Flygvänlig (typisk svensk) bröllopspresent

R

Raderad medlem 6459

En god vän till mig ska gifta sig i vinter/vår :heart och jag behöver klura ut en riktigt bra bröllopspresent!

Förutsättningar:

* Bröllopet sker i ett annat land än där brudparet bor - jag behöver alltså kunna få med mig presenten på flyget och de ska kunna få med sig presenten sedan när de flyger hem. Inget för stort alltså!
* Jag har inte varit hemma i deras nuvarande hus då de bor i ett av världens farligaste länder. Jag vet vad bruden har för inredningssmak såklart men har ingen aning om vad som passar in där de bor just nu.
* De har en liten dotter.
* Jag har bara varit på spanska bröllop de senaste åren och där ger man pengar, inte presenter, så det känns som att jag är helt lost på vad som är en passande bröllopspresent överhuvudtaget.
* Upplevelsepresent går bort då de bor i en stad där jag aldrig varit och inte har nån aning om vad som finns. De kommer förvisso ofta till Europa men det känns svårt att ge nåt som kan nyttjas här.
* Jag kan komma på presenter att bara ge bruden, eller lilla dottern, men ingenting som liksom passar båda. Jag känner inte brudgummen väl alls.

Jag köper gärna något:

* Typiskt svenskt! Något som liksom står ut lite.
* Något riktigt elegant och classy.

Har noll idéer så snälla HILFE!
 
Ingen konkret idé, men jag tänker ju spontant på skandinavisk design. Du kan ju kolla i designbutiker och på NK efter något föremål som ser snyggt ut och som går att transportera med flyg.

Vi har kört det som presenter på just bröllop i Spanien (även om inget ytterligare, farligt, land har varit inblandat). (Spanjorerna runt mig ger i övrigt inte bröllopspresenter alls, men det gör ju vi svenskar. Eller så ger de pengar på något diskret sätt som går mig förbi.)
 
@Petruska Ja, jag funderade lite på något sådant men det är svårt att säga vad som skulle kunna passa med i alla fall brudens inredningsstil. Men jag ska kika. Tack för tipset!

På spanska bröllop ger vi alltid pengar i kuvert. Det ska minimum matcha vad kuvertavgiften är och ökar ju närmare vi står brudparet. Skulle aldrig drömma om att släpa med en fysisk present när jag vet att det inte är vad som förväntas eller önskas.

(även om inget ytterligare, farligt, land har varit inblandat)
Förstår inte riktigt vad du ville ha sagt med det faktiskt. För mig är det en väldigt stor skillnad att försöka komma på en bra bröllopspresent till någon jag varit hemma hos jämfört med någon jag inte varit hemma hos. Eftersom det är en nära vän är enda skälet att jag inte varit hemma hos henne just att hon bor i ett väldigt farligt land. Det är allt.
 
Kan man ge typ årsprenumerationer på internettjänster? Vettekatten om det passar sig på ett bröllop men jag tänker typ nätupplagor på internationella dagstidningar/magasin efter intresse, streamingtjänster etc.
 
Kan man ge typ årsprenumerationer på internettjänster? Vettekatten om det passar sig på ett bröllop men jag tänker typ nätupplagor på internationella dagstidningar/magasin efter intresse, streamingtjänster etc.
Oh, kul annorlunda idé! Ska definitivt kika på det!
 
Ljusstakar tycker jag är svårt att misslyckas med (det är sällan en enkel silverljusstake passar in, liksom), och de tar ju inte så mycket plats heller. Ska det vara svenskt gillar jag Skultuna som märke, men räcker det med skandinaviskt så rekommenderar jag Georg Jensen.

Kökshanddukar/andra textilier från Klässbol, Växbo Lin eller annat väveri kan jag också tänka mig passar in i många hem, och är ju inte heller så skrymmande.

Vackra smörknivar från någon svensk designer kanske också vore något? Det blir ju dubbelt svenskt, så att säga.

Ev. kan ovanstående kombineras med en svensk/skandinavisk kokbok av något slag, t.ex. ScandiKitchen's Fika & Hygge är fin tycker jag.

Ska fundera och se om jag kommer på mer!
 
Elegant och classy för mig är t.ex. Svenskt tenns ljusstake "Vänskapsknuten", men den kostar ju en hel del. Annars har de enklare ljusstakar som jag har svårt att inte se hur de kan passa in i allas hem.
 
Åh vilka fina idéer @Mineur ! Låter väldigt spot on, särskilt att kombinera det med en kokbok! Frågan är hur många av ingredienserna hon skulle kunna få tag på, ska undersöka det. Jättetack för hjälpen! Hojta gärna om du kommer på något mer!
 
Elegant och classy för mig är t.ex. Svenskt tenns ljusstake "Vänskapsknuten", men den kostar ju en hel del. Annars har de enklare ljusstakar som jag har svårt att inte se hur de kan passa in i allas hem.
Ja, den är himla fin! Absolut ett alternativ. "Allas hem" ser för övrigt väldigt olika ut beroende på var i världen man är kan jag säga ;).
 
Jag ber om ursäkt. Det jag ville ha sagt var bara att en av dina komplikationer inte har räknats in vid min presentshopping.
Jaha. Nä men var de bor är inte alls en "komplikation" att räkna in vid val av present, det viktigaste är att den går att få med sig smidigt på flyget. Jag vill alltså inte ge nån present som på nåt vis ska matchas med farlighetsgrad på landet där de bor :p.
 
Ja, den är himla fin! Absolut ett alternativ. "Allas hem" ser för övrigt väldigt olika ut beroende på var i världen man är kan jag säga ;).
Jo givetvis, men jag utgår från är man av västerländsk härkomst så finns dragen i ens hem. Tror man inte det, är det givetvis ett ganska så värdelöst förslag. :)
 
My bad. Nej då hade jag definitivt hoppat inredningsdetaljer.
Fast alltså, nä. Jag ville bara flika in att "det passar i allas hem" är lite off, eftersom inredning skiljer sig ofantligt i olika kulturer och länder. Det var allt. Hittar jag exempelvis en ljusstake som jag tänker mig att min vän skulle gilla så kan jag ju köpa den, oavsett vad hennes härkomst är. Man kan ju inte bara köpa sånt åt västerlänningar ;).
 
Fika! Ett begrepp vi är kända för även om alla människor runt jorden "fikar" men inte som specifikt vi gör! " Kanske några paket "svenskt" kaffe o kombo med typ såna här produkter:
https://www.koketsfavoriter.se/i-love-design-fika-mugg-svart
+ Hembakade 7 sorters kakor (på engelska) i kombination med en stor burk med egna hembakade 7 sorter kanske? https://www.bokus.com/bok/9781602392625/swedish-cakes-and-cookies/ ?

Onlinepresentkort på IKEA?
En Kånken fylld med lego till flickan?
 
Jag tror det blir en kombo av @Mineur s förslag med textilier av någon form, vackra smörknivar och en kokbok (eller ljusstake). Och så en Kånken full med lego till lilla dottern.

Om någon kommer på nåt mer bra så hojta, annars: Stort tack allihop! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste tråden om vigselring, och har dessutom sett orimligt mycket bröllopsbilder i sociala medier nu i maj och juni, vilket har fått mig...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 299
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp