Flytta in i partners br

pepp

Trådstartare
Nån här som har flyttat in i sin partners bostadsrätt? Hur har ni gjort med hyran?

Han betalar av på lånet och vi pratade om att jag skulle dela på det också (inte amortering dock) kommer undan billigt hursom men hade varit intressant att höra hur ni andra gjort :)
 
Min kille flyttade in i min BR i höstas. Han betalar halva avgiften (el ingår), halva räntekostnaden och halva bredbandet.
 
Tror det blev rätt :D kan ingenting om sånt här! Men att jag ska betala halva räntan men inte amorteringen...

Men räntan är inte att betala av på lånet. Räntan betalar du oberoende av amorteringen. Lånet minskar inte ett smack av att man betalar räntan.
 
Flyttar man ihop tycker jag det hör till att man även tar hälften av samtliga fasta avgifter så som hyra, el, bredband, tv-licens, vatten/avlopp mm. Annars kan man ju lika gärna bo kvar på var sitt håll...
 
Nån här som har flyttat in i sin partners bostadsrätt? Hur har ni gjort med hyran?

Han betalar av på lånet och vi pratade om att jag skulle dela på det också (inte amortering dock) kommer undan billigt hursom men hade varit intressant att höra hur ni andra gjort :)
Blir du delägare i lägenheten då? Jag skulle aldrig betala av på lånet annars. Halva månadsavgiften, el osv men inte lånet. Nix pix.
no1.gif


Edit: Om man har väldigt stor skillnad på inkomsterna så tycker jag att man kan dela på utgifterna procentuellt, alltså att den som har högre inkomst betalar en större andel av utgifterna.
 
Jag flyttade in i min killes br för tre år sen kanske och jag betalar halva avgiften, halva elräkningen och halva tv/bredband. Inget annat.

Ska tillägga att jag erbjöd mig att köpa halva lägenheten om han skulle vilja att vi delar på lånekostnader. Men iom att det nu är hans lägenhet och hans lån så står han för de kostnaderna.
 
Jag äger och vi delar lika på allt förutom amortering, den betalar jag själv. Räntekostnaden på lånet är ju faktiskt en boendekostnad i mina ögon, ingenting som jag tjänar på (mer än ränteavdrag då, men det kan man ju göra upp om innan).
 
Jag och min pojkvän delar på avgift, el, bredband och ränta. Räntan ser vi som någonting vi måste betala för att ha möjlighet att bo i lägenheten, precis som avgiften, så det är självklart att båda betalar den. Skulle jag vilja amortera på lånet skulle jag självklart betala det själv, eftersom det är mitt lån.
 
Jag och min pojkvän delar på avgift, el, bredband och ränta. Räntan ser vi som någonting vi måste betala för att ha möjlighet att bo i lägenheten, precis som avgiften, så det är självklart att båda betalar den. Skulle jag vilja amortera på lånet skulle jag självklart betala det själv, eftersom det är mitt lån.
Räntan är ju också din eftersom lånet är ditt så varför ska båda betala räntan :confused: Det är du som valt att ta lånet och du som får tillbaks investeringen när du säljer lägenheten.
 
Räntan är ju också din eftersom lånet är ditt så varför ska båda betala räntan :confused: Det är du som valt att ta lånet och du som får tillbaks investeringen när du säljer lägenheten.
Alla resonerar olika :) Min pojkvän hade inte haft möjlighet att ta lån om inte jag gjort det och ser det som en positiv grej att slippa betala 8000 i månaden för en lägenhet i andra hand.
 
Jag och min sambo är i samma läge som @Idas . Dvs, han kan inte köpa en lägenhet då han saknar fast inkomst. För oss var det självklart att räntan är en del av boendekostnaden - sen har jag iofs ett ganska litet lån så vår totala boendekostnad är ändå ganska låg. Tror det hade blivit mycket svårt att hitta en hyresrätt som är billigare.
 
Nån här som har flyttat in i sin partners bostadsrätt? Hur har ni gjort med hyran?

Han betalar av på lånet och vi pratade om att jag skulle dela på det också (inte amortering dock) kommer undan billigt hursom men hade varit intressant att höra hur ni andra gjort :)

Jag har precis flyttat in i min pojkväns bostadsrätt. Jag betalar halva avgiften och halva räntan men ingen amortering. Tycker det känns rimligt.
 
Blir du delägare i lägenheten då? Jag skulle aldrig betala av på lånet annars. Halva månadsavgiften, el osv men inte lånet. Nix pix.
no1.gif


Edit: Om man har väldigt stor skillnad på inkomsterna så tycker jag att man kan dela på utgifterna procentuellt, alltså att den som har högre inkomst betalar en större andel av utgifterna.

Nej det blir jag inte, lägenheten är hans. Vi bor här billigt tills vi kan hitta nåt vettigt gemensamt..

Verkar som att folk gör lite blandat, men jag går nog med på räntebetalningen ändå!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 802
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 388
Senast: tuaphua
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 243
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp