Flytta katt?

kopparberg

Trådstartare
"Wherever I lay my cat, thats my home..."

Ngn som flyttat och tagit med sin utekatt? Och i så fall, är det vanligt med problem i och med att katten byter hem?

Att den inte finner sig till ro, att den börjar gå alla långa mil till gamla hemmet osv?

Ngn som har erfarenhet? Både positiva och negativa?
 
Mina föräldrar tar varenda år med sig katterna ut till sommarstället, och det har aldrig varit några problem med katter (4 st) som tänkt att ge sig av hemåt. Så de trivs nog bra med semstern de med.. :D
 
Min katter flyttade för ett år sen. Det gick hur bra som helst !

Fast som jag berätta förut här så gjorde sambon bort sig det första han gjorde...

Katterna flyttade SIST av allting. Så att de inte skulle behöva vara instängda i ett enda rum utan få spatsera runt i nya huset i lugn och ro. Men vitsen var ju att de just skulle vara INNE första tiden, men det fattade inte gubben. Han släppte UT (ute alltså) dem direkt ur burarna, smart drag. Kissarna visste ju inte ens vilket hus som var deras ! SOm tur var så har jag alltid visslat på dem och de kom även denna gång. Annars hade gubben fått akta sig ! :devil:
 
Ooops! :eek: Klantgubbe! :crazy:
Hette han "älskling" då?! :devil:

Men var de oroliga länge efter flytten? Och vankade runt i huset, var rädda utomhus osv?
 
Vi har flyttat 3 ganger de senaste 2 aren, med varan utekatt. Det har gatt sa bra som helst.
Ska sagas att hon ar halvperser, sa hon ar lugn i psyket.
Hon har aldrig varit radd eller mesat med nagonting ute. Numera bor vi pa riktiga landet och hon kommer hem med faglar, moss etc. Nagonting som jag trodde att hon tyckte sej vara for fin for att gora. Men vi blir val alla lite tuffare av att bo pa landet!! :D
 
Han var definitivt inte min älskling just då ! Han tyckte att de måste lära känna ute-omgivningen först. Pucko !

Iallafall så lyckades jag nog hålla dem inne ett par dagar, detta var på våren och då vill de UT. De var helt som vanligt och hittade snabbt sina älsklingsplatser. Däremot jamade de vid dörrar och fönster och ville UT ! Utanför fick de först skaffa ett revir eftersom de som ägde vårt hus inte haft några katter förut. Det var stallkatternas revir, men det var inga problem. Det var som om stallkattorna fattade att nu fick man inte gå alltför nära ...
 
Min huskatt har flyttat tror det var 9 ggr (med mig alla gångerna :crazy:) och det har funkat kanon. Hon tar det med ro, är lite stissig sista dagarna i "förra" lägenheten men såfort vi kommer in i den nya så är allt bra. Då har dom massor att göra, nya lukter osv.
Först nu sista gången visade hon lite vimsighet, men kanske mest pga att vi flyttade till lägenheten vägg-i-vägg och balkongen bredvid.
 
Har flyttat en gång med katt. Han fick vara inne ca 2 dagar men sen gick han in och ut som han ville. Har inte varit några som helst problem.
Har även haft med honom hem till mamma o pappa över en sommar och en jul. Där har han också fått vara inne de första dagarna för att sen gå ut när han vill. Har också funkat bra.

//a
 
Jag måste ju konstatera att det där med att "katten går hem igen" då måste vara en skröna! Känns bra! :)

Iofs så vet jag en katt som inte gick att flytta, men då var det en katt som varit en "problemkatt" från början, och sedan inte flyttade mer än en dryg km.
Den skulle avlivas pga att den inte var rumsren och allmänt "stökig". Så sista chansen var att han blev stallkatt på ridskolan.
Han trivdes från första stund! :)
Efter ngt år skulle de som egentligen ägde katten byta stall. Katten flyttades med, men se det ville han inte! :D
Tror han gick tillbaka runt 15 ggr, innan de gav upp och slutade hämta tillbaka honom!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 838
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Dagens klädbytardag

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp