Flytta hem asocial häst ?

finapina

Trådstartare
Jag har en häst som är lite, ja vad ska man säga, kanske asocial ? Vill gärna ha en egen privat bubbla runt sig både mot msk:or och andra hästar. Vill inte ha mkt fysisk kontakt. Har dock blivit gosigare med mig under åren.Gnäggar efter och försvarar sin lilla flock men i övrigt ska dom nog hållas kort och veta sin plats och " korrigeras " rätt hårt om dom kommer för nära etc.Har hört att hästen blev utsatt som ung av andra hästar och var låg i rang.Ibland upplever jag att han är nöjdare och mer social med bara en kompis i hagen än flera. Har dessutom inte fått ha samma hagkompis mer än 1 år i sträck.Finns det hopp att få han att trivas med nån i långa loppet ? Skulle så gärna ta hem min häst men känns inte bra om den andra hästen blir och vantrivas😐 Då är det INTE kul.
 
Jag har en häst som är lite, ja vad ska man säga, kanske asocial ? Vill gärna ha en egen privat bubbla runt sig både mot msk:or och andra hästar. Vill inte ha mkt fysisk kontakt. Har dock blivit gosigare med mig under åren.Gnäggar efter och försvarar sin lilla flock men i övrigt ska dom nog hållas kort och veta sin plats och " korrigeras " rätt hårt om dom kommer för nära etc.Har hört att hästen blev utsatt som ung av andra hästar och var låg i rang.Ibland upplever jag att han är nöjdare och mer social med bara en kompis i hagen än flera. Har dessutom inte fått ha samma hagkompis mer än 1 år i sträck.Finns det hopp att få han att trivas med nån i långa loppet ? Skulle så gärna ta hem min häst men känns inte bra om den andra hästen blir och vantrivas😐 Då är det INTE kul.


Jag hade försökt se till att hästen får gå med bara en kompis i hagen om det är så den verkar trivas bäst. Det är inte jätteovanligt att vissa individer trivs bättre med det.
Om hästen verkar ”härja och stöka” med andra individer i större flock så handlar det inte sällan om osäkerhet . Bättre att hästen då går med bara en hagkompis .
 
Jag har en häst som är lite, ja vad ska man säga, kanske asocial ? Vill gärna ha en egen privat bubbla runt sig både mot msk:or och andra hästar. Vill inte ha mkt fysisk kontakt. Har dock blivit gosigare med mig under åren.Gnäggar efter och försvarar sin lilla flock men i övrigt ska dom nog hållas kort och veta sin plats och " korrigeras " rätt hårt om dom kommer för nära etc.Har hört att hästen blev utsatt som ung av andra hästar och var låg i rang.Ibland upplever jag att han är nöjdare och mer social med bara en kompis i hagen än flera. Har dessutom inte fått ha samma hagkompis mer än 1 år i sträck.Finns det hopp att få han att trivas med nån i långa loppet ? Skulle så gärna ta hem min häst men känns inte bra om den andra hästen blir och vantrivas😐 Då är det INTE kul.
Jag tror på osäkerhet eller någon inre stress som ger att den sluter sig inom sitt skal.
Hur har hästen haft det i övrigt? Inte haft problem i ridning eller hantering?

Hade försökt ge en stabil miljö med färre kompisbyten. Ta hem kan ge en mycket bättre situation om det är mer stabilt i hagen.
Och gett de tid att vänja sig vid varann så länge de inte sparkas ideligen, jagar skiften ur varann eller så.

Jag har en som varit i sitt skal. Dock har det gått bra i hagen hela tiden då min andra gärna flyttar sig och accepterar ledarskapet.

Det har tagit min häst runt 1,5 år här att vakna och reagera mer som en nervös häst.
Men han har inte haft det så lätt och kanske inte varit så utåtagerande som din?

Stegringar eller bestämt knata iväg åt andra hållet när det blivit "övermäktigt" bara.
Dock aldrig sparkat mot min andra utan bara flyttat honom.

Jag tror på att flytta hem. Men hur är din andra häst i flock då?
 
Hästen funkar bra med alla msk:or i både ridning och hantering. Lugn och snäll, men som sagt inte den som vill mysa i överflöd heller. Verkar inte ha så stora behov av närhet med andra hästar typ stå nära, klia , nosa på. Nöjd om dom håller sig en bit bort oftast.Ska man våga ta hem, tänk om kompisen blir rejält spöad? Och finns det ens någon som vill lämna sin häst till ett nytt hem där kompisen kan vara rätt hård ?
 
Du vet ju inte innan du provat. Men om det absolut inte går, kan du inte dela på dem i varsin hage?

Vad har du för fog att tro att den andra hästen ska bli spöad?
Men nu hängde jag inte med, ska du ta en inackorderingar som du inte vet vilken det är ännu för att kunna ta hem din häst?
 
Du vet ju inte innan du provat. Men om det absolut inte går, kan du inte dela på dem i varsin hage?

Vad har du för fog att tro att den andra hästen ska bli spöad?
Men nu hängde jag inte med, ska du ta en inackorderingar som du inte vet vilken det är ännu för att kunna ta hem din häst?

Jag blir också förvirrad av samma anledning som du .

@finapina Är det alltså någon annans häst som inte är din egen och som inte redan står hos dig, som den ska gå med isåfall osv?
 
Ursäkta otydlighet ! Nej, jag måste isåfall leta efter en ny hästkompis till min häst om hen ska flytta hem. Därav osäkerheten, tänk om det inte funkar alls med min nuvarande.
 
Ursäkta otydlighet ! Nej, jag måste isåfall leta efter en ny hästkompis till min häst om hen ska flytta hem. Därav osäkerheten, tänk om det inte funkar alls med min nuvarande.
Det är ju omöjligt att veta hur två hästar som aldrig träffats kommer gilla varandra eller inte. Min erfarenhet är dock att två hästar med tillräckligt med utrymme så ingen blir trängd mer eller mindre alltid fungerar. Även om dom inte alltid älskar varandra så sålänge dom kan hålla avståndet dom behöver så brukar det gå bra.

För små hagar är oftast det som orsakar irritation i flockar, vissa hästar har lite högre integritet och vill kunna gå undan lite om dom känner för det för att må bra helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 970
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Är det bara jag som har en asocial häst ? Han är inte jättesocial med varken msk:or eller andra hästar. Han har en hagkompis, ett sto...
Svar
10
· Visningar
1 822
Senast: Korven
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 540
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp