Flytta hem hästar

Aslan

Trådstartare
Det börjar dra ihop sig nu och jag funderar på hur jag ska lösa och tänka kring två punkter när hästarna ska hem.

Nya hästen ska hästen, en 1,5 åring ska hämtas hem och jag tänker att den ska direkt hem till vår gård, inte mellanlanda där min 6 åring står inhyrd just nu. Min plan var att jag hämtar 1,5 åringen, när jag börjar närma mig vår gård får syrran lasta och köra hem min 6 åring. Sen släpper vi dom i hage. Det jag funderar på är dock om jag ska släppa dom rakt ihop på en gång eller om dom ska få gå med en tråd emellan några dagar? Eller ska jag rent av hämta hem min 6 åring på morgonen redan så han får bekant sig med miljön innan den lilla fisen kommer? Men då får han visserligen vara helt själv på nytt ställe..

Som det ser ut nu så har jag inga färdiga boxar förens om nån vecka.. så det är inget alternativ. Där dom ska gå finns dock en nybyggd ligghall, men den är inte anpassad så det går att göra boxar då jag tänkt att stallet strax var klart och det var inte meningen att det skulle komma en häst så fort som det blev nu. Hur hade ni gjort? Jag tror inte att ett ihopsläpp skulle bli så värst dramatiskt då det är en 1,5 åring han ska gå med som vad det verkar innan bara säger ”ja” och ”Amen” och gör som han blir tillsagt av resten av flocken. Men det kanske blir lite mycket med ny kompis, OCH nytt ställe på en och samma gång? Äh jag vet inte.. 😅
 
Det kanske är en idé att iallafall promenera med dem en i taget längs staketet i den nya hagen så att de får se miljön och var staketet går innan de släpps ihop? Annars tycker jag nog att du kan prova att släppa ihop dem direkt, jag tycker att det är betydligt läskigare med risken att de kan fastna i en tråd om de har ett staket mellan sig. Det kan också vara en idé att ta av bakskorna på 6-åringen om den är skodd (antar att den yngre inte är det).

En fråga som egentligen inte har med dina funderingar att göra; hur har du tänkt lösa situationen ifall en häst skulle bli skadad/sjuk och behöva stå på box om du inte har tillgång till det? Det kan vara värt att tänka igenom ordentligt!
 
Blir det så illa så har jag kvar min boxplats i 3 månader där jag står inhyrd nu. Det ligger visserligen 5 minuter med bil och transport från mig.. Annars så har jag tillgång till box hos en nästgårds i byn också. Skulle det bli så illa att det är omöjligt att flytta på hästen och jag behöver box på plats pronto, då får vi väl bara ta ligghallen och göra en lösning även om det kanske inte är optimalt.
 
Jag släppte ihop direkt i en ny hage. Eftersom allt var nytt och ovant för båda så tydde de sig snabbt till varandra och utforskade hagen ihop :)
 
Jag hade typ samma dilemma när jag flyttade till eget. Enda skillnaden var att jag hade tillgång till stall. Vi gjorde så att vi först åkte och hämtade lilleman (eftersom han var ny så påverkade det även hans förra ägare när vi hämtade honom så vi gjorde det först) och så fick han stå inne i sin nya box medan vi åkte och hämtade den andra ponnyn i gamla stallet. De fick sen stå inne i boxarna bredvid varandra under natten och släpptes ut i samma hage på morgonen utan problem. Som någon annan skrev så var ju miljön ny för båda, så även om de inte kände varandra så tydde de sig till varandra utan större gruff direkt.

Men som jag förstod det så har du inte tillgång till box? Kan din befintliga häst vara ensam i hagen? Då hade jag hämtat den först och sen släppt in den nya hästen sen istället för att låta den nya du inte känner vara ensam. Vi har vid tidigare ihopsläpp gjort två hagar sida vid sida så att hästarna lite successivt kan vänja sig vid varandra men ändå gå ihop. Vi hade det som plan B om stora ponnyn blivit elak vid utsläppet (hon kan vara det ibland), men det behövdes aldrig.
 
Vi har tänkt om och den nya hästen får/kan stå kvar 4 veckor till hos sin ägare.
Vi kommer i vinter göra hela jobbet med att totalrenovera (blåsa ur ALLT, höja tak, dra om el, gjuta ny platta ect.) den gamla ladugården och bygga stall. Vi räknar med att det kommer ta lång tid och behöver då en bättre lösning än den som var tänkt från början med boxar.

vi kommer under tiden bygga ett provisoriskt stall. Men underlaget är inte gjutet där utan det är någon sand blandning med grus. För min del gör det inget och eftersom vi har en nybyggd svinstor verkstad med gjuten platta och bra belysning så är tanken att hovslagaren kan stå där och sko.

Vi kommer inte gjuta platta i det provisoriska stallet då det kommer kosta ändå att renovera ladugården. Men hur bygger man boxar på sandbotten? Någon som gjort? Vi har en skyhög takhöjd då det är en lada som varit maskinhall. Vad bör jag ha för underlag i stallgången eftersom vi inte ska gjuta där? Det ska ändå vara provisoriskt så allt kommer när det färdiga stallet är klart att rivas ner och ut. Alltså inte en alltför kostsam historia som är lätt att riva ur och som vi kan anlägga på ca 2 veckor och det ska givetvis ändå vara funktionellt.
 
En annan fundering, kan man ha en galvaniserad foderhäck som är till nöt i hagen att fodra i? Den är utan låsgrindar, men med tak. Googlar jag så ser dom i princip lika dana ut som dom som är specifikt till hästar. Pappa är mjölkbonde så det står en i en av hagarna och dräller.
 
Senast ändrad:
En sån här står där
 

Bifogade filer

  • 07AF06F6-C9AB-4B50-98D2-4DD0A9F20527.jpeg
    07AF06F6-C9AB-4B50-98D2-4DD0A9F20527.jpeg
    658,3 KB · Visningar: 23

Liknande trådar

Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 596
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp