Flytta häst igen-vad är acceptabelt?

Vikinghestur

Trådstartare
Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner.
Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två gånger sedan hen kom till mig på grund av olika omständigheter.
Den första flytten var pga hästens väl och ve till en lösdrift- från ett ställe som hade alla faciliteter och därmed mer bekvämt för mig. Dock "ordinarie" ut- och insläppstider på storstall.
Jag var inte nöjd med ridmöjligheterna på nya stället;dåligt skött bana, bara trafikerade grus- och asfaltsvägar att rida på.
Flyttade hen till ett nytt ställe igen med lösdrift, ridbana och ovalbana- fantastiska uterittsmöjligheter.

Problemet nu är att hästen är som förbytt. Känner inte igen hen. Rädd för ALLT. Det är som en tickande bomb att sitta på och när hen väl får panik så stängs jag ute.. totalt livsfarlig.. och då ha hen varit bombsäker sedan köp. Vi har traskat förbi diverse byggfordon, rök, inne i stan.. vi har gjort det mesta under detta året men nu är hen rädd för stenar, brevlådor, fåglar, hjortar( och då har vi ridit förbi stora flockar förr).. Någonting är ju väldigt fel? Jag ska erkänna att jag inte får något lugn på stället då det är mycket liv på alla plan där. Mkt folk, hundar, bilar m.m. Det är inte rogivande att komma dit efter en hård arbetsdag.
Jag vet inte om jag ska härda ut, eller flytta hen igen? Ingen av flyttarna- varken till mig eller i min ägo har påverkat hen nämnvärt. Får ändå dåligt samvete. Hästen är kollad av veterinär så det ligger inga smärtor eller sjukdomstillstånd bakom.

Jag har tittat på olika ställen men gemensamt för dem är att det är box med varierande hagmöjligheter. En föll på att hen skulle stå ensam på en lite plätt- knappt att alla gångarter kan användas. Nu funderar jag på ställe nummer två- OM jag nu ska flytta igen- Egen paddock, hästarna går två och två, stallas in om natten men man har filosofin att sålänge det är ljust är hästarna ute och har fri tillgång på hö. Skogen ligger precis bakom stallet så jag behöver aldrig korsa en trafikerad väg. Nackdelen- vinterhagarna är relativt små.. visst kan hästarna typ trava och dra en brall men inte mer än så.. jordhagar ska tilläggas men väldränerade så de står inte i gyttja. På sommaren går de på gräshage dygnet runt i en acceptabel storlek.
Jag kände ett enormt lugn på detta ställe- dock bor det ingen där och jag tänker på sådant som brandsäkerhet etc.. jag är kanske för extrem i tankarna.
 
Kan bara säga hur de gick för mig. Köpte hästen i slutet på november 2015 (flytt nummer ett) tre veckor senare!!!! Uppdagas problem i stallet och de måste tömmas på djur inom tre dygn. Panikflytt (flytt nummer två) de stället fungerade inte alls så blev ny flytt 10 dagar senare (flytt nummer tre) tre flyttar på fyra veckor. Gick väl sådär men första månaden på ställe nummer tre jobbade jag bara från marken utan krav

I höstas hittade jag ett stall inom promenadavstånd och flyttade, hade då stått 10 månader på ställe tre. Efterhand visade sig att jag och ägaren hade så olika syn på hästhållning så flyttade tillbaka till ställe nummer tre. Men på 13 månader har hon flyttat fem gånger. Nu har dock mannen "förbjudit" mig att flytta henne om de inte blir så att vi flyttar utanför pendlingsavstånd. (Han äger henne på pappren)
 
Jag skulle flyttat hästen igen, så den uppenbarligen inte trivs. Det är så otroligt mycket värt att hästen trivs, samtidigt som man såklart själv ska trivas.

Jag flyttade runt min häst en del i början när vi bytte stad. Hamnade i ett stall och jag upplevde lite samma som du. Hästen blev jobbig att rida, stod och skrapade i gången och var rastlös och stressad, och tjurig i boxen. Jag trivdes inte heller där och det var främsta anledningen till att jag flyttade igen. När jag flyttade henne så hade jag dåligt samvete, men snabbt märkte jag att det var det bästa jag kunnat göra. Efter bara ett par dagar slappnade hela hästen av. Hon stod och sov i gången och blev glad och kelig igen. Jag står kvar där 5 år senare och det ska nog mycket till för att jag ska flytta.

Jag tycker att det nya stället du hittat låter som att det skulle vara ett gott alternativ för din häst. Gör det som känns rätt i magen.
 
Jag tycker du ska ta det lugnt.

Oavsett om du flyttar hästen eller inte.

Yoga, lugn, yoga på hästryggen etc. Hästen kan reagera på flytten men kan också reagera på dig och din nervositet som du kanske inte ens inser.

Lugn så växer beslutet fram, lugn. Låter som ett härligt ställe nu. Bra ridvägar. Ta ett beslut inför nästa vinter, slutet av sommaren eller inför betessläpp. Ofta försöker en väl flytta hästar inför vintersäsongen för då köper stallet eller en själv in Hö etc.
 
När jag köpte min häst flyttade jag henne först till ett stall där hon skulle stå tillfälligt. Hästen var lite orolig och ängslig, inte alls sig lik den hästen jag provred, men tiden gick och hon började landa, sen fick vi tack i riktig stallplats, flyttade dit. Hästen som förbytt, tog ca 6 månader innan hon landat ordentligt och blev lugn och trygg, nu har vi flyttat stall igen och hästen förbytt igen och har återigen landat efter några månader.
Jag tror det är viktigt för hästarna att landa.
 
När jag köpte min häst flyttade jag henne först till ett stall där hon skulle stå tillfälligt. Hästen var lite orolig och ängslig, inte alls sig lik den hästen jag provred, men tiden gick och hon började landa, sen fick vi tack i riktig stallplats, flyttade dit. Hästen som förbytt, tog ca 6 månader innan hon landat ordentligt och blev lugn och trygg, nu har vi flyttat stall igen och hästen förbytt igen och har återigen landat efter några månader.
Jag tror det är viktigt för hästarna att landa.

Åh vad tråkigt att behöva flytta när hästen jämt landat.

Min blev helt tvårtemot, när jag flyttade henne var hon lite stissig men snäll och go. Sen efter någon månad så blev hon en liten bitch mot alla utom matte. Ingen ville byta täcken eller mata för hon högg verkligen efter folk :o
 
Åh vad tråkigt att behöva flytta när hästen jämt landat.

Min blev helt tvårtemot, när jag flyttade henne var hon lite stissig men snäll och go. Sen efter någon månad så blev hon en liten bitch mot alla utom matte. Ingen ville byta täcken eller mata för hon högg verkligen efter folk :o
Det tillfälliga stallet tror jag aldrig hon hann landa i ordentligt. Däremot andra stallet stod vi i 2 år, innan jag blev uppsagd (sonen behövde huset) från huset 50m från stallet (och enda anledningen till att man fick hyra det var om man hyrde en box med). I och med att jag hittade nytt boende långt bort, valde jag att passa på att flytta hästen.

Jag vet i stallet hon står i ny blev hon en häst jag inte kände igen. Hon gick då ihop med en hagkompis och hagkompisen skrek alltid efter min om jag skulle ut och rida, min brukade sällan svara. Sedan kunde hon gägga och va nervös i ridhuset om vi var själva och även med sällskap ibland, något som aldrig varit innan.. blir jättenervös när någon går ut och hon inte får följa med, speciellt om det är hagkompisen, då flippade hon. Frös fast i marken och fattade inga hjälper, stegrade, snodde runt, sprang in i väggen och sen när vi försökte skritta på spåret taktade hon och slappnade inte av efter det... Nu har den hagkompisen flyttat, så jag hoppas att min häst kan återkomma så som hon var, kanske påverkade hagkompisen henne.
 
Hej!

Om hästen är så stressad hade jag flyttat igen. Varken du eller hästen mår ju bra där ni står nu. Ha de hästen trivts massor hade det varit en sak, men uppenbarligen har den det jobbigt på nya stället, så lyssna på pålle och flytta till ett ställe där ni båda kan trivas och slappna av.

/Lavinia, som flyttade hästan x antal gånger under 2 år för att sen sluta i stallet vi flyttade från från början. Ångrar inte ett dyft att vi är tillbaka.

Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner.
Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två gånger sedan hen kom till mig på grund av olika omständigheter.
Den första flytten var pga hästens väl och ve till en lösdrift- från ett ställe som hade alla faciliteter och därmed mer bekvämt för mig. Dock "ordinarie" ut- och insläppstider på storstall.
Jag var inte nöjd med ridmöjligheterna på nya stället;dåligt skött bana, bara trafikerade grus- och asfaltsvägar att rida på.
Flyttade hen till ett nytt ställe igen med lösdrift, ridbana och ovalbana- fantastiska uterittsmöjligheter.

Problemet nu är att hästen är som förbytt. Känner inte igen hen. Rädd för ALLT. Det är som en tickande bomb att sitta på och när hen väl får panik så stängs jag ute.. totalt livsfarlig.. och då ha hen varit bombsäker sedan köp. Vi har traskat förbi diverse byggfordon, rök, inne i stan.. vi har gjort det mesta under detta året men nu är hen rädd för stenar, brevlådor, fåglar, hjortar( och då har vi ridit förbi stora flockar förr).. Någonting är ju väldigt fel? Jag ska erkänna att jag inte får något lugn på stället då det är mycket liv på alla plan där. Mkt folk, hundar, bilar m.m. Det är inte rogivande att komma dit efter en hård arbetsdag.
Jag vet inte om jag ska härda ut, eller flytta hen igen? Ingen av flyttarna- varken till mig eller i min ägo har påverkat hen nämnvärt. Får ändå dåligt samvete. Hästen är kollad av veterinär så det ligger inga smärtor eller sjukdomstillstånd bakom.

Jag har tittat på olika ställen men gemensamt för dem är att det är box med varierande hagmöjligheter. En föll på att hen skulle stå ensam på en lite plätt- knappt att alla gångarter kan användas. Nu funderar jag på ställe nummer två- OM jag nu ska flytta igen- Egen paddock, hästarna går två och två, stallas in om natten men man har filosofin att sålänge det är ljust är hästarna ute och har fri tillgång på hö. Skogen ligger precis bakom stallet så jag behöver aldrig korsa en trafikerad väg. Nackdelen- vinterhagarna är relativt små.. visst kan hästarna typ trava och dra en brall men inte mer än så.. jordhagar ska tilläggas men väldränerade så de står inte i gyttja. På sommaren går de på gräshage dygnet runt i en acceptabel storlek.
Jag kände ett enormt lugn på detta ställe- dock bor det ingen där och jag tänker på sådant som brandsäkerhet etc.. jag är kanske för extrem i tankarna.
 
Tack för alla era svar!

Jag har lite is i magen, kollar runt på olika ställen och försöker finna "det". Jag har inte hjärta att sätta hästen där det finns minihagar, om det ens får kallas hage när hästen inte kan nyttja sina gångarter eller beta ett grässtrå..
I hagen är hen ändå trygg och ligger ner osv, det är mer i stallet och på ridbanorna som hen känns stressad. Möjligen är det jag som stressar min häst för att jag inte trivs 100.. i första hand får jag jobba på mig själv.

Får vi ingen ro så blir det flytt, som du Lavinia skriver så tjänar ingen av oss på att stå kvar, bättre att flytta och må bra isf. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 900
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 651
Senast: Lavinia
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 187
Senast: Myzan87
·
Q
Träning Jaha, då var vi där igen! Det har gått bra ett tag nu, men idag ville jag strypa henne. Världens goaste häst att rida, så länge man...
Svar
15
· Visningar
1 527
Senast: Quiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp