Flyga utomlands

Just tågen över Öresundsbron blev de väl stenhårda med vid flyktingkrisen. Minns att jag var jävligt grinig över det, att folk som blivit av med sina papper i medelhavet blev stoppade från att komma in.

Nu gäller inte detta flyg men Sverige har väl passkontroll i Hyllie för de som kommer med tåg över Öresundsbron? Eller de kanske har slutat med det. 🤔

De har inte kollat de senaste gånger jag åkt där. Men det har å andra sidan varit efter konsert i DK sent på kvällen. Jag har inte heller blivit kollad i Helsingborg när jag kommit med båten från Helsingör. Men jag har alltid med mig godkänt id när jag åker ändå.

Jag har rest flera gånger per år utanför Sverige och har aldrig med mig originalförpackning på läkemedel, inte heller intyg eller recept 😅 Har en pillerdosa med olika fack som brukar vara fullproppade. Denna ligger i handbagaget.
Tur att exakt noll personer har brytt sig, men kanske inte så smart.

Yes, jag är förtidspensionär! Får kolla vad som gäller, antar att det behöver finnas nåt intyg och det jag har är ett papper på svenska :D
Bäst att kolla upp eventuella gratisresor buss/tåg så att de även gäller förtidspensionärer. Min vän visade bara upp sitt svenska körkort så kunde han åka. Han är ålderspensionär.

Bäst att kolla upp eventuella gratisresor buss/tåg så att de även gäller förtidspensionärer. Min vän visade bara upp sitt svenska körkort så kunde han åka. Han är ålderspensionär.
Om man ska försöka översätta den svenska sjukersättningen för att jämföra med andra länders regler ska man tänka på att det inte är en form av pension, utan en ersättning som ligger inom sjukfösäkringssystemet.

Att vi fortsätter att använda ordet sjuk/förtids-pensionär beror mest på att det helt enkelt inte går att kalla folk för "sjukersatta". I det gamla systemet var det som förtidspensionärer fick formellt en pension, vilken gavs ut tidigare än normalt.

De har inte kollat de senaste gånger jag åkt där. Men det har å andra sidan varit efter konsert i DK sent på kvällen. Jag har inte heller blivit kollad i Helsingborg när jag kommit med båten från Helsingör. Men jag har alltid med mig godkänt id när jag åker ändå.
Tror inte de får kolla ”på” gränsen. I Hyllie räknas det nog som en inre utlänningskontroll.

Jag har rest flera gånger per år utanför Sverige och har aldrig med mig originalförpackning på läkemedel, inte heller intyg eller recept 😅 Har en pillerdosa med olika fack som brukar vara fullproppade. Denna ligger i handbagaget.
Tur att exakt noll personer har brytt sig, men kanske inte så smart.

Jag har inte heller blivit kollad någon endaste gång, men med tanke på att mina mediciner inte bara skulle bli beslagtagna utan innebär narkotikabrott att ens ha och ännu mer bära över gränsen så vill jag inte testa heller. Det finns dessutom en mängd fina små spaniels som är tränade för att hitta samma substanser. :angel:

Har man inte något som är olagligt och inte blir livshotande sjuk om man nu skulle råka på den där enda gången som någon kollar och inte släpper igenom det så hade jag inte orkat krångla med förpackningarna heller.

Ja jag kikade igår och det verkar vara just vid 65+ bara, så jag får helt enkelt betala :)

Åkt flertalet gånger till Budapest med flyg och även med internationellt id. Min sömnmedicin är narkotikaklassad och ett sådant intyg kan man hämta på apoteket samt lämna in där. Du får ta med ansökan ocj sedan brukar jag se till att ha medicinerna i originalförpackningen.

Ingen av oss har narkotikaklassade läkemedel iaf så det borde inte bli några problem. Det mesta jag har är tillskott, de kan jag hoppa över de dagarna och bara ta med mitt Levaxin :D

Oj det är inte vad jag hört från förtidspensionärer.
Det är inte jätteförvånande, informationen har i många år varit bristfällig. Har man sjukersättning så kan man höra av sig till FK för att få ett sk intyg för förmånstagare. Det ger pensionärsrabatt och gäller sålänge det inte är rabatt över en specifik ålder. Så jag får tex gå på bio och åka tåg rabatterat och går in på vissa muséer för pensionärspris, men det hänger på om det specifierats vilken ålder rabatten gäller eller inte :)

Det är inte jätteförvånande, informationen har i många år varit bristfällig. Har man sjukersättning så kan man höra av sig till FK för att få ett sk intyg för förmånstagare. Det ger pensionärsrabatt och gäller sålänge det inte är rabatt över en specifik ålder. Så jag får tex gå på bio och åka tåg rabatterat och går in på vissa muséer för pensionärspris, men det hänger på om det specifierats vilken ålder rabatten gäller eller inte :)
Men vart

Katt ställde till knas på tangentbordet, det jag skulle skriva var:

Var hittar du den regeln? Och på vilka grunder gäller den före vad olika verksamheter själv beslutar om sina priser och rabatter?
Jag har aldrig sett någon annan info än att FK endast intygar att man har beslut om ersättningen och har noll att göra med hur andra förhåller sig till det faktumet.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Varmare terrarium

Hästrelaterat

• Ridskolehästar
  • Dressyrsnackis 19
  • Ridskoleryttare