Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)

A

Atalantha

Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :)

Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga:

I2031161W676H453V20091024T050742Z.jpeg


I2031160W676H453V20091027T112105Z.jpeg


Troya är en blandistik på 3 år i november. Hon är blandning mellan schäfer, rottis och anatolisk herdehund. Trots ganska skarpa raser har hon ännu inte visat några som helst tendenser att vara skarp. Men hon är speciell.
Hon älskar att gosa och mysa, måste vara favoritsakerna helt klart. En glad vovve av lite klumpigare slag (charmigt, enligt mig :love:).

Men. Hon är väldigt ängslig. Självklart har jag sett hundar som är värre, men jag anser att ängsliga hundar inte mår bra, och har hela tiden jobbat med självförtroende. I början var hon livrädd för ALLT, nu är hon mest "bara" rädd för vissa saker.

Ena frågan är, bör jag vara försiktig med att ge henne alldeles för bra självförtroende? Vet inte om detta kanske kan bli fel, hon känns inte som hunden som bör vara alldeles för kaxig, men samtidigt vill jag inte "använda hennes dåliga självförtroende för att hålla henne lugn". Missförstå mig rätt!

Hon är otroligt rädd om sambons hund, (förutom när hon leker med henne :angel:) Dom stressar ofta upp varandra så promenader blir kaotiska emellanåt. Därför går vi nu med dom en och en, och upplever båda hundarna betydligt lugnare. Även detta ser jag som lite självförtroende-höjande.

Men när sambon går iväg med sin hund ligger hon och gnäller.
Även när hon är ivrig eller otålig gnäller hon. Jag ser detta som ett mindre bra tecken, men sitter fast.. Hur ska jag gå tillväga?
I början sa jag tyst, men hon lyssnade inte trots att hon kan kommandot. Nu ignorerar jag, men då ligger hon och gnäller konstant tills dom kommer hem. Hon gnäller lågt och tyst, så det är inte så att någon störs, utan jag tycker bara inte beteendet är hälsosamt. När hon och jag är ute själva är hon ko-lugn och jätteglad :grin:.

Hon visar även dubbla signaler. Hon har nästan tvångstankar på att markera över andra vovvars kiss, men är inte ett dugg dominant om hon får hälsa på en annan vovve (lös) Hon med sina 40 kg har lagt sig på rygg och kissat ner sig för en jack russel som inte gjorde en tendens till att vara dominant/aggressiv. Den såg ut såhär :confused:.

Kissa ner sig gjorde hon konstant förut, av glädje eller rädsla. Nu händer det knappt över huvud taget.

Känner hon sig trängd vid ett hundmöte (lös), om hon hamnar i ett hörn eller dyl, biter hon i luften, men ser aldrig ut att ha siktat mot hunden i fråga. Antingen det eller så ligger träffsäkerheten på minus 50 :O

Hundmöten i koppel går till på så sätt att hon morrar, gör utfall och ser uppriktigt sagt aggressiv ut, men jag kan nästan sätta mitt huvud på att om man släpper dom 2 hundarna lösa på en äng skulle hon leka så fint så, och genast hamna i underläge, oavsett dominans på den andra hunden.
Utfallen har varit betydligt värre när sambons hund varit med, nu tittar hon mest, och om hunden hon möter gör utfall svarar hon, ibland!


När jag lägger tryck på henne för att få henne att flytta åt sidan, så lägger hon hela sin tyngd i min hand, så om jag tar bort handen skulle hon vissa gånger ramla. Vad tyder detta på?


Vill också tillägga att jag precis har hittat en tränare som ska vara väldigt duktig, men väntetiden till henne är lång. Men tränarhjälp är på g!

Fetmarkerade frågorna för er som kanske inte orkar läsa hela texten.

Till er som orkat läsa texten och tillochmed tar er tid att svara: :bow:
 
Sv: Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)


När jag lägger tryck på henne för att få henne att flytta åt sidan, så lägger hon hela sin tyngd i min hand, så om jag tar bort handen skulle hon vissa gånger ramla. Vad tyder detta på?

Långsam aktivitet i hjärnkontoret? :devil: Nä skämt åsido, jag vet faktiskt inte, men tror INTE det är kopplat till osäkerheten, utan att hon helt enkelt inte fattar hon ska flytta sig. Min V är likadan, och man kan gå rakt på honom utan att han bryr sig. Jag har slutat 'ta i', utan har lärt honom 'tut tut' och använder de orden + kroppsspråk istället. Lärde honom tut tut gjorde jag helt ärligt genom att mycket lätt 'trampa' honom på tassarna. Inte kliva på tassarna men sätta strumpbeklädd fot på tassen och trycka mjukt, det flyttade han nämligen för.

Övrigt (jag läste hela inlägget, dina bilder funkar inte dock) har jag inga bra råd, men allt det du skriver övrigt hänger ju ihop med osäkerheten.
 
Sv: Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)

Långsam aktivitet i hjärnkontoret? :devil: Nä skämt åsido, jag vet faktiskt inte, men tror INTE det är kopplat till osäkerheten, utan att hon helt enkelt inte fattar hon ska flytta sig. Min V är likadan, och man kan gå rakt på honom utan att han bryr sig. Jag har slutat 'ta i', utan har lärt honom 'tut tut' och använder de orden + kroppsspråk istället. Lärde honom tut tut gjorde jag helt ärligt genom att mycket lätt 'trampa' honom på tassarna. Inte kliva på tassarna men sätta strumpbeklädd fot på tassen och trycka mjukt, det flyttade han nämligen för.

Övrigt (jag läste hela inlägget, dina bilder funkar inte dock) har jag inga bra råd, men allt det du skriver övrigt hänger ju ihop med osäkerheten.

Haha jag kan helt ärligt säga att det är en ganska långsam aktivitet i hjärnkontoret på vovven ibland (se: ofta) :angel: Men jag är typen som tycker det är charmigt på sitt eget lilla vis :)

Tut-tut kan hon, det är faktiskt exakt vad vi säger också :laugh:
När dom är riktigt trötta får man säga TUUUUUT TUUUUUT en, kanske två gånger ;)

Tack för att du läste, och sa till om bilderna :bow:

Ja, osäkerheten verkar spöka som i en ond cirkel :( Är så rädd att göra fel när vovven är osäker, men vi känner varandra rätt bra så missförstånd sker sällan, som tur är!
 
Sv: Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)

Tycker att det där med tränare är en bra grej, som verkligen kan se hunden och situationen och ge råd därefter.

En grej däremot, kan hon "tyst", så är hon tyst, hon har ju ingen vinning i att göra tvärtemot. Så jag skulle nog försöka lära henne tyst, något av det svåraste som finns då pipandet ofta är något som hunden gör omedvetet.

Sen vet jag inte vad du menar när du skriver om att ge eller inte ge henne bra självförtroende. Hur menar du att du skulle stärka det, ja eller motsatsen?
Hundar med dåligt självförtroende mår bra av kroppskontroll, något de ofta saknar.
Be henne balansera på saker, hoppa upp på stenar när ni är i skogen och göra andra övningar som ger bakdelskontroll.

Det där med trycket från sidan tror jag bara är att hon inte vet vad hon ska göra.
 
Sv: Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)

Har skrivit det förr och skriver det igen: Osäkra hundar behöver säkra förare! Förare som alltid vet vad h*n vill, som sätter tydliga gränser och ger "frihet under ansvar" i den mån hunden kan hantera det.

Ang hundens självförtroende. I min värld finns inga som helst problem med en hund med bra självförtroende! En självsäker hund är ju en hund som "vet sitt eget värde" - i den mån de nu tänker så - och som av den orsaken kan slappna av och bara vara. En självsäker och trygg hund är ju det ultimata i mina ögon!
Så låt du hunden växa mentalt så mycket hon kan. Utmana henne ordentligt både mentalt och fysiskt!

Vad gäller pipande så är det ofta extremt svårt att bli av med, som flera redan skrivit.
Kan hon distraheras av något - ex ett märgben - så hon blir tyst självmant?
Kan du kräva en annan prestation av henne som du kan förstärka så hon får något annat att tänka på? Ex "mini uppletande" inomhus eller så?

Vad gäller hennes utfall däremot så hade jag - oavsett bakomliggande orsak - förklarat att det beteendet ALDRIG I HE***TE accepteras! Osäkra hundar som får för sej att "anfall är bästa försvar" är ett djäkla ofog i mina ögon!

Vad gäller din fråga om hennes reaktion på "tryck" så förstår jag inte riktigt? Du lägger din han på henne och hon lutar sej emot dej? Vad skulle du vilja att hon gjorde?
För nästan alla hundar så är ju "handpåläggning" = kel, så varför flytta sej?
Om man däremot "knackar" på hunden med fingrarna så blir ofta reaktionen en annan - dock inte alltid! I alla fall vissa av mina hundar anser att ALL mänsklig fysisk-kontakt = kel

/Swat
 
Sv: Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)

Tycker att det där med tränare är en bra grej, som verkligen kan se hunden och situationen och ge råd därefter.

En grej däremot, kan hon "tyst", så är hon tyst, hon har ju ingen vinning i att göra tvärtemot. Så jag skulle nog försöka lära henne tyst, något av det svåraste som finns då pipandet ofta är något som hunden gör omedvetet.

Sen vet jag inte vad du menar när du skriver om att ge eller inte ge henne bra självförtroende. Hur menar du att du skulle stärka det, ja eller motsatsen?
Hundar med dåligt självförtroende mår bra av kroppskontroll, något de ofta saknar.
Be henne balansera på saker, hoppa upp på stenar när ni är i skogen och göra andra övningar som ger bakdelskontroll.

Det där med trycket från sidan tror jag bara är att hon inte vet vad hon ska göra.


Tack för svar!!

Jo men hon kan ju tyst när hon skäller, låter lekfullt eller piper av glädje (pratar). Den enda gången hon inte kan tyst är vid ängsligt pipande.
Jag har uppenbarligen gjort fel någonstans, vet bara inte vart :(

Jag har alltid haft brinnande intresse för träning i naturen, såsom hoppa upp på stenar, bänkar, bord och massa mera. Men när jag tänker efter har jag nog varit för slapp med det.

Tränaren har en agilitybana som man kan låna/hyra, skulle vilja ta med henne till den någon och, och leka med henne där. Helt utan krav, bara leka till sig balans och kroppskontroll. Kroppskontroll har hon inte. Hennes kroppsspråk är också väldigt otydligt, vilket gör att andra hundar sällan vill leka med henne.
Många tror att hon aldrig kommer träna bort det, men jag ger inte upp :devil:

Kan stämma, det du sa om trycket. Ska vara tydligare i framtiden!

Tack igen!
 
Sv: Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)

Har skrivit det förr och skriver det igen: Osäkra hundar behöver säkra förare! Förare som alltid vet vad h*n vill, som sätter tydliga gränser och ger "frihet under ansvar" i den mån hunden kan hantera det.

Ang hundens självförtroende. I min värld finns inga som helst problem med en hund med bra självförtroende! En självsäker hund är ju en hund som "vet sitt eget värde" - i den mån de nu tänker så - och som av den orsaken kan slappna av och bara vara. En självsäker och trygg hund är ju det ultimata i mina ögon!
Så låt du hunden växa mentalt så mycket hon kan. Utmana henne ordentligt både mentalt och fysiskt!

Vad gäller pipande så är det ofta extremt svårt att bli av med, som flera redan skrivit.
Kan hon distraheras av något - ex ett märgben - så hon blir tyst självmant?
Kan du kräva en annan prestation av henne som du kan förstärka så hon får något annat att tänka på? Ex "mini uppletande" inomhus eller så?

Vad gäller hennes utfall däremot så hade jag - oavsett bakomliggande orsak - förklarat att det beteendet ALDRIG I HE***TE accepteras! Osäkra hundar som får för sej att "anfall är bästa försvar" är ett djäkla ofog i mina ögon!

Vad gäller din fråga om hennes reaktion på "tryck" så förstår jag inte riktigt? Du lägger din han på henne och hon lutar sej emot dej? Vad skulle du vilja att hon gjorde?
För nästan alla hundar så är ju "handpåläggning" = kel, så varför flytta sej?
Om man däremot "knackar" på hunden med fingrarna så blir ofta reaktionen en annan - dock inte alltid! I alla fall vissa av mina hundar anser att ALL mänsklig fysisk-kontakt = kel

/Swat

Jag hoppas att jag är en säker förare, men har nog inte varit det från början.
Det ska jag ta upp med tränare, vore toppen om hon kunde "bedöma" mig och kolla om det jag gör passar med en ängslig hund.

Frihet under ansvar har inte funkat när jag testat på henne, men har funkat på båda mina hästar. Även när jag testat på sambons vovve. Är annars en filosofi jag brukar försöka gå efter.

Ja, jag ska fortsätta jobba med självförtroende. Har du några tips på mentala utmaningar som brukar gå hem hos hundar utan intresse att arbeta med huvudet? Testar lite sök på lek-nivå, men kommer inte gå vidare med det förrän jag får hjälp av tränare, då jag inte lärt någon hund sök innan.
Troya har en tendens att ge upp om jag ger henne utmaningar, oavsett hur lätta dom egentligen är. Men stimulansbollen med godis i kan hon hålla på med i evigheter :D

Jag vet helt seriöst inte vad jag ska göra när hon gör utfall. Innan har hon aldrig reagerat på hundar på det viset. När hon var yngre tittade hon inte ens på hundar. Säger jag till liite för skarpt blir hon osäker, försöker därför vara så neutral det går samtidigt som jag visar att det är ett väldigt oönskat beteende. Utfall, morrningar och mat-agressivitet är något jag aldrig skulle acceptera. Har lyckats träna bort alla 3 nämnda på andra hundar, men lyckas inte med min egna :crazy:. Hon har inga problem med morrningar eller mataggressivitet, utan jag menar utfallen.

Åh, tipsen om distrahering var toppen! Hon har alltid ratat tuggben vid dessa tillfällena, men jag har nyligen lärt mig att fånga hennes uppmärksamhet ändå, så ska försöka distrahera henne. Kanske kopplar hon då ensamhet med nöje :D

Det spelar egentligen ingen roll om jag knackar, trycker eller puttar, hon lägger tryck tillbaka och står blick stilla. Jag skulle vilja att hon aktar sig åt sidan. Säger jag vårat kommande "tut-tut" så aktar hon sig, men inte nödvändigtvis åt det hållet jag vill. Säger jag "går vi dit" och pekar så går hon dit. Så det kan vara som någon tidigare sagt, att hon helt enkelt inte förstår. Ska börja om från början och se vad vi kan åstadkomma!

Tack för tipsen! :bow: Har massor av grejjer jag vill testa nu :D
 
Sv: Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)

Framsteg :D:D

När sambon gick ut med sin vovve tränade jag och Troya lite. Gjorde det hon redan kan: Sitt, ligg, stå, stanna, kom, rulla runt, tass, andra tassen, vänster tass, höger tass, hopp och fånga i luften. Sen finputsade vi "sitt fint". Allt detta kan hon klockrent, men hö/vä tass beror lite på hur ivrig hon är. Har man rått kött i handen kan alla möjliga tassar komma flygandes, men har man "bara" en levergodis så hänger hon med. Sitt fint kan hon, måste bara begränsa kommandona. Fick slut på idéer så började göra tricken utan röstkommando. Har bara tränat på det en gång innan, men det satt, eftersom jag alltid använder mig av kroppsspårk och röst samtidigt. Så jag gjorde lite sökövningar här hemma. Hon ÄLSKADE det idag. Trots halvtråkigt sök"objekt" (levergodis)

Kom också nyss in från våran kvällspromenad där vi fick möjlighet att träna hundmöten 2 gånger. Första vovven gick jag bara rätt förbi, låtsades som ingenting var ovanligt. Hon tittade, men var knäpptyst. Tills den vovven gjorde utfall, då svarade Troya :/ Lite besviken var jag efteråt, men borstade snabbt bort det från huvudet.

Nästa vovve satt på en gräsmatta med sin ägare när vi gick förbi. Jag gick som vanligt medan Troya tittade. Ber jag hennes sluta titta på hunden blir hon livrädd, hon måste ha koll på vart hon har den. Men så fort jag tränat bort utfallen ska jag börja träna på det också.

Hon sa inte ett ljud! Tittade bara. Projekt nummer ett vid hundmöte (förutom utfallen då) är ju att efter en stund få henne att släppa fokus utan att bli rädd. Detta brukar ske med ett litet mjukt "ryck" i halsbandet. Då vaknar hon till liv och tittar framåt. (Kan ofta få upprepas) Men idag försökte jag påkalla hennes uppmärksamhet med rösten, då jag inte är jätteförtjust i att rycka i halsband. Första gången jag sa något såg man hur hon "vaknade" ur sin fokus, men kunde ändå inte sluta titta. Så jag pratade med henne igen och då tittade hon bort från hunden och tittade på mig. Mängder med beröm medan vi gick vidare. Två-tre gånger fick jag efter det påminna henne om att inte titta på vovven, sen var inga som helst problem. Då vi svängde av från den vägen vände hon tillochmed ryggen till hunden, vilket annars är svårt för henne.

Så detta ser jag som framsteg :D:D:D Är väldigt lyckig och otroligt motiverad inför imorgon.

Jag hoppas ju att få stöta på så många hundar som möjligt på varje promenad. Jag ser varje hundmöte som träning och erfarenhet. Hoppas på en hundrik dag imorgon :D Helst regnig också, det behöver Troya också vänja sig vid ^^
 
Sv: Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)

Jag skulle nog forsoka avleda med rost och en godis (det BASTA godiset) forst och bara anvanda ryck i kopplet om jag maste for att bryta igenom till henne. Och is sa fall skulle jag forsoka bryta lite tidigare nasta gang.
 
Sv: Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)

Jag skulle nog forsoka avleda med rost och en godis (det BASTA godiset) forst och bara anvanda ryck i kopplet om jag maste for att bryta igenom till henne. Och is sa fall skulle jag forsoka bryta lite tidigare nasta gang.

Det spelar tyvärr ingen roll vilket godis jag försöker avleda med, hon måste kolla på hunden. Eller rättare sagt, när vi gick med andra vovven funkade det inte, jag ska testa nu igen, när vi går själv och hon är lugnare! Tack!!
 
Sv: Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)

Hall ut... Med min son's angsliga dobie/lab korsning maste man ha JATTE koll sa man kan 'bryta' hennes focus innan hon har hunnit lasa fast sig pa det hon focuserar pa. Med min funkar ett latt koppel ryck jatte bra, det bryter hennes focus direkt, men med min son's hund funkar det inte alls. Hon blir bara varre sa dar kan man bara avleda med leksaker, ibland godis, eller 'glatt prat och allmant vinkande och pekande med en rost som en 6 arig liten flicka'.:p
 
Sv: Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)

Hall ut... Med min son's angsliga dobie/lab korsning maste man ha JATTE koll sa man kan 'bryta' hennes focus innan hon har hunnit lasa fast sig pa det hon focuserar pa. Med min funkar ett latt koppel ryck jatte bra, det bryter hennes focus direkt, men med min son's hund funkar det inte alls. Hon blir bara varre sa dar kan man bara avleda med leksaker, ibland godis, eller 'glatt prat och allmant vinkande och pekande med en rost som en 6 arig liten flicka'.:p

Åh tack, känns skönt att höra om folk med samma problem och erfareheter. Ska testa 6-åriga flicka :D Det brukar göra henne alldeles till sig av glädje, funkar toppen som beröm :D Försöker bara hitta en fin balansgång mellan att distrahera henne och att inte berömma beteendet :/
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 291
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 620
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 794
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 464
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp