Jag tror det blir jättebra! En ”mening” med resan och en trevlig, lagom stor och lättsam stad.
Rundtur typ båtresan du hittat ska man kanske inte ha jättehöga förväntningar på. Men om man inte förväntar sig gourmetmat (som mina föräldrar gjorde) så brukar det vara ett jättebra sätt att få en bra introduktion till en ny stad. (Har inte prövat själv i just Budapest).
Budapest är känt för sina kaféer, om ni hinner med så är det en upplevelse i sig att besöka något av de kända, även om de är turistiga.
Finns många trevliga (gå)gator att gå runt på i centrum (f f a på pestsidan). Finns också ”hemliga” gator på tvären i de judiska kvarteren där det är marknad på helgerna och säljs handarbete, kuriosa mm. Lika trevligt att bara titta.
”Egentligen” bör man bada när man är i Budapest men kanske för kort tid för er. Såvida ni inte bor på hotell Gellert som har ett av de bästa baden.
Missa inte saluhallen! Jag är saluhallsfreak och besöker alla jag hittar. Än så länge är Budapest bäst (med Riga som 2:a).
Maten är jättebra och prisvärd om man undviker de mest turistiga ställena. Gulyas (goulash) ska serveras som soppa, annars är det en turistfälla

. Köttgryta heter pörkölt och serveras normalt med en sorts nudlar. Ibland har jag undrat om maten är bättre ju billigare. Men riktigt så är det inte förstås. Finns jättebra ”lyxigare” ställen också. Men läs gärna nya recensioner om ni tänker satsa på ”bättre” ställe. Vi blev väldigt besvikna när vi upptäckte att vår favorit sedan flera år bytt regim och inte alls levde upp till förväntningarna. Något vi sett om vi läst omdömen från de senaste månaderna.