Flytta eller stanna?

Spike

Trådstartare
Hej!

Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips.

Har hästar i ett stall som jag tycker blivit sämre och sämre. Men vågar inte flytta för andra ställen kanske är sämre?

Vi var ett stort gäng (15-16 hästar) där vi turades om att ta foderpass. Eftersom det är lösdrift slipper vi hålla på och ta in och ut hela tiden. Men mocka och packa påsar med foder måste man göra och såklart rengöra vattnet.

Sen så bytte stallet ägare och då fick nästan alla flytta. Vi var några som fick vara kvar på nåder, om vi inte "bråkade". Kostnaden gick upp med 800 kr. Såklart förstår jag att det kostar med foder och sånt. Men nu får jag ta jättemånga fler pass då vi blev färre och sen är det flera andra saker som blivit sämre. T.ex. måste vi gå uppför två hala ramper för att tömma skottkärran och den töms inte när vi säger till utan ibland en hel vecka efteråt. Samma med halm i ligghallen, det kan ta en vecka efter att det är slut på halm innan det kommer mer. Hösilaget är från förra året och har mögelfläckar som det kan ta 5-6 lager innan man fått bort. Som såklart också då fyller gödselcontainern. Nya ägaren är inte hästintresserad och har själv sagt att han inte tycker om hästar.

Det är fuktigt i sadelkammaren så saker blir äckliga, hjälmar torkar inte och en stallkompis sadel har möglat. Det skulle åtgärdas med en större fläkt, men den har vi inte sett sen han sa det i somras.

Jag kan fortsätta ännu mer med småsaker som liksom blir stora saker för att det är så många. Men mina hästar trivs och jag tycker det känns jobbigt att behöva flytta och kanske till ett annat ställe som inte är bra det heller. Jag har kollat lite på hästnet men inget stall känns bra. Här finns inte så många lösdrifter och de som finns har fri tillgång och då blir mina hästar jättetjocka. Hur vet man att det är nog egentligen?
 
Hej!

Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips.

Har hästar i ett stall som jag tycker blivit sämre och sämre. Men vågar inte flytta för andra ställen kanske är sämre?

Vi var ett stort gäng (15-16 hästar) där vi turades om att ta foderpass. Eftersom det är lösdrift slipper vi hålla på och ta in och ut hela tiden. Men mocka och packa påsar med foder måste man göra och såklart rengöra vattnet.

Sen så bytte stallet ägare och då fick nästan alla flytta. Vi var några som fick vara kvar på nåder, om vi inte "bråkade". Kostnaden gick upp med 800 kr. Såklart förstår jag att det kostar med foder och sånt. Men nu får jag ta jättemånga fler pass då vi blev färre och sen är det flera andra saker som blivit sämre. T.ex. måste vi gå uppför två hala ramper för att tömma skottkärran och den töms inte när vi säger till utan ibland en hel vecka efteråt. Samma med halm i ligghallen, det kan ta en vecka efter att det är slut på halm innan det kommer mer. Hösilaget är från förra året och har mögelfläckar som det kan ta 5-6 lager innan man fått bort. Som såklart också då fyller gödselcontainern. Nya ägaren är inte hästintresserad och har själv sagt att han inte tycker om hästar.

Det är fuktigt i sadelkammaren så saker blir äckliga, hjälmar torkar inte och en stallkompis sadel har möglat. Det skulle åtgärdas med en större fläkt, men den har vi inte sett sen han sa det i somras.

Jag kan fortsätta ännu mer med småsaker som liksom blir stora saker för att det är så många. Men mina hästar trivs och jag tycker det känns jobbigt att behöva flytta och kanske till ett annat ställe som inte är bra det heller. Jag har kollat lite på hästnet men inget stall känns bra. Här finns inte så många lösdrifter och de som finns har fri tillgång och då blir mina hästar jättetjocka. Hur vet man att det är nog egentligen?
Jag hade flyttat, kan hända att stallet du flyttar till är sämre men då får du fortsätta leta. Jag tycker att om man gör en tråd på ett forum om det så är det nog.

Angående lösdrifer så är det ovanligt med utfodringar tycker jag, oftast så är det ju fri tillgång och klarar inte hästen det så får du hitta ett stall med så mycket utevistelse som möjligt helt enkelt.
 
Håller med @Grazing att utfodringar nog är ovanligt på lösdrift, men jag har själv så hemma och har haft det i en annan lösdrift som jag stått i, så helt omöjligt är det nog inte :)
Lokala häst-facebookgrupper fungerar bra här, kan ju vara någon som kan tänka sig att ha inackorderad men som inte aktivt letar eller annonserar utan bara svarar på sökes-annonser.

Stallet låter väldigt illa i mina öron tyvärr.
 
Jag tror att det i princip alltid är en dålig idé att stå uppstallad hos någon som egentligen inte har något intresse av att ha hästar på gården - som jag fattade hade den nya ägaren mest låtit er vara kvar och hoppats att det skulle funka ok med ett fåtal hästar på gården. Jag hade absolut sett mig om efter en annan stallplats.
 
Hej!

Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips.

Har hästar i ett stall som jag tycker blivit sämre och sämre. Men vågar inte flytta för andra ställen kanske är sämre?

Vi var ett stort gäng (15-16 hästar) där vi turades om att ta foderpass. Eftersom det är lösdrift slipper vi hålla på och ta in och ut hela tiden. Men mocka och packa påsar med foder måste man göra och såklart rengöra vattnet.

Sen så bytte stallet ägare och då fick nästan alla flytta. Vi var några som fick vara kvar på nåder, om vi inte "bråkade". Kostnaden gick upp med 800 kr. Såklart förstår jag att det kostar med foder och sånt. Men nu får jag ta jättemånga fler pass då vi blev färre och sen är det flera andra saker som blivit sämre. T.ex. måste vi gå uppför två hala ramper för att tömma skottkärran och den töms inte när vi säger till utan ibland en hel vecka efteråt. Samma med halm i ligghallen, det kan ta en vecka efter att det är slut på halm innan det kommer mer. Hösilaget är från förra året och har mögelfläckar som det kan ta 5-6 lager innan man fått bort. Som såklart också då fyller gödselcontainern. Nya ägaren är inte hästintresserad och har själv sagt att han inte tycker om hästar.

Det är fuktigt i sadelkammaren så saker blir äckliga, hjälmar torkar inte och en stallkompis sadel har möglat. Det skulle åtgärdas med en större fläkt, men den har vi inte sett sen han sa det i somras.

Jag kan fortsätta ännu mer med småsaker som liksom blir stora saker för att det är så många. Men mina hästar trivs och jag tycker det känns jobbigt att behöva flytta och kanske till ett annat ställe som inte är bra det heller. Jag har kollat lite på hästnet men inget stall känns bra. Här finns inte så många lösdrifter och de som finns har fri tillgång och då blir mina hästar jättetjocka. Hur vet man att det är nog egentligen?
Läs vad du själv har skrivit och fundera på om ni verkligen trivs egentligen? Tror du dina hästar trivs med att känna att du inte trivs, att höet har så dålig kvalité osvosv? Ofta finns det mer mögel än det ni ser. Jag tycker allt du skriver låter oacceptabelt och hade flyttat bums. Du får kanske mellanlanda i ett stall där de står på box under en period medan du letar annan lösdrift eller försöka hitta ett stall där dina hästar går ute mkt?
 
Jag flyttade själv för 2veckor sedan och innan dess hade jag samma funderingar som du. Jag trivdes inte men hästarna trivdes men det hände lite saker som gjorde att jag kände att det var dags att flytta. Jag hittade ett lugnt litet stall där hästarna går ute ca 13-14h och jag själv får sinnesro.
Så i din sits hade jag letat efter ett stall med mycket utevistelse, bara för att komma därifrån. Fråga gamla stallkompisarna och kolla i lokala hästgrupper och ortsgrupper.
 

Jag skulle flytta. Problemet är att du får stå ut med ständiga förändringar som genomförs av en person som inte själv har häst och som då inte förstår vad förändringarna innebär. Fattar inte hur viktigt det är med bra foder, att det kommer halm till ligghallen i tid, osv. Skulle inte vara kvar hos en sådan okunnig och ointresserad stallägare.
 
Precis som de andra i denna tråd tycker jag du ska flytta. Tycker inte du ska stå i ett stall som varken är bra för dig eller hästen.

Det finns såklart en risk att du hamnar i ett stall du inte trivs i, men det är minst lika stor chans att du hittar ett stall där du stormtrivs! :)
Hamnar du fel första gången kan du alltid flytta igen tills du kommer rätt, även om det känns bökigt.

Skulle rekommendera dig att börja leta stallplats lite smått på Facebook/Hästnet och sedan åka ut och kika på de du är intresserad av.

Hoppas du hittar något som passar!
 
Först, sorry för att jag inte svarat här. Det kom julfirande och sjukdom emellan men nu så. :) Jag har läst alla svar flera gånger och tack till allihopa för att ni tagit er tid att svara. Ibland behöver man nån utanför som lixom knuffar en rätt. Jag har kollat på några stall och lösdrifter och det blir förmodligen ett stall tills vidare med bra utetider tills vi hittar rätt lösdrift. Ska kolla på nåt ställe till bara. Det stall som jag tror det blir har inte haft nån annons ute, utan det har jag hittat via en kompis som står där, så det känns bra med hans rekomendation att det är bra.

Tack igen, jag kanske skaffar mig ett eget nick snart!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 485
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp