Flytta ett helt hus

SaraXX

Trådstartare
Är det någon som har flyttat ett hus? Hur gick det? Vad kostade det? Jag har sett uppgifter på runt 300 000 kronor från firmor som utför sådant. Det kändes förvånansvärt överkomligt.

Om det finns en färdig tomt med bygglov osv, finns det något sätt att räkna ut i runda slängar vad det kostar att göra en grund? Vatten, avlopp, el och bottenplatta typ. Jag förstår att det kan variera väldigt men jag undrar om det finns någon schablon.
 
Är det någon som har flyttat ett hus? Hur gick det? Vad kostade det? Jag har sett uppgifter på runt 300 000 kronor från firmor som utför sådant. Det kändes förvånansvärt överkomligt.

Om det finns en färdig tomt med bygglov osv, finns det något sätt att räkna ut i runda slängar vad det kostar att göra en grund? Vatten, avlopp, el och bottenplatta typ. Jag förstår att det kan variera väldigt men jag undrar om det finns någon schablon.
Jag har inte flyttat något hus, men i Kiruna flyttade de hus på löpande band i höstas. ;)
Denna film är dock från 2017.
Vad kostnaden blir är beroende på hur stort huset är, hur det är konstruerat och hur långt det ska flyttas.
Vet att det fanns ett 1½ plans Älvsbyhus nordväst om Kiruna som ägarna "tog med sig" när de flyttade till Sigtuna och de gick en hel del plus på affären jämfört med om de skulle köpt ett befintligt.
Vägen som huset ska transporteras längs är också avgörande, det kan finnas högspänningsledningar som ställer till det t.ex.
 
Tillägg:
Det som fick mig att börja spåna på allvar var det här: https://www.hemnet.se/bostad/villa-140m2-viby-askersunds-kommun-svinnersta-sjosta-16476019

Ett hus som säljes just för flyttning. Jag letar hus så smått (i en annan del av landet än vad det huset finns). Tomter är inga problem att få tag på här, för säg runt 400 000 kronor. Men en villa (med tomt) går på från 2 000 000 eller så, betydligt mer om de är nyrenoverade.
Kan du inte höra med dom som säljer huset? Står i annonsen att de även flyttar hus :)
 
Blir helt olika processer om man flyttar en timmerstomme som monteras ner jämfört med om man lastar hela huset intakt på specialtrailer. Olika faktorer som påverkar priset.

Kolla upp hur det fungerar med bygglov. Eftersom det räknas som nybygge kan det stupa på att t.ex. tillgänglighetskrav, energikrav osv. inte uppfylls. Eller att man får räkna med extra kostnader/arbete för modifiering.
 
Vi har vänner till familjen som köpte ett hus för förflyttning. Det sågades mitt itu och transporterades till Tjörn där de hade en tomt, och det sattes ihop igen. Man kan fortfarande se skarven svagt när man är hemma hos dem :D
Prismässigt har jag ingen aning, det transporterades på två stora speciallastbilar och de fick stänga av Tjörnbron för annan trafik (på natten) så det lär inte varit gratis. Men huset fick de för 1 krona och tomten hade de sedan innan.
 

Liknande trådar

Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 043
Senast: ufot
·
Hemmet Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 162
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 239
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp