Flyga utomlands

Apoteken kan utfärda Schengen-intyg för läkemedel, men är det narkotikaklassade så behöver man ett intyg av läkaren.

Edit: Blev osäker nu, det kanske räcker med apotekets intyg. Du får ringa deras kundtjänst och fråga kanske.

Schengen-intyget är för narkotikaklassade läkemedel. Då står det exakt hur mycket medicin man ska ha för resan, och det är den mängden man kan ta med sig. Inga läkarintyg så länge man inte ska utanför Schengen. :)

"Vanliga" receptbelagda tar man med sig utan intyg, i originalförpackning med receptlappen kvar på och dos rimlig för restiden. (Om det är stora förpackningar brukar jag bara klippa loss den delen som har klisterlappen, så att man kan se att det är utskrivet till mig.)

Inom Schengen brukar det inte vara någon passkontroll. Men kan kanske vara undantag

På många ställen scannas ju id-handling boarding och tex vid securityn, så även om det inte är någon gränskontroll så brukar det läsas av ett par gånger på vägen. Många länder kräver även id vid incheckning på boende.

Har aldrig varit med om något större strul med nationellt id-kort istället för passet, så länge man gör bokningen med samma id-handling som man reser sen.

Budapest är nice 😊. När jag var där senast (2012 tror jag, jösses vad åren går) vet jag att vi fotade oss i en automat och köpte billiga kort till kollektivtrafiken direkt vi kom fram, sen var det bara att åka allt vi hann. Älska Budapests kollektivtrafik ❤. Om ni inte ska vara där så länge är det kanske inte lönt, men kolla upp :).

Budapest är nice 😊. När jag var där senast (2012 tror jag, jösses vad åren går) vet jag att vi fotade oss i en automat och köpte billiga kort till kollektivtrafiken direkt vi kom fram, sen var det bara att åka allt vi hann. Älska Budapests kollektivtrafik ❤. Om ni inte ska vara där så länge är det kanske inte lönt, men kolla upp :).
Jag var där förra sommaren, köpte biljett i appen bara :)

Nu gissar jag att TS inte är pensionär/senior men i Ungern åker sådana gratis på buss/tåg. Även utlänningar. Min vän blev glatt överraskad över detta vid första resan dit.

Nej, ingen passkontroll. Men en del flygbolag kräver att du har med dig passet
När jag var i Skellefteå häromåret ville Ryan se folks pass … men har varit i t ex Baltikum efter det utan att plocka fram passet. (Självincheckning till flygen även för bagagedrop). Så verkar inte finnas ngn logik. Pass skadar inte att ha.
Men flygbolagen kan inte skylla sina regler på ankomstlandet inom Schengen.

Kollade upp taxi/buss från flygplatsen. Taxi har inte längre fixa priser inom vissa zoner, men fixa priser för framkörning, tid/km. Om det inte är alltför mycket kö bör det kosta cirka 250 kr till centrum. Bussen (100E) kostar 2500 FUT = ca 70 kr och går numera till flera centrala hållplatser. Varning för ”airporttaxishuttle” som man bokar i förväg. Deras fasta pris är cirka 350 kr.
Finns en jättebra hemsida för alla resor inkl taxi:
https://bkk.hu/en/

Tack för en massa matnyttiga svar! :bow:
Jag tänkte att vi åker ner på fredag morgon så vi är framme vid lunch. Konserten är lördag kväll och hemresa vid lunch på söndagen. Det känns lagom för en weekend, vi hinner göra saker och det blir inte alltför dyrt. Vi planerar sen innan att åka till Kroatien en vecka i september, det som sambon tror kommer bli min första flygresa :angel: Och ehm, det kostar ju pengar det med 😅

Jag såg att det finns en en timme lång historisk kryssning med en liten ångbåt längs Donau. Den blir ett måste att boka, sen lämnar jag nog öppet ifall sambon har nåt han vill se. Knappast troligt dock, han brukar lämna sånt åt mig och brukar bli supernöjd med min planering :D

Boende har jag hittat både 600 meter och 2 km från arenan, det lutar åt den 2 km ifrån pga bättre omdömen och närhet till kollektivtrafik :)

Jag tänkte på det också, tror @gul_zebra är förtidspensionär? Ursäkta om jag har fel! Men vet inte om det gäller då?
Men en toppengrej är det!
Yes, jag är förtidspensionär! Får kolla vad som gäller, antar att det behöver finnas nåt intyg och det jag har är ett papper på svenska :D

Schengen-intyget är för narkotikaklassade läkemedel. Då står det exakt hur mycket medicin man ska ha för resan, och det är den mängden man kan ta med sig. Inga läkarintyg så länge man inte ska utanför Schengen. :)

"Vanliga" receptbelagda tar man med sig utan intyg, i originalförpackning med receptlappen kvar på och dos rimlig för restiden. (Om det är stora förpackningar brukar jag bara klippa loss den delen som har klisterlappen, så att man kan se att det är utskrivet till mig.)
Jaha, men ett apotek har sagt till mig att för narkotikaklassade mediciner måste en läkare skriva intyg.

Jaha, men ett apotek har sagt till mig att för narkotikaklassade mediciner måste en läkare skriva intyg.

Fast det stämmer inte. Jag har rest med narkotikaklassade läkemedel (av "hårdast reglerad typ" dessutom) rätt många gånger om året i tio års tid. Inom Schengen är det apoteksutskrivet intyg som gäller. Tack och lov, för regionen tar betalt per läkarintyg och man behöver ett nytt för varje resa.

Utanför Schengen kan det vara knepigt, och i många fall hjälper det inte heller med ett läkarintyg då så man måste kolla väldigt noga. I flera fall har jag helt fått lämna medicinen hemma för att det inte finns något genomförbart sätt att få med den. (Till Förenade Arabemiraten, Japan och Ryssland tex.) Väldigt tacksam för att det är standardiserat inom Schengen. :)

Nu gäller inte detta flyg men Sverige har väl passkontroll i Hyllie för de som kommer med tåg över Öresundsbron? Eller de kanske har slutat med det. 🤔
De säger jämt att de ska kolla, men jag har aldrig behövt visa pass och jag åker den sträckan ofta. Har aldrig sett dem kontrollera.

Nu gäller inte detta flyg men Sverige har väl passkontroll i Hyllie för de som kommer med tåg över Öresundsbron? Eller de kanske har slutat med det. 🤔
Nja, det är väl ändå id de kollar, inte "passkontroll" som sådan så att visa upp godkända idhandlingar är ju vad som krävs, däribland pass, men även nationella idkort.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Varmare terrarium

Hästrelaterat

• Ridskolehästar
  • Dressyrsnackis 19
  • Ridskoleryttare