Flyga utan föräldrar

voltis

Trådstartare
Då jag inte fått vettigt svar av Norwegian och inte blir klokare av Google så frågar jag buke som har svar på ALLT! :D

Dottern 9 år ska flyga inrikes med Norwegian tillsammans med mormor.
Behövs ngt intyg att hon får åka utan vårdnadshavare eller räcker pass?
De har olika efternamn.

Tack på förhand :)
 
Vi har flugit med min systerdotter och då kontaktat både flygbolag (som hänvisar till ambassaden) och ambassaden (som hänvisar till flygbolaget). För att minimera risken för problem tog vi med: intyg från systern (som är ensam vårdnadshavare), intyg om vårt släktskap & att systern är enda vårdnadshavaren samt passkopia.

Det är ovanligt att det blir krångel men givetvis kan man ju ha otur. Vid inrikesflyg tror jag risken dock är minimal för bekymmer.
 
Intyg! Jag flög hem från USA med min dotter och hennes kompis, och vi stoppades på Heathrow av en personal som menade att vi mycket väl kunde syssla med människosmuggling. Tjejerna var 14 år och vi skulle alltså hem, med svenska pass etc. Vi släpptes igenom till sist men blev tydligt manade att i fortsättningen alltid ha giltigt intyg om vi ska resa med andras barn. Och det är ju faktiskt bra!
 
Dottern och jag har olika namn. Vi haf varit i Egypten, Kanarieöarna, medelhavskryssning med flera länder och Danmark. Har aldrig ifrågasatts.
 
Inrikes ska inte behövas, barnen har flugit massor både utrikes och inrikes, även med norwegian, utrikes kan behövas till och från vissa länder (våra barn har de inte kollat när de flugit med bonuspappan till Egypten däremot med farmor, trots samma efternamn, i Grekland). Aldrig inrikes dock, men vi flyger alltid med godkännande och papper från skatteverket på släktskapet, det är så lätt att fixa och då blir det ingen diskussion.
 
Inrikes ska inte behövas, barnen har flugit massor både utrikes och inrikes, även med norwegian, utrikes kan behövas till och från vissa länder (våra barn har de inte kollat när de flugit med bonuspappan till Egypten däremot med farmor, trots samma efternamn, i Grekland). Aldrig inrikes dock, men vi flyger alltid med godkännande och papper från skatteverket på släktskapet, det är så lätt att fixa och då blir det ingen diskussion.

Dottern flög inrikes med sin pappa i somras, som har annat efternamn. Men de kollade bara bijetterna, inga idkontroller alls. Men mormor blev orolig nu när de ska flyga om några veckor....

Norwegian säger att de inte har några aktuella uppgifter utan bara representanterna på flygplatsen som har det... och att jag måste kontakta lokala polisen för att få svar om intyg... Kändes jättekonstigt att de inte vet sådant, speciellt när det gäller inrikesflyg??
Hur stärker jag släktskapet då? Känns som att flyga till Umeå borde vara samma sak som att bila dit, och då ifrågasätter ju ingen deras släktskap?
 
Min man har flugit med våra barn flera gånger, både inrikes och utrikes (charter till Grekland) och de har olika efternamn. De har aldrig fått någon fråga om det eller haft några intyg.
 
Dottern flög inrikes med sin pappa i somras, som har annat efternamn. Men de kollade bara bijetterna, inga idkontroller alls. Men mormor blev orolig nu när de ska flyga om några veckor....

Norwegian säger att de inte har några aktuella uppgifter utan bara representanterna på flygplatsen som har det... och att jag måste kontakta lokala polisen för att få svar om intyg... Kändes jättekonstigt att de inte vet sådant, speciellt när det gäller inrikesflyg??
Hur stärker jag släktskapet då? Känns som att flyga till Umeå borde vara samma sak som att bila dit, och då ifrågasätter ju ingen deras släktskap?
Nä, brukar vara hur flygplatserna ställer sig till det som är grejen, vi har till exempel blivit stoppade på Stansted som är skittuffa, men fått gå igenom på heathrow.

Beställ (eller besök) ett skatteverkskontor och beställ ett personbevis, där bör det framgå släktskap mellan dig och din mamma och vidare dig och ditt barn. Inrikes har jag dock aldrig hört någon som har problem med, är ju bara att de ringer dig om de funderar...
 
Nä, brukar vara hur flygplatserna ställer sig till det som är grejen, vi har till exempel blivit stoppade på Stansted som är skittuffa, men fått gå igenom på heathrow.

Beställ (eller besök) ett skatteverkskontor och beställ ett personbevis, där bör det framgå släktskap mellan dig och din mamma och vidare dig och ditt barn. Inrikes har jag dock aldrig hört någon som har problem med, är ju bara att de ringer dig om de funderar...
Tycker det borde räcka med dotterns pass, då ser de vem hon är och får väl som sagt kontakta mig vid frågor?
 
Jag har flugit med mina systerdöttrar, vi har inte samma efternamn. Har inte haft en tanke på att man behöver intyg, men ska nog fixa det om vi ska till England i sommar. Har hittills bara flugit med dem inrikes.
 
Jag har flugit med mina systerdöttrar, vi har inte samma efternamn. Har inte haft en tanke på att man behöver intyg, men ska nog fixa det om vi ska till England i sommar. Har hittills bara flugit med dem inrikes.
Det är en jättebra idé. Vi hade nog både hängslen och livrem (med intyg/personbevis) när min dotter skulle flyga med moster @niphredil och hennes man men det kändes som väldigt lite ansträngning att fixa lite papper mot att det skulle bli strul på flygplatsen. Så jag rekommenderar det starkt :)
 
Då jag inte fått vettigt svar av Norwegian och inte blir klokare av Google så frågar jag buke som har svar på ALLT! :D

Dottern 9 år ska flyga inrikes med Norwegian tillsammans med mormor.
Behövs ngt intyg att hon får åka utan vårdnadshavare eller räcker pass?
De har olika efternamn.

Tack på förhand :)
Kollar de ens legitimation på inrikesflygen?
 
Jag har flugit med mina systerdöttrar, vi har inte samma efternamn. Har inte haft en tanke på att man behöver intyg, men ska nog fixa det om vi ska till England i sommar. Har hittills bara flugit med dem inrikes.
Storbritannien har haft jätteproblem med trafficking av barn och barn som blivit bortrövade till Mellanöstern, så de kollar släktskap och intyg. Oftast i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Lovisa.E
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 238
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp