Bukefalos 28 år!

Flytt - hundar?

S

Spargris

Använder mig utav mitt anonyma nick.

Iaf, det är så att vi ska flytta in till stan, vi har två hundar. Hundarna är uppvuxna på landet och har alltid fått springa fritt osv. Eftersom vi ska flytta in till stan vet vi med all säkerhet att iaf den stora hunden inte kommer klara av det (bodde i lägenhet en kort period och då fick vi klagande grannar p.g.a. att han gnällde så mycket när vi ej var hemma.) Han behöver verkligen ha friheten att springa utan koppel vilken han inte kan göra i stan.

Men så till det stoora problemet. Vi har frågat runt som galningar efter någon som vill ta över hundarna, men det är ingen som vill. Mamma vill absolut inte lägga ut på blocket och de andra sajterna eftersom man inte vet riktigt om man kan lita på personerna som köper där.
Så nu funderar mamma på att avliva dem. Det är jag helt emot eftersom jag vill att de ska fortsätta leva (de är båda 7 år), men om vi inte kan hitta någon som vill ha dem så är det enda utvägen.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd...kanske höra om det är någon annan som har varit i samma sits? Och andra tips på hur vi kan göra. Flytten är tyvärr ett måste.

:cry:
 
Sv: Flytt - hundar?

Ni kanske kan vända er till organisationer som omplacerar hundar och se om ni kan få någon hjälp?
Oavsett om ni bor i stan är det inte omöjligt att hitta en skog de kan springa lösa i. Jag skulle nog gett det ett försök. Fixat med hundvakt och sett till att komma ut i naturen regelbundet så hundarna fick vara lösa.

Nu känner jag självklart inte dina hundar och din situation men det lät inte hopplöst tycker jag.
 
Sv: Flytt - hundar?

Du ska inte deppa! Det är inte alls hopplöst. Lägenhetshundar kan vara precis lika lyckliga som villahundar. Det handlar ju om vad du gör med dom. Det finns alltid skogen, stora ängar osv man kan rasta sina hundar lösa på. Om du har någorlunda bra inkallning på de båda.

Alternativt så hör man av sig till vänner och bekanta och hoppas. Sen innebär inte Blocket alltid att man får oseriösa köpare. Det finns allt guldkorn där ute också.
 
Sv: Flytt - hundar?

Vi har frågat runt bland alla vi känner om de inte känner någon som kan ta dem osv. Vi har ringt hunddagiset för att höra om inte chefen där kan fråga runt lite, men det var tydligen inte någon idé eftersom de är 7 år och att de har väldigt speciella personligheter.
Vi har en "lägenhet" på gång, det är ett tvåfamiljshus, så vi hoppas på att vi får det + att vi får ha hundarna där.
Jag kan verkligen inte tänka mig att avliva dem, de är fortfarande ganska unga, de har aldrig haft sjukdomar eller liknande och de är världens snällaste. Det känns som man bara är enormt självisk om man låter dem somna in.
 
Sv: Flytt - hundar?

jag satt lite i samma sits efter min skilsmässa. Flyttade från villa långt ute på landet till lägenhet så gott som mitt i stan. I början hade mina hundar svårt att anpassa sig. Dom lät en del när de var ensamma när det gick folk i trappuppgången. Men det gick faktiskt över relativt fort. jag hittade snart platser där dom kunde gå lösa och härja av sig lite och dom vande sig med att det gick folk utanför dörren. Känner att dom egentligen fick det bättre! Detta för att dom blev mer stimulerade av allt som hände under en vanlig promenad. Folk, hundar, mycket olika dofter, bilar mm. Så var inte rädd för att prova! Ge dom tid att vänja sig. De allra flesta hundar är väldigt anpassningsbara!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 502
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 910
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 277
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 768
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp