Flytta hem med sambo bortifrån...

strawberrysylt

Trådstartare
Hmm, ja jag vet inte om rubriken blev någon fullträff, men ska försöka förklara vad jag menar.

Först och främst, jag är senior, men skriver absolut mest på ungdom, ifall ni inte känner igen mig:p Men denna trådstarten kände jag att den passar nog bäst på senior där folk kanske har mer erfarenhet:).

Jo, alltså. Jag kommer från Dalarna och bor nu i Skåne med min sambo, som är uppvuxen här. Någon gång, säg om ca fem år kanske, vill jag dock flytta hem till Dalarna igen, det vill jag. Förhoppningsvis är vi fortfarande tillsammans då och vi har pratat litegrann om det här, han vet att jag vill flytta dit och har sagt att han kan flytta med. Men, det känns ju som om det skulle kunna uppstå lite problem i och med en sån flytt?

Jag undrar över er som varit i denna situation, hur har ni gjort och hur har det funkat? Ni som flyttat med till dit er partner vuxit upp eller ni som har en partner som flyttade med er? Har ni stött på några problem eller har det funkat? Erfarenheter helt enkelt. :)

Tack på förhand.


//r
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Du om någon har ju erfarenhet av detta verkar det som. Så På vilket sätt är det annorlunda från att du flyttade till det område där han växte upp? Varför skulle det vara någon skillnad?
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Jag förstår inte helt problemet. Mer än att ni inte är helt samspelta på var ni ska bo. Men är han positiv till flytt ser jag inga problem mer än det vanliga att hitta jobb till båda och bostad och så.

Lycka till med det!

Vad är det förresten som gör att du inte vill stanna kvar i Skåne med din sambo?
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Jo, fast när jag flyttade hit ner vara vi inte tillsammans, utan det blev vi när jag redan bodde här. Och att jag bor här är liksom en fas i livet eller hur man ska säga.. vi bor i lägenhet och vill båda bo i hus i framtiden. Men jag vill inte bo i hus här, utan i Dalarna, så flytten dit blir ju mer "på riktigt" och varaktig liksom...

Och tja, problemen som kan uppstå är väl typ om partnern som flyttar kanske inte vill flytta från sin familj, eller känner att det funkar bra i början, men sen efter några år känner att den vill flytta tbx.. tänkte ifall någon varit med om det? Men jag ser kanske problem där de inte finns...

Anledningen till att jag inte vill bo kvar i Skåne i framtiden är väl att jag vill bo närmre min familj och att tja, jag vill bo i Dalarnas natur.


//r
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Deet var väldit vilket ansvar du tar för honom. Han är väl en vuxen person som kan ta ansvar för sig själv? Varför ska du ta ett utifallatt-ansvar för honom?

Du har flyttat, och nu säger han att han vill flytta. Massor av människor flyttar runt i landet av en massa olika skäl.

Jag ser inte riktigt vad det är som är problemet.
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Det är klart att problem kan uppstå. Den som flyttar till ett nytt ställe kanske inte alls trivs. Men det är ju saker som får hanteras då och där. Livet har alltid sina komplikationer, men det är onödigt att oroa sig för dem på förhand.
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

känner att det funkar bra i början, men sen efter några år känner att den vill flytta tbx..

Men jösses. Du oroar dig alltså för din sambos räkning, trots att han tydligen inte har uttryckt någon oro, för en flytt som beräknas ske om bortemot fem år och sedan kanske han ångrar sig ytterligare några år senare, säg om åtta, nio år??
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

*svarar alla i samma inlägg*

Haha, måste säga att jag inte fick riktigt de svaren jag trodde, men de svar jag fått (tack för era svar!) har lugnat mig. Ni har ju rätt, både i att han är en vuxen person och att man nog inte ska oroa sig så långt i förväg för problem som kanske inte ens uppstår^^.

Tack.

//r
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Saken är ju den att det inte ens går att lösa den typen av eventuella problem i förväg. :)

Din sambo kan ju faktiskt inte försäkra dig om att han (om mer än fem år) kommer att trivas på ett ställe han aldrig har bott på, samt att han inte kommer tycka att det är jobbigt att vara långt från den övriga familjen. Det är saker ligger bortom vad som är möjligt att avgöra idag.
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

jag bodde ju utomlands nar jag traffade nuvarande maken. Han flyttade med mig till Sverige i borjan av forra aret. Gemensamt beslut! man kan ju inte direkt tvinga nagon att flytta nagonstans dem inte vill till. Daremot trivs han alldeles for bra har, jag vill flytta igen :D

Beslutet har tagits att han stannar kvar i Sverige om/nar jag far en position utomlands, och kommer efter om det passar hans karriar (beroende pa vart jag flyttar) efter nagra manader. Far han jobbet han har i groparna just nu, sa stannar han nog kvar i nagra ar, sa jag far val bo utomlands sjalv :D
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Jag förstår precis dina tankegångar. Jag har gjort samma resa själv, jag bor 100 mil från släkt, vänner och natur som jag älskar. Jag har alltid bara sett detta som en fas i livet och det finns inget alternativ till att inte flytta tillbaka dit.
Jag har pojkvän här och jag blev erbjuden ett jobb hemmavid ett par månader efter att vi blivit tillsammans, jag tackade nej till jobbet mkt för att inte riskera förhållandet och jäklar vad jag har ångrat mig :crazy: Det finns inte en dag då jag inte tänker på att det var ett urbota dåligt beslut.

Men visst, vem vet hur det gått med kärleken om jag flyttat. Det kan an ju inte sia om. Däremot har jag tydliggjort för honom att jag inte kommer att göra misstaget en gång till. Får jag jobb där igen kommer jag att flytta oavsett när det blir och oavsett hans inställning till det. Tackolov är han positiv till att flytta med mig, vilket ju hade en stor del i mitt beslut att skjuta lite på flyttplanerna då det kändes som att jag kunde få båda delar om jag bara väntade lite.

Visst oroar jag mig för hur han kommer trivas osv, han har ingen anknytning alls dit vi isåfall kommer att flytta. Men samtidigt är det nåt man får se när den dagen kommer. Jag vet bara att jag inte kommer att stanna kvar här för kärlekens skull. Så mkt längtar jag "hem".
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Jag flyttade till min kille, ca 50 mil hemifrån. Nu, två år senare berättade jag att jag ville flytta hem igen, saknade min familj, vänner och staden. Men han har gjort det klart att han inte kommer att flytta med, nånsin. Jag älskar honom av hela mitt hjärta, vill ha barn med honom, vill bli gammal med honom.
Jag har inte helt bestämt mig för hur jag kommer att göra. Det är ändå jag som måste vara lyckligast, jag kan inte bo här bara för att göra honom glad.
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

*svarar alla i samma*

Åh, se där, då fick jag ändå några såna svar som jag hade trott att jag skulle få...

stjarnfrugt: Jomen precis, när jag flyttade ner hit till Skåne hade jag inga framtidsplaner alls, det vara bara något jag gjorde just då liksom... nu har jag bott här i fyra år, men nej, jag vill inte bo här för alltid, det vill jag inte.

Usch vad jobbigt att du känner att du fattade fel beslut! Men, hoppas det blir som du vill att du kan få båda delarna, sambon och bo "hemma" om du väntar lite. Och nu eftersom du ångrar dig så hemskt så vet du ju iaf att det då kommer att vara rätt beslut att flytta hem sen, eftersom du känner så starkt för det.

Min sambo har inte heller någon anknytning till "mitt" landskap, förutom mig då om jag räknas... men ja, han har ju som sagt sagt att han kan tänka sig att flytta med iaf =).

ninsan: Åh, vad jobbigt!!! Nej, det är precis det jag menar. Jag vill ha min sambo, men jag vill bo hemma också. Det blir ju ett jäkla svårt val om man inte kan få båda... Hoppas det löser sig för dig/er på något bra sätt ändå!

Inglorion: Hoppas det löser sig för er med, men det låter som om ni har det stabilt så ni klarar att bo ifrån varann också ju, det låter fint =) (För jag tolkar det som om det är något tillfälligt?)


Tack för alla svar också =)

//r
 
Senast ändrad:
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Nu, två år senare berättade jag att jag ville flytta hem igen, saknade min familj, vänner och staden. Men han har gjort det klart att han inte kommer att flytta med, nånsin. Jag älskar honom av hela mitt hjärta, vill ha barn med honom, vill bli gammal med honom.
Åh så sorgligt :( Han kan inte ens tänka sig att flytta för en kortare period, säg ett eller ett par år, för att testa?
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Alltid när jag oroar mig över en massa saker som kan hända i framtiden så tänker jag på vad min svåger alltid säger till min syrra: "We'll cross that bridge when we get there". Sjukt bra! Försöker ta det till mig, har nämligen lagt mängder med tid genom åren på att försöka lösa problem som sen faktiskt aldrig ens uppstod.

Jag och min kille är i lite samma sits som er, även om vi inte kommit särskilt långt än. Han ska flytta till Sverige för min skull, långt från sin familj och sina vänner. Förutom att han oroar sig över hur han ska klara den svenska vintern så ser han otroligt mycket fram emot att komma hit. Att få prova nåt nytt, att få se hur det är att leva med mig, att få vidga sina vyer lite. Skiter det sig så skiter det sig, då får vi ta det då :)
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Åh, det var ett bra ordspråk! Och jag gillar bra ordspråk, så det ska jag försöka "göra till mitt". Tack!

Och vad härligt att han ska flytta hit för din skull och kul att han är nyfiken på att prova nytt! Det är ju större skillnad för honom också att flytta till ett helt nytt land, än det blir för min pv o flytta till ett annat landskap bara. =) Hoppas det går bra för er!


//r
 
Sv: Flytta hem med sambo bortifrån...

Ja, det är sjuuukt bra, jag älskar det! Så sant också. Vi löser det när vi kommer dit liksom.

Ja, det är fint och än så länge har vi en mycket bra fungerande distansrelation. Givetvis riskerar allt att falla när han flyttar hit - hur kommer han att gilla landet? staden? folket? en vardag med mig? att vara ifrån familj och vänner? etc etc. Men ingen av oss är beredda att ge upp innan vi ens har försökt, som det är nu vet vi ju att vi vill vara med varandra så då får vi ju se till att ordna det.

Och tack! Och detsamma! :)
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 027
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 023
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 764
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp