Flytta eller inte, för och nackdelar

Trolle

Trådstartare
Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall:

Nuvarande stall (stall 1)

* 30 min resväg dit

* Lösdrift endast valacker (ej tillgång till egen box, endast vid sjukdom)

* Ingår hösilage med för låga värden (jag måste åka dit varje dag och stödfodra), ingår halm och saltsten.

*Tempererat vatten i hagarna

* Fodringar 3ggr/dag 2ggr ingår, resten på schema (jag fodrar 1gång/14dag)

* Jag mockar hela ligghallen som det går 7st hästar i var 6e vecka.

* En liten vinterhage med vindskydd

* Stor jättefin sommarhage

* Underbara ridvägar

* Tråkig stämning i stallet, mycket tjafs från ungefär hälften av ägarna (jag undviker att åka dit när där är andra för jag tycker det är jobbigt)

* 1800kr/månad


Intressant stall (Stall 2)

* 15 minuters resväg

* Utebox/lösdrift går att välja själv (står tomt idag. Dem andra hästarna står i innestall. Om jag flyttar dit så får en av "innehästarna" komma ut och göra min sällskap.

*Ingår halm, utsläpp, insläpp, fodringar 3ggr/dag

*Finns hösilage att köpa på gården med högre värden så jag inte behöver stödfodra.

*Kallt vatten i hagarna (vet ej vem som är ansvarig att fylla på/tina vatten)

*Större vinterhage men lerigare just vid uteboxarna (Finns gräs kvar i resten i januari) Möjlighet att bygga ut hagen ordentligt till sommaren.

* Dåliga linor så jag får nog hjälpa till att byta om jag vill ha det bättre. Alternativt får jag lov att ha honom med ägarens hästar i en annan hage med bra staket (dock med ston som jag inte vet hur han funkar med)

*Många långa grusvägar att rida på samt orörd skog som man får rida i men där finns inga direkta ridvägar.

*Mysigare stall med endast ägaren och en annan inackordering (vet ej hur inackorderingen är men jag tror jag kommer funka bra med stallägaren då vi verkar ha samma tankesätt runt hästhållningen)

*jag får själv åka dit varje dag och mocka min box samt fylla hö/mat

*1000kr/månad exkl. hösilage ( kanske kommer kosta 300kr/månad extra)
 
Jag håller med ovanstående!
Dålig stämning är det värsta. Det ska kännas kul att åka till stallet!
Jag står i valet och kvalet om jag ska flytta pga att stämningen går upp och ner som en jojo. Stället är superfint och har allt jag vill ha. Hästen trivs också toppen. Men jag orkar snart inte med allt gnäll... :banghead:
 
Stall 2 men jag hade ställt min häst i innestallet med de andra hästarna.
Problemet är att i innestallet finns det en ledig box kvar som är godkänd men jag tycker personligen att den är lite liten. Uteboxarna är större. Och eftersom han gått på lösdrift i några år så är jag orolig för att han känner sig instängd i ett innestall. Han kan bli rastlös om han står instängd.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 509
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp