur jag undrar hur det går ihop /är möjligt utifrån djurskyddsdirektiv!

Jag är helt enig med dig vilket jag avsåg att påtala och fattar inte heller hur det går ihop !
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 771
Senast: kma
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 617
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 017
Senast: Piaff
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 473
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp