Bukefalos 28 år!

Flytta eller inte, isåfall vart?

sky_fly

Trådstartare
Min hjärna går på högvarv och jag har ingen aning om hur jag ska tänka eller göra. Ni som allt för ofta kommer med den svidande sanningen och peppande kommentarer får nu hjälpa mig! :D

Jag bor i Arboga och pluggar på en högskola i Eskilstuna - cirkus 4mil enkel resa och jag tar min bil för bekvämlighetens skull.
Här i Arboga har jag i stort sett hela min familj i närheten, alla mina vänner och dessutom stallet med medryttarhästen i som jag nu haft i över åtta år! Hon som äger hästarna är en klippa i mitt liv och som det ser ut idag så vet jag inte hur ett liv utan henne kommer te sig. :p

Pojkvännen bor och arbetar i Södertälje vilket är från Arboga cirka 12mil, ifrån Eskilstuna blir det 8mil.
Hos honom är jag så ofta jag bara kan vilket blir ca fyra-fem dagar i veckan då jag inte går i skolan oftare just nu.
Han bor i en liten etta som man blir galen i under en helg för man springer över varandra hela tiden. Vi sitter båda i bostadskö för en större lägenhet och då hade jag tänkt flytta dit.

MEN! Nu har jag fått erbjudande på två studentlägenheter i Eskilstuna. Mitt i centrum så max två minuter ifrån skolan, helt okej hyra på 3300:- under 10mån. Dock enbart 24 alt 26kvm.
Många av mina kursare (dom som festar till det osv) har flyttat till Etuna och jag ser ständigt att dom hittar på massa roligt, dom har en sammanhållning. Jag som är den enda som bor åt 'fel håll' (många kursare bor i sthlm, södertälje osv) och känner mig lite utanför då jag gärna inte slaggar över hos folk, speciellt inte när jag blir bakfull. :D

Vore perfekt att flytta men då hamnar jag ju inte speciellt nära pojkvännen heller.. Jag vet inte om jag är redo att ge upp hela mitt liv jag har här heller.
För att röra till det hela ÄNNU mer så sökte jag till Socionomprogrammet i Södertälje nu till hösten också. Svar på det i juni eller juli. Och detta för att jag känner det är mer inriktat på det jag vill arbeta med i framtiden än Beteendevetenskap, plus att då kan jag ju bo med pojkvännen.

Är det dumt att tacka ja till en lägenhet med dessa utgångspunkter? :eek:
Jag vill intala mig själv med att då är det bara flytta, igen! ;)
 
Sv: Flytta eller inte, isåfall vart?

För att bena upp det lite.
Medryttarhästen kommer du ju att få lämna oavsett om du flyttar nu eller när du flyttar ihop med pojkvännen.

Är hyrtiden bunden på studentlägenheten i Etuna eller kan du välja att säga upp lägenheten innan de 10 månaderna har gått?

Hur lång tid kö är det på bostäderna i Södertälje?

För om det är 12 mil till Södertälje från Arboga och 8 mil från Etuna om du skulle komma in på plugget i Södertälje så är ju Etuna bra mycket bättre att bo i tills ni fått större lägenhet i Södertälje. Då kan du bo i Etunas studentlägenhet 10 månader oavsett om du pluggar kvar där eller inte samtidigt som du inte behöver känna direkt press om du skulle komma i i Södertälje att "shit nu är det 12 mil resa" utan bara 8.

Jag röstar på flytta. Du kan ju åka hem och rida medryttarhästen ibland med, du vänder ju bara på pendlingen. Och då kanske rida bara helger eller nått?
 
Sv: Flytta eller inte, isåfall vart?

Var lite otydlig med hyran. I och med att det är en studentlägenhet så är juni-juli betalningsfria. Det är en månads uppsägningstid så det är ju ingenting!

Att få lägenhet i Södertälje är inte det lättaste, speciellt inte tvåor och treor! Det är långa köer och dyrt att köpa egen för oss som är unga.

Jag har i alla fall fått nummer till lägenheterna och jag ska åka och kolla på den ena nu på torsdag. Får se hur det känns då, magkänslan brukar vara den bästa och jag hinner suga på karamellen ett par dagar. :)
 
Sv: Flytta eller inte, isåfall vart?

Precis! Men jag hade nog övervägt studentlägenheten noga. Det blir jobbigt att pendla 12 mil varje dag och studera och hinna rida ibland :)
 
Sv: Flytta eller inte, isåfall vart?

Fast pendla 12 mil varje dag kommer jag ju inte att få göra oavsett hur jag gör.

Tar jag lägenheten så är den enda pendlingen när jag väljer att åka till pv, häst eller familj.
Kommer jag in på socionom alt. om vi hittar en större lägenhet tillsammans så flyttar jag till Södertälje.

Jag vill nog mest bara komma ifrån, prova något eget och nytt. Är det massa bortkastade pengar om man om inom ett år flyttar igen?
 
Sv: Flytta eller inte, isåfall vart?

Nej det är inte bortkastade pengar att se om vingarna bär och prova nått annat ;)
 
Sv: Flytta eller inte, isåfall vart?

Jag hade flyttat! Jag flyttade 170 mil för ett jobb för jag var nyfiken å att se annan del av Sverige (ett vikariat på 1 år). Är det dessutom bara 1 månads uppsägningstid är det ju inget hinder alls om du kommer in i Södertälje!
 
Sv: Flytta eller inte, isåfall vart?

Sådär, jag bestämt mig att det får bära eller brista och jag tar eventuella problem när/om dom kommer. :)

Var och kollade på en lägenhet idag, 24kvm, och det kändes bra. Visserligen rätt liten men charmig och kanonläge! Så ska ringa till hyresvärden imorgon och säga att jag tar den. :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 979
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Hej, jag kommer bara få det här ur mig tack :) Jag är 13 år och bor i Stockholm. Har gillat hästar hela mitt liv, började rida när jag...
Svar
12
· Visningar
2 109
Senast: Ananazen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 543
Senast: cassiopeja
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp