Flytande Alvedon, som gelé?

Magnum

Trådstartare
Vad har hänt med flytande Alvedon?

Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten.

Men nu har vi tre sorter hemma som är som gelé. Ingen av barnen klarar av den utan kväljs upp den 🙄 Den ena fixar tablett istället medan den andre behöver ha ner sin feber 😢

Är dom så här nu och varför?
Brus lär inte funka och inte heller lägga smälttablett på tungan..
 
Vad har hänt med flytande Alvedon?

Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten.

Men nu har vi tre sorter hemma som är som gelé. Ingen av barnen klarar av den utan kväljs upp den 🙄 Den ena fixar tablett istället medan den andre behöver ha ner sin feber 😢

Är dom så här nu och varför?
Brus lär inte funka och inte heller lägga smälttablett på tungan..
Flytande Alvedon fick ett nytt recept för runt ett år sedan. Det kanske kan vara den skillnaden du märker nu?
Är det andra Alvedonförpackningar du har också eller är det någon annan sorts flytande Paracetamol?

Det går inte att blanda ut den med saft eller nåt liknande? (antingen den flytande eller upplöst brustablett)
 
Tänker också att du kanske kan krossa en munsönderfallande (250 eller 500) och blanda med något som funkar? Under förutsättning att barnet är tillräckligt stort för någon av de doserna.
 
Flytande Alvedon fick ett nytt recept för runt ett år sedan. Det kanske kan vara den skillnaden du märker nu?
Är det andra Alvedonförpackningar du har också eller är det någon annan sorts flytande Paracetamol?

Det går inte att blanda ut den med saft eller nåt liknande? (antingen den flytande eller upplöst brustablett)
Just nu har jag tre sorter hemma och alla är likadana, apoteket sa att alla var flytande som i flytande.
Vi har alltid haft just Alvedon för att barnen kan ta den som godis.
Men sen har vi inte varit ordentligt sjuka på nästan ett år så det stämmer nog i tiden.

Vi får försöka blanda ut den med vatten (eller saft) till flytande, jag är rätt lättkväljd själv och hade nog inte heller fått i mej den där ärligt talat 😎
 
Tänker också att du kanske kan krossa en munsönderfallande (250 eller 500) och blanda med något som funkar? Under förutsättning att barnet är tillräckligt stort för någon av de doserna.
Han är tillräckligt stor men minsta lilla konstisensfel/smakfel så är det kört. :(

Han har en livsmedelsallergi och har alltid varit restiriktiv med smak och konsistens, och att det verkar höra ihop med en viss rädsla av olika orsaker pga allergin.

Jag blandade med yoghurt när jag var liten, mortlade och blandade. Vi ska testa det också!
 
Han är tillräckligt stor men minsta lilla konstisensfel/smakfel så är det kört. :(

Han har en livsmedelsallergi och har alltid varit restiriktiv med smak och konsistens, och att det verkar höra ihop med en viss rädsla av olika orsaker pga allergin.

Jag blandade med yoghurt när jag var liten, mortlade och blandade. Vi ska testa det också!
Förstår! 500 och 250 i munsönderfallande har olika smak. Har ni testat båda? 500 ska smaka vinbär och är, i mitt tycke helt gräslig, 250 ska smaka jordgubb och kanske är lättare att mortla och gömma smaken på?

Annars, om det bara är för feberns skull (och han tål det), testa Ipren? Finns ju också som flytande, dock ej lika lättrinnande som den gamla alvedonen.
 
Hur små är barnen?
Våran vägrar att dricka den trögflytande så han får suppositorier istället….
 
Förstår! 500 och 250 i munsönderfallande har olika smak. Har ni testat båda? 500 ska smaka vinbär och är, i mitt tycke helt gräslig, 250 ska smaka jordgubb och kanske är lättare att mortla och gömma smaken på?

Annars, om det bara är för feberns skull (och han tål det), testa Ipren? Finns ju också som flytande, dock ej lika lättrinnande som den gamla alvedonen.
Tror bara vi har testat den ena men då ska vi testa den andra med!


Iprenen är lika trög som de andra tyvärr 😞
 
Vad har hänt med flytande Alvedon?

Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten.

Men nu har vi tre sorter hemma som är som gelé. Ingen av barnen klarar av den utan kväljs upp den 🙄 Den ena fixar tablett istället medan den andre behöver ha ner sin feber 😢

Är dom så här nu och varför?
Brus lär inte funka och inte heller lägga smälttablett på tungan..
De har ändrat från lösning (lättflytande) till suspension (trögflytande). Varför vet jag inte men det är betydligt svårare att få i hundarna suspensionen än lösningen nu pga den tjocka konsistensen. Blir nästan som klister som lätt spottas ut. Förstår barnen också!
 
De har ändrat från lösning (lättflytande) till suspension (trögflytande). Varför vet jag inte men det är betydligt svårare att få i hundarna suspensionen än lösningen nu pga den tjocka konsistensen. Blir nästan som klister som lätt spottas ut. Förstår barnen också!
Jag är helt förtvivlad. Barnet också.
Mosa i yoghurt etc kom upp. Tablett kom upp (vi provade igen), röra ut trögflytande i vatten kommer upp.
Något som har varit så himla enkelt, ibland har de bett om Alvedon själva för att de faktiskt 'gillar' den, till att ha hög feber och inte få i barnet nåt alls som kan ta ner febern 😢
 
Vad har hänt med flytande Alvedon?

Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten.

Men nu har vi tre sorter hemma som är som gelé. Ingen av barnen klarar av den utan kväljs upp den 🙄 Den ena fixar tablett istället medan den andre behöver ha ner sin feber 😢

Är dom så här nu och varför?
Brus lär inte funka och inte heller lägga smälttablett på tungan..
Det går inte med supar? Det körde vi bara på dottern när hon var mindre.
 
Finns Mexalen i Sverige? Det är paracetamol och den flytande är som är som vatten i konsistensen men smakar inte gott enligt mina barn.
 
Sju o åtta, den yngsta funkar med tabletter nu, men äldsta går inte
Jag kunde inte svälja tabletter i den åldern, jag började träna med att svälja goda saker som chokladlinser/m&m hela. Då gjorde det liksom inget att man misslyckades. Det är mest psykologiskt om man nu kan äta/svälja mat så är tabletterna egentligen inte svåra, däremot är det lika verkligt när man inte får ner dem så det är inte menat att förringa problemet.
 
Vad har hänt med flytande Alvedon?

Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten.

Men nu har vi tre sorter hemma som är som gelé. Ingen av barnen klarar av den utan kväljs upp den 🙄 Den ena fixar tablett istället medan den andre behöver ha ner sin feber 😢

Är dom så här nu och varför?
Brus lär inte funka och inte heller lägga smälttablett på tungan..
men den vi har hemma till små barn är helt flytande, och den köptes in i september? :confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 868
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 995
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 351
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp