Flygresa, tusen frågor från en flygrädd.

Jag har inte läst alla svar men:

Du måste ha ett ESTA för att få resa in i USA. Det köper du snabbt och enkelt online - men köp från ESTA:s egen hemsida, INTE från nåt företag som tar dubbla priset för nån slags "service".

De flesta (vi reste för 1 månad sen) vill fortfarande se vaccinationsintyg (Covid) men inte några testresultat längre.

Skaffa reseförsäkring! Och köp inte billigaste resan med konstig rutt kors och tvärs och långa väntetider - blir du lätt stressad så är en smidig resa värd vartenda öre. Tänker inte minst på dottern vars USA-resa nyss tog 4 dygn istället för 1 och var en ren mardröm - och hon fick ingen ersättning.

Somliga väljer gärna en sittplats vid gången, då kan man gå på toa stup i kvarten, eller kliva upp och gå runt lite, utan att behöva väcka sovande medresenärer som man ska klättra över.

Äter du vegetariskt så beställ det när du köper biljetterna. Men det går att uppdatera senare också.

Jag upplever att de inte är så petiga med handbagaget - vi brukar oftast ha fler än ett handbagage (...) och har aldrig stoppats. Bagage som försvunnit (vilket händer så ha inte kameran i bagaget!!) brukar komma tillrätta snabbt, inom ett par dagar.

Ge dig själv gott om tid vid incheckning och säkerhetskontroll; beroende på tid på dygnet kan det vara rejält långa köer i säkerhetskontrollen och vi missade (!) ett flyg pga det en gång.

Vart i USA tänker du resa? Jag är betydligt försiktigare överlag där än här men är inte rädd direkt.
 
USA är väldigt skiftande. Lagarna är väldigt olika i olika stater. I USA finns det rejäl fattigdom och områden som vi inte är vana vid - men dit kommer man sällan som besökare. Är man på landet så är det bra att veta att de inte har allemansrätt och att trespassers can be shot. Tipset är att inte oombedd gå in på andras tomter. Också sällan ett problem för besökare.

Det är lite oroande att vara i ett främmande land där man inte kan de sociala koderna. De flesta amerikaner jag mött är vänliga och artiga. Och inte minst väldigt snabba med att ge tillbaka med samma mynt. Bete dig som en mensch, bli behandlad som en mensch. Om man undrar över något är det ofta bara att fråga.

PS jag reste till USA med demente Släkting, som genast började prata med bl.a. ett gäng latino-tonåringar. Jag hade gått över gatan för att slippa dem. Varje dag lovade de oss att de skulle råna oss så att vi hade en story att berätta när vi kom hem till Europa igen :up:
 
Jag upplever att de inte är så petiga med handbagaget - vi brukar oftast ha fler än ett handbagage (...) och har aldrig stoppats.
Och det här tankesättet är för mig ett sattyg. :rage: Ursäkta men blir skogstokig på alla med extrema handbagage som gör att inte alla får plats med sina helt enligt reglerna bagage på hyllorna. Önskar av hela mitt hjärta att flygbolagen bara satte ner foten och lämnade kvar/tvingade att checka in till dubbel kostnad de som försöker snika in mer än tillåtet.
 
När min autistiska och extremt flygrädda numera sambo skulle komma hit så gick han till läkaren och fick ångestdämpande utskrivet. Hans mamma skjutsade till flygplatsen. Sen var jag med på telefon och satt med en flygplatskarta och kunde guida honom.

Det var lite extra stress iom mitt i pandemin och svaret på covidtestet hans inte kom i tid, så han fick paniktesta sig igen på flygplatsen. Det hade nog inte gått vägen om inte jag "fjärrstyrt" honom via telefon. Du kanske kan ha en vän redo som du kan ringa om du blir överväldigad?

Numera är det ju mindre stress med tester och så, men kolla noga vad USA har för covidregler, om du behöver visa vaccinpass eller så.

Och kom i mycket, mycket god tid. Bättre att sitta och ha tråkigt än att panikspringa. Många flygplatser är fortfarande ganska kaosiga och underbemannade.
 
En viktig sak att komma ihåg: Människor är generellt sett snälla och hjälpsamma. På flygplatser möter man inte bara personal som gärna hjälper en utan också mycket resvana personer som kan hjälpa en om man berättar att man är osäker på var något är eller hur något fungerar. När jag flög hem från en weekendresa för nån vecka sen pratade jag med en kvinna vars man bodde där nere och hon bodde här. Hon reste alltså den sträckan 1-2 gånger i månaden året runt för att hälsa på sin man. Sen pratade jag med en annan kvinna som reste MYCKET i jobbet! De var båda två mycket trevliga och hade alldeles säkert hjälpt mig om jag behövt hjälp eller information. Jag vet att det ibland kan kännas jobbigt att börja prata med främlingar men de allra flesta är snälla och hjälpsamma och förstår att man kan vara förvirrad och osäker om man inte är så resvan!
 
Jag har inte läst alla svar men:

Du måste ha ett ESTA för att få resa in i USA. Det köper du snabbt och enkelt online - men köp från ESTA:s egen hemsida, INTE från nåt företag som tar dubbla priset för nån slags "service".

De flesta (vi reste för 1 månad sen) vill fortfarande se vaccinationsintyg (Covid) men inte några testresultat längre.

Skaffa reseförsäkring! Och köp inte billigaste resan med konstig rutt kors och tvärs och långa väntetider - blir du lätt stressad så är en smidig resa värd vartenda öre. Tänker inte minst på dottern vars USA-resa nyss tog 4 dygn istället för 1 och var en ren mardröm - och hon fick ingen ersättning.

Somliga väljer gärna en sittplats vid gången, då kan man gå på toa stup i kvarten, eller kliva upp och gå runt lite, utan att behöva väcka sovande medresenärer som man ska klättra över.

Äter du vegetariskt så beställ det när du köper biljetterna. Men det går att uppdatera senare också.

Jag upplever att de inte är så petiga med handbagaget - vi brukar oftast ha fler än ett handbagage (...) och har aldrig stoppats. Bagage som försvunnit (vilket händer så ha inte kameran i bagaget!!) brukar komma tillrätta snabbt, inom ett par dagar.

Ge dig själv gott om tid vid incheckning och säkerhetskontroll; beroende på tid på dygnet kan det vara rejält långa köer i säkerhetskontrollen och vi missade (!) ett flyg pga det en gång.

Vart i USA tänker du resa? Jag är betydligt försiktigare överlag där än här men är inte rädd direkt.

Och det här tankesättet är för mig ett sattyg. :rage: Ursäkta men blir skogstokig på alla med extrema handbagage som gör att inte alla får plats med sina helt enligt reglerna bagage på hyllorna. Önskar av hela mitt hjärta att flygbolagen bara satte ner foten och lämnade kvar/tvingade att checka in till dubbel kostnad de som försöker snika in mer än tillåtet.

Det här har stramats upp nyligen, inkl på flighter inom landet (jag tjattrade med en på tåget nyligen, hon hade flygit ner från Umeå till Arlanda för att ta sig till Borlänge). De var benhårda sa hon, minsta lilla över gränserna så var det tvunget att checkas in. Dvs chansa inte med väskan med tanke på kamerautrustningen @Red_Chili

Edit: Och det var frågan om SAS, inte något lågbudgetföretag.
 
Det här har stramats upp nyligen, inkl på flighter inom landet (jag tjattrade med en på tåget nyligen, hon hade flygit ner från Umeå till Arlanda för att ta sig till Borlänge). De var benhårda sa hon, minsta lilla över gränserna så var det tvunget att checkas in. Dvs chansa inte med väskan med tanke på kamerautrustningen @Red_Chili

Edit: Och det var frågan om SAS, inte något lågbudgetföretag.
Hoppas verkligen. Jag flög dock häromveckan och folk hade ryggsäck, kabinväska och handväska/kasse modell större. Inte ett ord vid påstigning.
 
Hoppas verkligen. Jag flög dock häromveckan och folk hade ryggsäck, kabinväska och handväska/kasse modell större. Inte ett ord vid påstigning.

Och jag reste också häromveckan och de var stenhårda med att ingen hade med sig fler väskor än de betalat för. Visserligen lågprisbolag där bara personal item ingår i biljettpriset. Jag hade köpt till handbagage.
 
Och jag reste också häromveckan och de var stenhårda med att ingen hade med sig fler väskor än de betalat för. Visserligen lågprisbolag där bara personal item ingår i biljettpriset. Jag hade köpt till handbagage.
Där är de nog hårdare iom att det är en tilläggstjänst, jag flög "vanligt" bolag där handbagage ingår.
 
Där är de nog hårdare iom att det är en tilläggstjänst, jag flög "vanligt" bolag där handbagage ingår.
Många flygbolag har börjat slå ner hårdare på stora/för många handbagage iom det lett till förseningar när inte allas väskor ryms och personalen blir tvungen att skicka ner väskor sen i alla fall.

Finnair införde nu väldigt strikta regler, allt större än typ än Kånken lär kosta extra.
Resten kommer säkerligen att ta efter.
 
Men för att inte oroa dig vad gäller bagaget @Red_Chili så är ju det enkelt att kolla upp innan så du kan planera din packning så den är ok för flygbolaget (och ev köpa till extra bagage om du känner att det behövs) :)

Sedan är min erfarenhet också att är en osäker och förvirrad är det bara att fråga sig fram, folk är generellt hjälpsamma.
 
Många flygbolag har börjat slå ner hårdare på stora/för många handbagage iom det lett till förseningar när inte allas väskor ryms och personalen blir tvungen att skicka ner väskor sen i alla fall.

Finnair införde nu väldigt strikta regler, allt större än typ än Kånken lär kosta extra.
Resten kommer säkerligen att ta efter.
Jag håller som sagt tummarna att det går åt det hållet. Inte själv märkt av någon hårdare linje på de fyra tor-resor jag gjort senaste halvåret.
 
Mitt allra allra bästa tips för flygningar, och långflygningar i synnerhet, är ett par bra brusreducerande hörlurar. Mitt resande har förändrats otroligt mycket till det positiva sen jag skaffade mina :) särskilt toppen om man som jag är ljudkänslig, det är väldigt bullrigt på flygplan.

Ett annat tips som förenklar för mig är att ha typ en magväska eller liten väska över axeln där man kan ha pass, utskrivna intyg, plånbok, mediciner, adressen dit man ska bo osv. så att man slipper gräva i handbagaget/ryggsäcken hela tiden.

Och mjuka kläder! Förstår mig inte på folk som flyger långt i typ tighta jeans. Fötter och ben har en tendens att svullna så jag kör alltid mjukisbyxor och typ sneakers som lätt går att knyta upp ordentligt.

I övrigt har folk givit bra tips i tråden tycker jag! Flygplatser är generellt sett bra skyltade tycker jag, så om man bara börjar gå åt något håll kommer det rätt så snart en skärm eller skylt man kan följa.

Och vad gäller USA så kan jag tycka att storstäder kan vara lite obehagliga, särskilt under mörk tid. Annars har jag aldrig känt mig otrygg varken i mer turisttäta eller mer lokala områden/stater. Det är ju i regel väldigt bilbundet så räkna inte med att det tex går att promenera dit du ska, att det enkelt går att ta en promenad längs trottoarer eller liknande. Nu vet jag inte var du ska men få ställen (enligt min erfarenhet) är särskilt anpassade för fotgängare. Undantaget vandringsleder i nationalparker.
 
Och det här tankesättet är för mig ett sattyg. :rage: Ursäkta men blir skogstokig på alla med extrema handbagage som gör att inte alla får plats med sina helt enligt reglerna bagage på hyllorna. Önskar av hela mitt hjärta att flygbolagen bara satte ner foten och lämnade kvar/tvingade att checka in till dubbel kostnad de som försöker snika in mer än tillåtet.
Ja, nu tänker jag inte på extrema mängder. Men ett vanligt handbagage och sen en påse med taxfreeinköp. Ett för mycket egentligen. Eller en kabinväska man lägger på hyllan under flighten plus en mindre för sånt man behöver komma åt (under en lång resa) utan att behöva ta ner kabinväskan. Nåt sånt. Det har jag aldrig blivit stoppad över, men kanhända de är stramare nu? Jag håller iochförsig med dig då jag ofta ser folk med MASSOR av handbagage som de knappt tar sig genom mittgången med och som sen ska rymmas på hyllan eller under stolen framför. Känns mest som en säkerhetsrisk tänker jag.
 
Jag bodde med en pilot i flera år och skulle vilja tillägga till det alla andra skrivit att de är otroligt skickliga och tränade för sin uppgift. För att ens kunna bli pilot krävs särskilda personliga egenskaper och de tränar regelbundet i simulator för att kunna hantera alla möjliga situationer.

Jag är inte flygrädd i grunden, men kan absolut säga att vetskapen om hur tränade de är gör att jag efter de åren med den sambon är totalt lugn med att flyga. De har många tusen flygtimmar och kan sin sak! :up:
 
Ja, nu tänker jag inte på extrema mängder. Men ett vanligt handbagage och sen en påse med taxfreeinköp. Ett för mycket egentligen. Eller en kabinväska man lägger på hyllan under flighten plus en mindre för sånt man behöver komma åt (under en lång resa) utan att behöva ta ner kabinväskan. Nåt sånt. Det har jag aldrig blivit stoppad över, men kanhända de är stramare nu? Jag håller iochförsig med dig då jag ofta ser folk med MASSOR av handbagage som de knappt tar sig genom mittgången med och som sen ska rymmas på hyllan eller under stolen framför. Känns mest som en säkerhetsrisk tänker jag.

Ofta får man ha med sig både handbagage som ska få plats i förvaringen ovanför sätena plus en mindre väska en sk personal item som t.ex. kan vara en mindre datorväska, handväska, liten ryggsäck eller annat mindre som kan få plats under sätet framför. Det är helt enligt många flygbolags regelverk. Reser man med lågprisbolag är det oftast bara personal item som ingår i biljettpriset och man får betala extra för handbagaget.
 
Jag bodde med en pilot i flera år och skulle vilja tillägga till det alla andra skrivit att de är otroligt skickliga och tränade för sin uppgift. För att ens kunna bli pilot krävs särskilda personliga egenskaper och de tränar regelbundet i simulator för att kunna hantera alla möjliga situationer.

Jag är inte flygrädd i grunden, men kan absolut säga att vetskapen om hur tränade de är gör att jag efter de åren med den sambon är totalt lugn med att flyga. De har många tusen flygtimmar och kan sin sak! :up:
Och bland annat därför så ÄR det betydligt säkrare att flyga än att åka med en random busschaufför på marken! :)
 
Jag bodde med en pilot i flera år och skulle vilja tillägga till det alla andra skrivit att de är otroligt skickliga och tränade för sin uppgift. För att ens kunna bli pilot krävs särskilda personliga egenskaper och de tränar regelbundet i simulator för att kunna hantera alla möjliga situationer.

Jag är inte flygrädd i grunden, men kan absolut säga att vetskapen om hur tränade de är gör att jag efter de åren med den sambon är totalt lugn med att flyga. De har många tusen flygtimmar och kan sin sak! :up:
För att inte tala om det rigorösa säkerhetsarbete som pågått i 70+ år, där det tekniska underhållet är extremt noggrant och uppföljt - i alla bolag med tillstånd att flyga i våra länder. Jag känner inte till någon annan slags verksamhet med den typen av säkerhetsarbete.
 
För att inte tala om det rigorösa säkerhetsarbete som pågått i 70+ år, där det tekniska underhållet är extremt noggrant och uppföljt - i alla bolag med tillstånd att flyga i våra länder. Jag känner inte till någon annan slags verksamhet med den typen av säkerhetsarbete.
Skulle väl vara kärnkraftverk då? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp