Flytt till Åland

hangryangrycat

Trådstartare
Hej!

Jag går i tankar på att flytta med min häst som just nu står på foder när jag flyttar till Åland över minst sommaren. Vad finns att tänka på vid utförsel till Finland/Åland och hur finns det med stallplatser? Hästen har pass naturligtvis. Behöver han vara vaccinerad? Stallplats/lösdrift? Jag behöver inget mer än en enkel plats för ett russ, inget fancy eller extra "lull", gärna nära Mariehamn men inget krav, ska dock vara inom rimlig körtid från centrala Mariehamn. Gärna så "billigt" som möjligt.

Inget är spikat än utan jag vill kolla över möjligheter och ungefärliga kostnader. Resan över med Eckerö/Rosella har jag koll på, det är mer kostnaderna på Åland.
 
Det du behöver är ett hälsointyg utfärdat av Distriktsveterinär som inte får vara äldre än 48 timmar när du börjar transporten. Samma sak när hästen ska tillbaka men då utfärdat på Åland.
Sedan kommer reglerna för långa transporter kanske att gälla om det tar mer än åtta timmar.
Ska hästen stanna tre månader (tror jag det är) eller längre ska den registreras i Finland enligt EU-regler.
 
Det du behöver är ett hälsointyg utfärdat av Distriktsveterinär som inte får vara äldre än 48 timmar när du börjar transporten. Samma sak när hästen ska tillbaka men då utfärdat på Åland.
Sedan kommer reglerna för långa transporter kanske att gälla om det tar mer än åtta timmar.
Ska hästen stanna tre månader (tror jag det är) eller längre ska den registreras i Finland enligt EU-regler.

Tack!! Finns det hemsidor/pdf etc som det går att läsa mer om detta?
Framför allt det om registrering och långa transporter. Hästen (och jag) bor just nu i Västra Värmland. Och till Kapellskär tar det ca 4 timmar enbart med bil. Och sen 2 - 2,5 timme med båten beroende på om man tar Eckerö eller Rosella.
 
Eckeröfärjan var trevligare att åka med och tar kortare tid. Åkte bara som passagerare utan bil men ändå. Väl på Åland är tiden på vägen inte lång åt något håll men har förstått att logistiken med färjor mm är en vetenskap för sig för de oinvigda, men något Åläningarna själva kan på sina fem fingrar.
 
Tack!! Finns det hemsidor/pdf etc som det går att läsa mer om detta?
Framför allt det om registrering och långa transporter. Hästen (och jag) bor just nu i Västra Värmland. Och till Kapellskär tar det ca 4 timmar enbart med bil. Och sen 2 - 2,5 timme med båten beroende på om man tar Eckerö eller Rosella.
Det står om allt på Jordbruksverkets hemsida och du kan också kontakta dom om du har frågor du inte hittar svaret på. Det är Jordbruksverket som sköter och har kontrollen av det i Sverige.
Slog mig nu också att Åland inte är med i Australien skatteunion. Så det kan vara värt att kolla med tullen på Åland hur dom ställer sig till hästar.
 
Det står om allt på Jordbruksverkets hemsida och du kan också kontakta dom om du har frågor du inte hittar svaret på. Det är Jordbruksverket som sköter och har kontrollen av det i Sverige.
Slog mig nu också att Åland inte är med i Australien skatteunion. Så det kan vara värt att kolla med tullen på Åland hur dom ställer sig till hästar.
Det är ganska få undantag Åland har från EU-reglerna, taxfriförsäljning och hembygdsrätten, typ.
Däremot värt att kolla vad som ligger inom självstyrelsen och inte för att veta om det är åländska eller finska lagar/myndigheter man ska titta på för info om vad som gäller. Djur, smittskydd osv. vet jag inte hur det är med i det avseendet.
 
Åland följer de finska reglerna (EU-reglerna) vad gäller import/införsel av häst. Så i grova drag gäller det som redan nämnts; hälsointyg/exportintyg utfärdat av distriktsveterinär högst 48h innan resa. Så vitt jag vet (om det inte ändrats nyligen) så sköts tullärenden på åländska sidan, man viker in via då man kommer i hamn och visar upp alla papper. Att hitta infon på någon hemsida är däremot inte det lättaste, vi ålänningar letar frenetiskt varje gång frågan dyker upp :p
Vad gäller stallplatser så finns det några åländska grupper på FB, t.ex "Hästhändelser på Åland" / "Köp och sälj på Hästhändelser Åland", där du kan höra dig för om stallplats men också hitta trådar om importreglerna. (Om man inte får tipsa om FB-sidor ber jag om ursäkt :o )
Prismässigt skulle jag säga att det är ganska varierande, det finns hyfsat många småstall/privatstall som hyr ut platser till varierande priser. Beroende på vad för stall det är, vilken service etc som ingår, så skulle jag dra till med 150€ och uppåt.
 
Supersent svar, men tack alla för input!
Feel free att diskutera vidare och ge mer info runt omkring, jag följer detta med intresse.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 236
Senast: Habina
·
Äldre Hej! Jag och sambon har pratat smått om att flytta till Åland. Vi vill ha en förändring i våra liv, pröva något helt nytt. I tankarna...
Svar
8
· Visningar
5 840
Senast: Pox
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 815
Senast: MiniLi
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 387
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp