Flytta in i nytt stall, vad tänka på?

Det handlar ju om att visa respekt för varandra genom att hålla rent efter sig själv och inte lämna så att andra får göra det åt en. Lämnar man så blåser det också omkring så att det kommer hö/spån/smuts överallt i stallet.

Dessutom så är min erfarenhet att det blir mindre dammigt i stallet om man håller rent löpande, lämnar man så blir det mer att sopa på samma gång och då dammar det mer.

Ja, lämnar man och det blåst runt under tiden man ridit så får man ju sopa hela stallet istället för den lilla bit man egentligen skräpat ner. Inte mer med det. Man lämnar stallet snyggt. Men pedanteri har jag otroligt svårt för.
 
Man sopar ju när hästen står på gången. Bara att be hästen flytta sig lite så att man kommer åt överallt. Inga konstigheter. Om man går iväg med smuts kvar på gången så får ju nästa person städa efter en när den ska ställa upp sin häst på samma plats. Inte kul alls att få städa efter andra..

Då är det värre om man gör iordning hästen i boxen, blir lätt ett långt spår av spån från hästens hovar sen när man går iväg. Min häst är lydig så jag brukar ”parkera” henne på gången och sopa då också, men annars är det enda gången jag har tolerans för att man inte städar innan man går ut och rider.
I vårt stall sopar vi upp hovkratssmuts etc efter ridningen. Det är lagom nivå, tycker jag.

Kommer jag till stallet, så ser jag på golvet om någon är ute och rider. Perfekt info! :)

Den som känner sig manad får gärna sopa. Mina barn brukar göra det, för att det är "skönt att ha något att göra", medan jag mockar tex.

Annars sopar man man innan man går.
 
Ja, lämnar man och det blåst runt under tiden man ridit så får man ju sopa hela stallet istället för den lilla bit man egentligen skräpat ner. Inte mer med det. Man lämnar stallet snyggt. Men pedanteri har jag otroligt svårt för.

I vårt stall sopar vi upp hovkratssmuts etc efter ridningen. Det är lagom nivå, tycker jag.

Kommer jag till stallet, så ser jag på golvet om någon är ute och rider. Perfekt info! :)

Den som känner sig manad får gärna sopa. Mina barn brukar göra det, för att det är "skönt att ha något att göra", medan jag mockar tex.

Annars sopar man man innan man går.
Ja vi är ju olika. Visar ju bara hur viktigt det är att kolla sånt här innan man väljer ett visst stall. Jag hade blivit galen om jag stod i era stall 😊
 
Betala dina fakturor i tid kan ju också vara ett bra tips om du vill behålla platsen:). Och att inte ta mer foder/strö etc än man kommit överens om.

Jag skulle aldrig klara att stå i ett stall där man måste sopa under och runt hästen innan man går ut, eller att man inte får göra i ordning i boxen och få med sig några spån ut! Vi har självklara regler att mocka efter sig i gången, ridhuset och ridbanorna och att städa upp efter hovslagarbesök. Samt sopa runt sin egen box innan man lämnar stallet. Övrig sopning av gångar görs av personalen på tider när hästarna är ute (står på ridskola).
 
Sopa runt hästen, flytta på den om det är skräp där den står, sopa upp i stallbetjänt. Det är inte svårt. Tar man in den i boxen släpar den ju ut strö när man går ut ändå.
Exakt. Så enkelt och går jättefort. Jag har svårt att se varför man skulle vänta, det ska ändå göras så varför inte göra det direkt?
Jag brukar slå ihop det med sopningen efter att jag mockat. Mockar oftast innan jag rider och då står hästen på gången. Kratsar hovarna i samband med att jag ska sopa efter mockningen och sen sopar jag allt i ett svep.
 
Jag 'snabbsopar' under och runt hästen innan jag lämnar skötplatsen med hästen. Oavsett om det är för att gå till hagen eller för att rida. Tar inte många sekunder. Ställer jag in hästen i boxen eller släpper ut i hage kommer jag tillbaka och sopar noga. Är jag helt ensam i stallet kan jag ställa hästen i boxen och gå tillbaka och sopa sen.

Det har ju också att göra med att nästa person som skall använda skötplatsen inte skall behöva städa efter mig.
 
Ja vi är ju olika. Visar ju bara hur viktigt det är att kolla sånt här innan man väljer ett visst stall. Jag hade blivit galen om jag stod i era stall 😊
Jag har ju inte tänkt på att fråga alls om vilken standard på sopningen det ska vara i förväg, men nu har jag åtminstone förstått att jag ska se till att få reda på det direkt när vi flyttar in imorgon! Nu är det bara att anpassa sig 😅
 
Jag har ju inte tänkt på att fråga alls om vilken standard på sopningen det ska vara i förväg, men nu har jag åtminstone förstått att jag ska se till att få reda på det direkt när vi flyttar in imorgon! Nu är det bara att anpassa sig 😅
Haha ja, är man flexibel funkar ju det mesta 😁
 
Jag vill höja ett varningens finger till er som tycker att det är för pedantiskt att sopa stallgången och att ni aldrig skulle kunna stå i ett sånt stall. Jag ska villigt erkänna att jag inte själv sopar innan ridningen om det bara är jord och lera från hovkratsningen. Jag har dock eget stall, så det kommer ingen annan innan jag är tillbaka.

Men. Jag sopade inte stallgången innan ridning en gång med min förra ponny när hon fällde som absolut allra mest vinterpäls. Med den bieffekten att när vi kom tillbaka in i stallet efter ridningen så halkade ponnyn på sin egen tappade päls och skadade sig riktigt rejält i ett bakben. Den sträckningen tog flera månader att få bukt på, med ganska rejäla veterinärräkningar som följd. Så himla drygt och onödigt. Nu var jag själv boven och efter det sopar jag alltid allt annat än ren jord redan innan ridningen. Men hade någon annan slarvat och det drabbat mig och min häst hade jag blivit helt rabiat.
 
Jag tänker att när man flyttar in i ett nytt stall så är det viktigt att fråga om rutiner, och vad som är viktigt just där. Hur brukar de göra vid X eller Y? Är det ett stall där sopandet är skitviktigt så vill du ju veta det, oavsett om man tycker det är överdrivet eller inte.

Jag står i ett stall där just sopandet är väldigt noga och överhuvudtaget "ordning". Har man stått på gången/skötplatserna så "återställer" man innan man går ut och rider (sopar där man stått och ställer undan sina borstar/grejer) så det är fritt för nästa person som kommer. Har man utsläpp så sopar man även på utsidan. Det är INTE ok att lämna spån, jord osv efter sig på gångarna.
Kan kännas överdrivet kanske, och ja - det är ju ett stall... men jag själv uppskattar det och föredrar att stå på ett ställe med likasinnade :p
 
Jag vill höja ett varningens finger till er som tycker att det är för pedantiskt att sopa stallgången och att ni aldrig skulle kunna stå i ett sånt stall. Jag ska villigt erkänna att jag inte själv sopar innan ridningen om det bara är jord och lera från hovkratsningen. Jag har dock eget stall, så det kommer ingen annan innan jag är tillbaka.

Men. Jag sopade inte stallgången innan ridning en gång med min förra ponny när hon fällde som absolut allra mest vinterpäls. Med den bieffekten att när vi kom tillbaka in i stallet efter ridningen så halkade ponnyn på sin egen tappade päls och skadade sig riktigt rejält i ett bakben. Den sträckningen tog flera månader att få bukt på, med ganska rejäla veterinärräkningar som följd. Så himla drygt och onödigt. Nu var jag själv boven och efter det sopar jag alltid allt annat än ren jord redan innan ridningen. Men hade någon annan slarvat och det drabbat mig och min häst hade jag blivit helt rabiat.

Om man väljer att gå med sin häst på någon annan hästs päls/plast/barnvagn så får man väl skylla sig själv? Man brukar ju gå in i stallet innan man hämtar in sin häst och se om allt är som det ska....
 
Om man väljer att gå med sin häst på någon annan hästs päls/plast/barnvagn så får man väl skylla sig själv? Man brukar ju gå in i stallet innan man hämtar in sin häst och se om allt är som det ska....
Fast nu menade jag att jag kom in efter ridningen och pälsen låg där. Hade det varit någon annan som hade varit där medan jag var ute och red hade jag ju inte vetat om det? Utan gått in i stallet med hästen och kanske inte kunnat göra av den på något annat ställe. Jag har stått i små stall där det inte funnits några större ytor att röra sig på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 811
Senast: svea
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 765
Senast: shia
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Trolle
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 632
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp