Flytta med katt?

Buck

Trådstartare
Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom att jag har 2 katter som ska med..

Bor nu på gård där katterna alltid får gå in och ut som de vill utan ngn fara av trafik eller andra djur.
Ena katten är en fd vildkatt som flyttade in hos mig och som nu 2år senare är världens gosigaste, är mer ute än inne. och dottern som är mer av en soffpotatis än mamman men ändå är ute väldigt mycket.

Vet inte vad jag ska göra riktigt, vill ha med dom men får ju välja lägenhet efter vad som finns inom min budget (som jag iom byte av arbete inte har ngn koll på öht än).
Och lyckas jag hitta en lägenhet där jag får ha djur men inte kan släppa ut, kan katterna ställa om sig till att vara innekatter i liten lägenhet utan att bli galna av rastlöshet?..

Känner mig bara lite hopplös just nu, lägenheten jag bor i nu är perfekt så hade helst stannat kvar här livet ut :(.
 
Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom att jag har 2 katter som ska med..

Bor nu på gård där katterna alltid får gå in och ut som de vill utan ngn fara av trafik eller andra djur.
Ena katten är en fd vildkatt som flyttade in hos mig och som nu 2år senare är världens gosigaste, är mer ute än inne. och dottern som är mer av en soffpotatis än mamman men ändå är ute väldigt mycket.

Vet inte vad jag ska göra riktigt, vill ha med dom men får ju välja lägenhet efter vad som finns inom min budget (som jag iom byte av arbete inte har ngn koll på öht än).
Och lyckas jag hitta en lägenhet där jag får ha djur men inte kan släppa ut, kan katterna ställa om sig till att vara innekatter i liten lägenhet utan att bli galna av rastlöshet?..

Känner mig bara lite hopplös just nu, lägenheten jag bor i nu är perfekt så hade helst stannat kvar här livet ut :(.

Du får testa helt enkelt. Man vet aldrig i förväg.
 
Endel katter accepterar rakt av att bli innekatter medans andra inte gör det. Av de fyra jag hade när jag liksom du blev tvungen att flytta till ett ställe där de inte kunde gå ut var det en som det verkligen inte fungerade för att vara inne. Hon började bajsa på hallmattan och gjorde allt för att komma ut, tydlig protest mot att tvingas vara inne. Hon var bara ett år då och jag trodde verkligen inte att hon skulle reagera så utan var mest orolig för min äldsta katt som alltid hade haft sina gå ut rutiner men han tog det väldigt bra så de kan överraska en.
 
Endel katter accepterar rakt av att bli innekatter medans andra inte gör det. Av de fyra jag hade när jag liksom du blev tvungen att flytta till ett ställe där de inte kunde gå ut var det en som det verkligen inte fungerade för att vara inne. Hon började bajsa på hallmattan och gjorde allt för att komma ut, tydlig protest mot att tvingas vara inne. Hon var bara ett år då och jag trodde verkligen inte att hon skulle reagera så utan var mest orolig för min äldsta katt som alltid hade haft sina gå ut rutiner men han tog det väldigt bra så de kan överraska en.
Lite orolig för gamla katten, när hon först började bo inne och jag inte släppte ut henne direkt när hon så att hon ville ut så protesterade hon med att kissa i min säng.. har dock inte hänt sista året.
 
Lite orolig för gamla katten, när hon först började bo inne och jag inte släppte ut henne direkt när hon så att hon ville ut så protesterade hon med att kissa i min säng.. har dock inte hänt sista året.
Det är lurigt helt klart. Det du kan göra för att förebygga är att skaffa feliway redan innan flytten och att se till att så mycket som möjligt luktar som vanligt. Att inte tömma kattlådan utan spara lite gammal sand om det går kan göra stor skillnad.
 
Och lyckas jag hitta en lägenhet där jag får ha djur men inte kan släppa ut, kan katterna ställa om sig till att vara innekatter i liten lägenhet utan att bli galna av rastlöshet?
Jag har gjort en sån flytt. Min ena gick ute när jag bodde på landet, under en period försökte jag hålla honom inne i det huset och han blev otroligt olycklig. Var orolig för att han skulle vantrivas när jag flyttade till lägenhet, men det gick jättebra! Det är som att han inte har kopplat att "gå ut" finns här, han blev typ nollställd av ett så dramatiskt miljöbyte. Så jag säger också prova :)
 
@Buck jag håller med @Linta ! Vid ett totalt miljöombyte kan det bli lättare än om man försöker ändra på kattens invanda miljö, så jag hade gett det en chans!

Har flera vänner vars katter är utekatter sommartid, långhelger etc när de följer med till lantställen, resten av tiden är de innekatter i lägenhet i Stockholm. De katterna så har några varit svåra i början att förstå skillnaden, velat ut , rivit i brevinkast etc för att komma ut, men sen har de vant sig utan problem.

Jag har själv inte bytt från ute till innekatt, men däremot flyttat med två katter som blivit osams så pass att det inte gick att ha dem i samma rum (fick ha grindar). Vid byte av bostad var allt som bortblåst och som om osämjan aldrig hänt. (Samma storlek på bostad osv).
Inte samma sak jag vet - men som illustration att byte av bostad ibland tillåter stora förändringar.
 
Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom att jag har 2 katter som ska med..

Bor nu på gård där katterna alltid får gå in och ut som de vill utan ngn fara av trafik eller andra djur.
Ena katten är en fd vildkatt som flyttade in hos mig och som nu 2år senare är världens gosigaste, är mer ute än inne. och dottern som är mer av en soffpotatis än mamman men ändå är ute väldigt mycket.

Vet inte vad jag ska göra riktigt, vill ha med dom men får ju välja lägenhet efter vad som finns inom min budget (som jag iom byte av arbete inte har ngn koll på öht än).
Och lyckas jag hitta en lägenhet där jag får ha djur men inte kan släppa ut, kan katterna ställa om sig till att vara innekatter i liten lägenhet utan att bli galna av rastlöshet?..

Känner mig bara lite hopplös just nu, lägenheten jag bor i nu är perfekt så hade helst stannat kvar här livet ut :(.


Mina katter har anpassat sig från att kunna vara inne från att ha varit ute på dagarna och till att kunna gå ut igen. Så jag tror det kommer att gå bra.
Men jag leker och busar med katten några gånger varje dag. Och myser givetvis.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: Caoimhe
·
Kropp & Själ Skulle behöva reflektera och tänka högt, om någon orkar läsa…. Jag har alltid drömt om en liten stuga mitt ute i ingenstans där...
2
Svar
32
· Visningar
2 991
Senast: Nytant
·
Övr. Katt Min fina katt trivs inte😿 Han är nu 2,5 år och har varit innekatt i lägenhet hela livet. Vi bor på 6:e våningen mitt i stan, så att gå...
Svar
12
· Visningar
2 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp