flytta från tryck från marken

Mirre

Trådstartare
Ligger den rätt nu?

Försöker lära min häst att flytta sig undan i sidled från tryck i skänkelläget. (av min hand då) men måste göra något fel för han går runt mig. Får trycka ashårt för att han ska flytta, och då släpper jag ju direkt såklart. Ger även ett visst tryck på bogen för att hjälpa honom förstå. Är det bra? Nån med tips om vad jag ska göra?
Träna mot en vägg? Fast då backar han och har sig istället ;)
 
Sv: flytta från tryck från marken

Eh...det finns väl bättre folk än jag svara på det här, men jag har haft en unghäst som svarade dåligt på trycket. Normalt ska de ju flytta sej från tryck.

När hästen stod där bara o jag tryckte o tryckte var det ju helt meningslöst. Hästen sket ju i mej, ser du. Så jag började istället gå med hästen, i vanlig grimma, men repgrimma är ju bättre. O jag stanande, då ska hästen stanna o så höll vi på tilld et flöt bra. Så fick hästen följa min hand som "ledstjärna" eller vad jag nu ska säga, d v s den följer handen vart den ska gå, handen mot hästen så ska den flytta sej från den o visar handen runt mej ska den gå den vägen.

När hästen inte alls reagerade på handen mot hästen så snabbt smäll emot hästen - "BORT" sa handen. Häsetn reagerar o flyttar sej, braaaa säger jag.

När det här fungerade så gick det sedan bra att flytta hästen med tryck. Det behövde liksom vakna till o se o begripa vad tusan jag menade.....

När det här väl fungerade kunde jag löslongera hästen med enbart handen o kroppsspråk. Stanna, vända o så vidare.
 
Sv: flytta från tryck från marken

Jag brukar trycka väldigt lätt och så successivt öka på trycket (ungefär som att räkna långsamt 1-2-3 i ungefär sek. intervaller. Man får inte öka på för snabbt). I början brukar man få peta rätt så rejält med fingrarna. När hästen gör minsta ansats till att flytta så lättar jag och följer bara med med en fjäderlätt beröring.

Det brukar inte ta många gånger innan hästen vid den lätta beröringen flyttar direkt, då den vet att det annars ökas på trycket.

Hälsning Maja
 
Sv: flytta från tryck från marken

En häst förflyttar sig med hjälp av sina ben och i skänkelläget finns inga sådana :-)
Lär först hästen att flytta frambenen och bakbenen i sidledes och sen när den kan det så kan du avancera att flytta hästen via kroppsdelar utan ben, dvs skänkelläget.
 
Sv: flytta från tryck från marken

Det funkar bättre nu. Han förstår bättre vad jag menar nu.
:)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 899
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 806
Senast: tuaphua
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 154
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp