Flytt och katt

ufot

Trådstartare
I sommar ska jag och katten flytta till ny lägenhet. Det blir ingen lång flytt, bara drygt 10 km, men det blir ju ändå stor omställning för katten.

Hur genomför jag flytten bäst för kattens skull?

Jag kommer i princip att leja ut allting.

Vad tror ni är bäst, att låta henne på på pensionat, eller vara hemma? Hur löser man det rent praktiskt när flyttgubbarna packar och bär om hon blir kvar hemma?
 
Flyttgubbarna ska inte behöva ta hänsyn till en katt eller annat djur när de bär möbler och kartonger.
 
Flyttgubbarna ska inte behöva ta hänsyn till en katt eller annat djur när de bär möbler och kartonger.
Nej, självklart inte.
Min fråga är snarare hur jag rent praktiskt gör för att katten inte ska vara ivägen.
Instängd i transportväskan, instängd i ett tomt rum, eller på pensionat?
 
Nej, självklart inte.
Min fråga är snarare hur jag rent praktiskt gör för att katten inte ska vara ivägen.
Instängd i transportväskan, instängd i ett tomt rum, eller på pensionat?
Klarar katten att sitta i bur är det ju enklast. Dörrar kan råka öppnas osv.
Nu hade jag inte flyttfirma så vi packade sovrummet först och packade upp det först för då kunde jag släppa ut katten där och hon fick mat och toalett där
 
I sommar ska jag och katten flytta till ny lägenhet. Det blir ingen lång flytt, bara drygt 10 km, men det blir ju ändå stor omställning för katten.

Hur genomför jag flytten bäst för kattens skull?

Jag kommer i princip att leja ut allting.

Vad tror ni är bäst, att låta henne på på pensionat, eller vara hemma? Hur löser man det rent praktiskt när flyttgubbarna packar och bär om hon blir kvar hemma?

Ta med henne i väskan och släpp sen ut henne i badrummet i nya lägenheten, med toa och mat/vatten. Där kan hon med fördel ändå vara ett längre tag för att vänja sig med alla nya dofter och ljud, både när flyttgubbarna bär in möbler och när du börjar packa upp.

Du måste ju ändå själv ta dig mellan gamla och nya boendet från att du släpper in flyttgubbarna till att du tar emot dem. Så antingen tar du med henne samtidigt, eller så åker du och släpper in henne i nya lägenheten först.
 
Det beror på hur katten är allmänt. Men jag låste in Megara i badrummet med låda, mat och vatten. Nu är hon en mycket lugn och social katt så att det flyttades och lät utanför dörren berörde inte henne. Sedan fick hon komma ut när allt var klart igen, jag fixade lite och sedan åkte vi tåg till nya lägenheten vilket tog några timmar.

Men om din katt är känslig allmänt och lätt blir stressad skulle jag antingen kolla med ett kattpensionat eller om du har en kompis katten kan vara hos under flytten. Ta dit den kvällen innan flytten och låt den vara hos kompis/pensionat, sedan hämta upp den när flytten är klar. Jag skulle också vara noga med att inte byta strö - alltså lådan måste vara mockad och fin, men inte fylla den med ny sand så katten känner sin egen lukt och är trygg.
 
Låter som en bra idé.
Jag kommer att installera kattlucka in till badrummet och sovrummet eftersom dörren till badrummet måste vara stängd nästan hela tiden pga planlösning.

Jag funderar dock på en billigare kattlucka eftersom jag inte behöver några finesser. Men kanske ska jag ändå satsa på en som är stängningsbar?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: Eva S
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 599
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp