Bukefalos 28 år!

Flytta ensilagebollar utan traktor?

fejko

Trådstartare
Går det? Jag menar alltså de riktigt stora som väger mellan 200 och 400 kg. Hur gör ni?
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Inte på ett bra sätt. Risken att skada dem är stor, visst går det med lastare eller bobcat, men utan klämma riskerar ju plasten att få på tafsen.
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Välter och rullar, men det är först när jag ska använda dom. Jag lyfter dom med trakorn, lägger dom utanför logen och rullar in dom där och välter upp dom ståendes igen. Men ska du lagra efteråt så är det bättre att låta dom vara och inte röra förrän du ska ha dom, för plasten kan få stryk. Och jag brukar skära två skåror i plasten så jag har "handtag"
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Svarar båda: En bobcat är lika dyr som en traktor så det är inget alternativ. Dock gör det ingenting om den går sönder eftersom jag tänkt använda den direkt.
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Jag har flyttat ibland (4-500 kg balar)mha min bil med dragkrok;)
Satte ett spännband runt balen, fäste bandet i dragkroken och så bara att köra:)
Har gjort detta i "krisfall" då traktorkillen som brukar hjälpa till att flytta balar inte varit tillgänglig. Dock har jag inte flyttat såna med bilen som stått staplade på varandra (risk för bilmos:p), utan när de stått för tätt för att kunna öppna balen runt om. Har använt flyttade balen direkt sen fast jag aldrig sett några synliga skador av min "behandling":)
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

När vi har använt hösilagebalar så har de legat på 400 kg. Vid leverans har levrantören fått stapla dem längst med hagen och sen har vi med gemensamma krafter rullat dem och vält in dem i hagen. Inget roligt göra men det går.
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Då hade jag nog valt att rulla in dem, om de går in där de ska förvaras. Om de ska användas direkt alltså. Förutsätter dock att man har teknik och styrka för att få rull på dem.
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Jag och några av mina ridskolebarn (inte så stora alltså) rullade in balar in hagarna. Uppförsbacke. Det tog sin lilla tid men det gick.
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Välter och rullar. Är underlaget någotsånär jämnt och man har övat lite och är någotsånär stark och envis går det utmärkt att göra själv, eller i nödfall med hjälp av en eller två kompisar (ffa för vältandet). Rullade ensam in en bal ungefär varannan, var tredje dag förut där jag hade mina hästar, i lera, vinter och uppförsbacke. Och det gick.
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Jag har trädd ett järnspett rakt igjennom mina balar på +- 600 kilo, fæast spännband i vars sin enda och dragit dom fram med bilen:)

Med sättet i midten, vil balen rulla av sig själv, så plasten får inte så illa stryk:)

Jag har oxå rullat dom med handkraft, men då har vi som regel varit två sycken..
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Innan vi köpte traktor så flyttade vi balarna med hjälp av hästarna, de fick helt enkelt dra in sin mat i hagen själv.
Detta kräver förstås att man har inkörd häst samt en loksele :)
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Jag tar dem under armen :p


;)

Nämen traktor är väl att föredra, är man fler går det att rulla en liten raksträcka.
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Trä ett järnspett rakt igenom balen? :eek: Våra känns ändå såpass hårdpressade att det förmodligen skulle krävas mer blod, svett och tårar att trä ett spett igenom som att rulla dem för hand ett par hundra meter... :D
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Jag blev också lite fundersam, hittills har jag inte hittat någon rundbal som det hade funkat med (förutom de som inte är plastade då möjligen)
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Trä ett järnspett rakt igenom balen? :eek: Våra känns ändå såpass hårdpressade att det förmodligen skulle krävas mer blod, svett och tårar att trä ett spett igenom som att rulla dem för hand ett par hundra meter... :D

I mitten brukar det väl vara ett hålrum, eller?
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Vi har våra dumpade alldeles utanför hagen, sen lyfter vi upp tråden och använder spett för att häva iväg dem.:p

Stora tunga balar dock, sista låg på 6-800 kg. :crazy: Vi är två i vanliga fall, då fick vi vara tre.. Rätt mycket snö här dock då.
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Trä ett järnspett rakt igenom balen? :eek: Våra känns ändå såpass hårdpressade att det förmodligen skulle krävas mer blod, svett och tårar att trä ett spett igenom som att rulla dem för hand ett par hundra meter... :D

är inte så svårt att få spättet igjenom, även om dom är hårt pressade, jag har annvänt et lite tunnare rør och en liten slägga at banka det igenom først och sen lirkar jag bara spättet inn i samma hål:)

Hehe, har bara några hundra meter att rulla dom jag men, men det är bara uppförsbacke, så den lilla tiden som går åt för att få spettet igjenom annvändar jag gärna, när jag som regel är ensam om att flytta balarna:D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 150
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 320
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 880
Senast: Mia_R
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp