Flytta med katt

BusBarro

Trådstartare
Hej!

Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta.

Har idag två katter 11 år (hona) och 6 år (hane) gamla. De är utekatter och vi bor i villa.
Till sommaren ska vi flytta till andra sidan samhället till ett nytt hus.

Hålla dem inne i minst en vecka bör vi ju göra så de vänjer sig vid huset.
Honkatten ser jag inte som några problem att hålla inne. Hon ligger mest och sover i sängen och går ut små stunder men hankatten bor i princip utomhus förutom den perioden på året när det är riktigt kallt. Då kan han vara inne på nätterna. Så där blir det kanske lite svårare att hålla honom inne.

Jag undrar om det är någon som har tips och råd på hur vi ska gå tillväga med katterna för att flytten ska fungera för dom.

Tack på förhand.

MVH Frida
 
Hej!

Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta.

Har idag två katter 11 år (hona) och 6 år (hane) gamla. De är utekatter och vi bor i villa.
Till sommaren ska vi flytta till andra sidan samhället till ett nytt hus.

Hålla dem inne i minst en vecka bör vi ju göra så de vänjer sig vid huset.
Honkatten ser jag inte som några problem att hålla inne. Hon ligger mest och sover i sängen och går ut små stunder men hankatten bor i princip utomhus förutom den perioden på året när det är riktigt kallt. Då kan han vara inne på nätterna. Så där blir det kanske lite svårare att hålla honom inne.

Jag undrar om det är någon som har tips och råd på hur vi ska gå tillväga med katterna för att flytten ska fungera för dom.

Tack på förhand.

MVH Frida
Jag har gjort som du är inne på, låtit dem vara inne en vecka innan de fått gå ut på det nya stället. Det har alltid fungerat bra för oss och de har rest mycket.
 
Hm, jag är kanske för larvig i så fall? Jag är i ungefär samma situation, har för 2,5 vecka sedan ärvt min mammas tre vuxna utekatter. Här körde vi med inomhus i 2 veckor och har därefter börjat gå koppelpromenader de senaste dagarna. Hittills dock bara en av dem som faktiskt vågar sticka nosen utanför dörren, men han har fått bättre och bättre självförtroende redan. Planen är att släppa dem när det känns helt tryggt i koppel (dock med GPS-halsband pga hur miljön här ser ut, stor risk att bli instängd eftersom vi bor precis bredvid ett större område med kolonilotter).

För mina katter innebär dock flytten en helt ny typ av miljö, från gård på landet till radhuslägenhet som ligger i utkanten av ett lägenhetsområde med kolonilotter/mindre naturreservat bredvid, så det är mycket nytt att vänja sig vid. Trafikmässigt är det nog dock säkrare än vad det var på landet, annars hade de inte kunnat få gå ut på egen tass. Däremot är det ju hundra gånger fler människor, hundar och andra katter här.
 
Inne i 1-2 veckor, gå med dem i koppel runt huset i 1 vecka, och sen släppa ut om dem känns redo. Allt får många släpper ut sina katter efter 1 vecka och sedan försvinner katten.
Och innan ni släpper ut se till att katterna är märkta, och att uppgifterna på märkningen stämmer (så det inte är något gammalt telefon nr eller liknande), och sätt även halsband på dem med erat telefon nr och adress, + om möjligt ha GPS på dem i början.
 
Jag har flyttat många gånger och alltid haft katt eller katter. Jag har gjort som Dopy och haft halsband på dom med mitt tele nr. Viktigt att ha halsband redan på flyttdagen ifall någon skulle rymma. Såfin är den bästa katt jag haft. Väldigt fäst vid mig, svarade och kom alltid då jag ropade. Hon var ett energiknippe och tyckte hemskt illa om att bli instängd. Henne gick jag ut med utan koppel redan efter ett par dagar för hon följde med mig.
 
Jag hade gjort som du säger, väntat ett tag, en vecka eller tills det känns bra. Sedan släppt ut och gått med ut. När jag släpper ut min (vilket händer sällan dock) så följer jag med och håller koll på var hon är och vad hon gör.
Om katten verkar hålla sig till okej ytor som inte är farliga eller hålla sig i närheten så skulle jag börja låta dem gå själv mera.
Med ansvar följer frihet ;):D
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
481
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp