Flytta för att studera, för gammal?

Minas Ithil

Trådstartare
Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu.

Är 30+ och har fram tills nu varit hyffsat nöjd med livet. Jobbar på ett okvalificerat jobb men har trivts bra då de positiva sakerna med jobbet har övervägt de negativa.
För ett år sen började kollegorna (vännerna) gå vidare till andra arbeten och jag är så glad för deras skull, men kvar blev jag och några till och efter ett år (och även fram till sommaren) med mycket trassel med nyanställda, chef som inte riktigt fungerar i "kris" och schemastrul så börjar jag få nog. Jag vill göra något nytt!

Jag har börjat kolla lite på olika utbildningar och har fastnat för en YH utbildning jag tycker låter intressant. Den ligger ca 10 mil bort så välj jag det så måste jag flytta och det är här det blir läskigt för min ångest fyllda hjärna! :nailbiting:
"Får" man flytta och bli student som 30+? Ge upp fast tjänst, fin hyreslägenhet och allt som finns hemma för studentlägenhet, CSN och oviss framtid?

Hade någon annan pratat med mig hade jag bara sagt FLYTTA ! Men själv är jag så feg!
Jag tror jag vill för jag fantiserar ofta om hur kul det skulle vara att studera och drömmer seriöst om min nya skolväska! Haha, men sen kommer den där logiska rösten in och säger att jag är dum som ger upp säkerheten jag har nu! Jag gillar trygghet så jag tror det är där skon klämmer, funderar på att gå och prata med någon om det och på så få hjälp att reda i vad jag vill.

Har ingen relation att ta hänsyn till, har hästen som får följa med (det är väl också dumt).
Jag har möjlighet att ha kvar ett eller två kvällspass i veckan på jobbet beroende på hur schemat ser ut så då kan jag få in lite extra pengar. Vill jag så finns det sommarjobb (dock lång pendling) om jag inte hittar annat.

Vet inte om jag fick fram frågan i allt svammel men: skulle du/har du som 30+ flyttat själv för att studera?
 
Ja det får man! Sen är det väl inte att ge upp, man söker väl tjänstledigt för studier i första hand och lägenheten går ju att hyra ut i andra hand, så att det väl mer att utveckla sig själv och det andra finns ju kvar om man kommer på att man vill annorlunda.

Hade gjort det om jag visste att jag ville det och min livssituation tillät det.
 
Klart du ska
Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu.

Är 30+ och har fram tills nu varit hyffsat nöjd med livet. Jobbar på ett okvalificerat jobb men har trivts bra då de positiva sakerna med jobbet har övervägt de negativa.
För ett år sen började kollegorna (vännerna) gå vidare till andra arbeten och jag är så glad för deras skull, men kvar blev jag och några till och efter ett år (och även fram till sommaren) med mycket trassel med nyanställda, chef som inte riktigt fungerar i "kris" och schemastrul så börjar jag få nog. Jag vill göra något nytt!

Jag har börjat kolla lite på olika utbildningar och har fastnat för en YH utbildning jag tycker låter intressant. Den ligger ca 10 mil bort så välj jag det så måste jag flytta och det är här det blir läskigt för min ångest fyllda hjärna! :nailbiting:
"Får" man flytta och bli student som 30+? Ge upp fast tjänst, fin hyreslägenhet och allt som finns hemma för studentlägenhet, CSN och oviss framtid?

Hade någon annan pratat med mig hade jag bara sagt FLYTTA ! Men själv är jag så feg!
Jag tror jag vill för jag fantiserar ofta om hur kul det skulle vara att studera och drömmer seriöst om min nya skolväska! Haha, men sen kommer den där logiska rösten in och säger att jag är dum som ger upp säkerheten jag har nu! Jag gillar trygghet så jag tror det är där skon klämmer, funderar på att gå och prata med någon om det och på så få hjälp att reda i vad jag vill.

Har ingen relation att ta hänsyn till, har hästen som får följa med (det är väl också dumt).
Jag har möjlighet att ha kvar ett eller två kvällspass i veckan på jobbet beroende på hur schemat ser ut så då kan jag få in lite extra pengar. Vill jag så finns det sommarjobb (dock lång pendling) om jag inte hittar annat.

Vet inte om jag fick fram frågan i allt svammel men: skulle du/har du som 30+ flyttat själv för att studera?
Klart du ska!

Det enda som är dumt är att trampa kvar i gammalt som du inte är helt nöjd med.
Du ska arbeta i 35år till, minst, se till att det blir med något du trivs med och brinner för :)
 
Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu.

Är 30+ och har fram tills nu varit hyffsat nöjd med livet. Jobbar på ett okvalificerat jobb men har trivts bra då de positiva sakerna med jobbet har övervägt de negativa.
För ett år sen började kollegorna (vännerna) gå vidare till andra arbeten och jag är så glad för deras skull, men kvar blev jag och några till och efter ett år (och även fram till sommaren) med mycket trassel med nyanställda, chef som inte riktigt fungerar i "kris" och schemastrul så börjar jag få nog. Jag vill göra något nytt!

Jag har börjat kolla lite på olika utbildningar och har fastnat för en YH utbildning jag tycker låter intressant. Den ligger ca 10 mil bort så välj jag det så måste jag flytta och det är här det blir läskigt för min ångest fyllda hjärna! :nailbiting:
"Får" man flytta och bli student som 30+? Ge upp fast tjänst, fin hyreslägenhet och allt som finns hemma för studentlägenhet, CSN och oviss framtid?

Hade någon annan pratat med mig hade jag bara sagt FLYTTA ! Men själv är jag så feg!
Jag tror jag vill för jag fantiserar ofta om hur kul det skulle vara att studera och drömmer seriöst om min nya skolväska! Haha, men sen kommer den där logiska rösten in och säger att jag är dum som ger upp säkerheten jag har nu! Jag gillar trygghet så jag tror det är där skon klämmer, funderar på att gå och prata med någon om det och på så få hjälp att reda i vad jag vill.

Har ingen relation att ta hänsyn till, har hästen som får följa med (det är väl också dumt).
Jag har möjlighet att ha kvar ett eller två kvällspass i veckan på jobbet beroende på hur schemat ser ut så då kan jag få in lite extra pengar. Vill jag så finns det sommarjobb (dock lång pendling) om jag inte hittar annat.

Vet inte om jag fick fram frågan i allt svammel men: skulle du/har du som 30+ flyttat själv för att studera?


Såklart du kan! Allt behöver inte vara så definitivt i början ta tjänstledigt från jobbet, hyr ut lägenheten i andra hand och hyr något tillfälligt på orten du ska plugga tills du känner dig säker på att du hamnat rätt. Så du kan ha både lägenhet och jobb kvar i början och därmed tryggheten också. Vill du inte hyra ut i andra hand så kolla om det går att veckopendla första terminen tills du har känt dig för och hur ett rum på orten. Det kanske inte är varje dag ni är i skolan heller. Försök isåfall hitta någon som kan hjälpa dig de dagar du inte är på orten som hästen är.
 
Kör, bara kör! Jag är 40 + och har 1,5 år kvar på min universitetets utbildning. Jag hade inte möjligheten att flytta på grund av familj och hus så jag har pendlat istället vilket fungerar men är jobbigt i vissa perioder.
Jag har aldrig ångrat att jag började plugga, mer än i tuffa tentaperioder men det räknas inte. ;)
 
Ja. Jag flyttat alltid ensam och dit jag behöver för att få jobb eller studera. Jag har två hästar och en hund.

För många år sen träffade jag min gamla lärare. Jag var ju nyfiken med tanke på var jag träffade honom (rikspolisstyrelsen) och frågade, han berättade att han läste till jurist. Oj sa jag! Jaha sa han, ska du säga att jag är gammal? När jag tar examen har jag 10 år till pension, varför ska jag slösa bort 10 år på ett jobb jag inte gillar?
Sen den dagen tänker jag alltid på det när jag själv tänker på att jag är för gammal, eller hör andra säga att det är försent....
 
Ja det får man! Sen är det väl inte att ge upp, man söker väl tjänstledigt för studier i första hand och lägenheten går ju att hyra ut i andra hand, så att det väl mer att utveckla sig själv och det andra finns ju kvar om man kommer på att man vill annorlunda.

Hade gjort det om jag visste att jag ville det och min livssituation tillät det.
Tack för ditt svar!
Absolut att jag kan ta tjänstledigt och hyra ut i andrahand till att börja med, dock så finns jobben inom nya yrket närmast i studiestaden eller längre bort. Så jag kommer inte återvända till hemstaden efter studier, inte om inte allt skiter sig iaf...

Jag tror jag vill detta men vet inte, det är det som är så svårt! Aah! Egentligen finns det inget som håller mig kvar här, fina lägenheter och bra stallplatser finns ju på annat håll, bara min osäkerhet och rädsla. Hur sjutton vågar folk göra sånt här? Och jag ska bara flytta en pyttebit!:D:banghead:
 
Klart du ska
Klart du ska!

Det enda som är dumt är att trampa kvar i gammalt som du inte är helt nöjd med.
Du ska arbeta i 35år till, minst, se till att det blir med något du trivs med och brinner för :)
Du säger som alla andra och min hjärna! Om jag hör det 10000 ggr kanske jag börjar lyssna...:p
 
Vill du inte hyra ut i andra hand så kolla om det går att veckopendla första terminen tills du har känt dig för och hur ett rum på orten. Det kanske inte är varje dag ni är i skolan heller. Försök isåfall hitta någon som kan hjälpa dig de dagar du inte är på orten som hästen är.
Det här har jag funderat på och ha som ev lösning i början tills man vet hur dagarna ser ut. Det är mycket LIA och praktiskt så majoriteten av studierna behöver man vara på plats för att göra. Tror det är lättare med hästen på studieorten då det är ett riktigt hästparadis och lättare att hitta stallplats som passar våra behov.
 
Kör, bara kör! Jag är 40 + och har 1,5 år kvar på min universitetets utbildning. Jag hade inte möjligheten att flytta på grund av familj och hus så jag har pendlat istället vilket fungerar men är jobbigt i vissa perioder.
Jag har aldrig ångrat att jag började plugga, mer än i tuffa tentaperioder men det räknas inte. ;)
Va häftig du är! Så roligt att du trivs!
Hur pendlar du? Har du långt? Jag är aningens allergisk mot pendling och för mig känns det så ångestladdat att slösa bort 70+min för enkel resa när jag aldrig haft längre än 10 minuter till jobb i mitt liv!:grin:
 
Ja. Jag flyttat alltid ensam och dit jag behöver för att få jobb eller studera. Jag har två hästar och en hund.

För många år sen träffade jag min gamla lärare. Jag var ju nyfiken med tanke på var jag träffade honom (rikspolisstyrelsen) och frågade, han berättade att han läste till jurist. Oj sa jag! Jaha sa han, ska du säga att jag är gammal? När jag tar examen har jag 10 år till pension, varför ska jag slösa bort 10 år på ett jobb jag inte gillar?
Sen den dagen tänker jag alltid på det när jag själv tänker på att jag är för gammal, eller hör andra säga att det är försent....
Är du aldrig orolig inför flytt? Jag håller på att krypa ur skinnet och jag har inte ens sökt utbildningen än... Skinn på näsan, njae.. :laugh:

Vilken rolig och upplyftande historia! Det låter ju så självklart när man säger det så! Själv tänker jag att jag är där gammal och dum för att läsa, hjärnan har nog skrumpnat ihop efter alla år på nuvarande jobb.
 
Va häftig du är! Så roligt att du trivs!
Hur pendlar du? Har du långt? Jag är aningens allergisk mot pendling och för mig känns det så ångestladdat att slösa bort 70+min för enkel resa när jag aldrig haft längre än 10 minuter till jobb i mitt liv!:grin:
😁 Jag har 90 min enkel resa med bil, med tåg tar det längre tid men ger å andra sidan tid till att plugga så jag växlar beroende på vad jag har för behov för dagen.
Men vi har oftast bara föreläsning/seminarier 2-3 gånger i veckan, när det är fem dagar så suger det att pendla. ;) Men jag är vann att åka även om jag under många år jobbade hemifrån.
För mig blir det egentid i bilen eller på tåget. :)
 
Jag är 30+ och funderar på att plugga. Med stor sannolikhet innebär det en flytt. Eller snarare att en flytt skulle vara ett plus för jag tror jag skulle må bra av miljöombytet. Blir det av blir det tjänstledigt från min fasta tjänst och hyra ut lägenheten så har jag både boende och jobb om det inte blir bra med studierna.
 
Jag är 30 år och pendlar 13 mil enkel väg. Dvs 26 mil om dagen, brukar säga att jag lägger 5-6h på pendling. Det rekommenderas inte. :angel: men vore jag du så kanske jag skulle börja med att ta tjänstledigt och pendla så du får känna efter? Men med en plan på flytt efter någon månad? Du kan absolut hyra ut i andra hand något år också.
 
@lil-sis
Utbildningen är endast platsbaserad och går inte att göra via distans.
Då kanske jag inte är äldst iaf! :laugh:

@starcraft miljöombyte är lite det jag längtar efter också. Något nytt och komma härifrån. Det är nog lite därför jag känner att jag vill flytta och avsluta det som jag har här.

@Unafraid
:eek::eek::eek::eek: Herregud!! Nej, den pendlingen tänker jag inte ta efter! Bra jobbat!
Verkar vara många som tycker den lösningen är den bästa. Har mailat skolan och frågat lite om schemaläggning, boende osv.

@Pilot du har så rätt så. Ändringar är läskiga när det mesta sett ut som det alltid gjort.
 
Jag började studera när jag var 25 och pluggar än, 32 år nu.. Kommer plugga i minst två år till. 😁 Har haft häst hela tiden trots att jag flyttat runt i landet.
Jobbat samtidigt för att ha råd såklart, CSN kan man inte få i evigheter.
 
Jag är snart 39 och har drygt ett halvår kvar på YH-utbildningen. Fick jobb inom området ganska fort och jobbar och pluggar parallellt. Jag är inte på långa vägar yngst på utbildningen, de flesta är i min ålder, två är runt 25 och två är över 50.Tanken är att jag ska slutföra min universitetetsutbildning också, och jag kommer vara över 40 när jag är klar. Sluta plugga helt kommer jag nog aldrig att göra.

Så jag säger Kör så det ryker! Man ångrar sällan de gånger man vågat, men oftare de gånger man fegat ur.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 636
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp