Flytta syren?

Silver Girl

Trådstartare
Kan man flytta en syren och den överlever? När på året ska man i så fall göra det?

Jag planterade några syrener för två år sedan. Nu när de växt lite inser jag att de står för tätt, så om möjligt vill jag flytta på dem. Går det?
 
Kan man flytta en syren och den överlever? När på året ska man i så fall göra det?

Jag planterade några syrener för två år sedan. Nu när de växt lite inser jag att de står för tätt, så om möjligt vill jag flytta på dem. Går det?
Det går bra att flytta även ganska stora syrener, helst bör det göras när de är i vila dvs. sen höst/vinter men mindre plantor kan säkert flyttas även andra årstider. Försök få med så mycket rötter som möjligt och plantera direkt i anslutning till att de grävs upp och beskär dem så att rötter och bladverk är i balans och vattna under första sommaren om det blir torrt :)

Samt djupgräv ordentligt där de skall stå så att de nya rötterna lätt kan växa till utan att hindras av ett kompakt jordlager.
 
Senast ändrad:
Det går bra att flytta även ganska stora syrener, helst bör det göras när de är i vila dvs. sen höst/vinter men mindre plantor kan säkert flyttas även andra årstider. Försök få med så mycket rötter som möjligt och plantera direkt i anslutning till att de grävs upp och beskär dem så att rötter och bladverk är i balans och vattna under första sommaren om det blir torrt :)

Samt djupgräv ordentligt där de skall stå så att de nya rötterna lätt kan växa till utan att hindras av ett kompakt jordlager.
Vad menar du med "så att rötter och bladverk är i balans"?
 
Vad menar du med "så att rötter och bladverk är i balans"?
Rötterna skadas när man gräver upp och om man inte beskär kan de rötter som är kvar ha svårt att klara försörja det ursprungliga bladverket. Så om det är en liten planta där man får med hela jordklumpen beskär man inte alls men om det är en större buske beskär man motsvarande ungefär som andelen rötter som förlorats, då är det lättare för plantan att skjuta nya skott och den kommer igång snabbare.
 
Rötterna skadas när man gräver upp och om man inte beskär kan de rötter som är kvar ha svårt att klara försörja det ursprungliga bladverket. Så om det är en liten planta där man får med hela jordklumpen beskär man inte alls men om det är en större buske beskär man motsvarande ungefär som andelen rötter som förlorats, då är det lättare för plantan att skjuta nya skott och den kommer igång snabbare.
Då fattar jag. Trodde jag skulle beskära både rötter och grenar, men alltså bara grenar beroende på hur mycket rötter jag får upp. Tack.
 
Jag skulle inte tro att det är några problem alls men kan säkert vara bra att beskära lite av bladverket. Mina grannar grävde upp sin syrenhäck och lät de uppgrävda buskarna ligga huller om buller i deras rishög. Så har de legat ett par månader nu och de började blomma nu i helgen. Rotskotten jag fick från de uppgrävda syrenerna för ett par veckor sen mår dessutom fint.
 
Min mamma (trädgårdsnörd) säger att ju mer man plågar en Syrén desto bättre mår de 🙈. Med det sagt vet jag inte hur de klarar en uppgrävning, men de klarar utan problem en beskärning på typ halva busken. Även skott tagna från våra buskar har klarat sig väldigt bra även om de tagits under säsong 😊
 
Min mamma (trädgårdsnörd) säger att ju mer man plågar en Syrén desto bättre mår de 🙈. Med det sagt vet jag inte hur de klarar en uppgrävning, men de klarar utan problem en beskärning på typ halva busken. Även skott tagna från våra buskar har klarat sig väldigt bra även om de tagits under säsong 😊

Alltså... syréner är ett ogräs. Jag panikflyttade några av mina lila i höstas precis innan det blev kallt. Jag fick inte med mycket jord och jag grävde inte djupt. Inte en enda har dött, det är full fart på alla! :D

Det är bondsyréner (Syringa vulgaris) kan jag tillägga, jag vet inte hur ädelsyréner beter sig.
 
Alltså... syréner är ett ogräs. Jag panikflyttade några av mina lila i höstas precis innan det blev kallt. Jag fick inte med mycket jord och jag grävde inte djupt. Inte en enda har dött, det är full fart på alla! :D

Det är bondsyréner (Syringa vulgaris) kan jag tillägga, jag vet inte hur ädelsyréner beter sig.

Tänkte just säg det... Är det nån växt som överlever allt, förutom ännu mer invasiva arter som parkslide mm så är det just syren. Syren låg ju tom just på listan över icke önskvärda växter pga att den just är så invasiv och klarar det mesta... =)
 
Ett sätt att planera en trädgård är att lämna den åt att sköta sig själv i några år och se vad som överlever och trivs och sedan utgår man från det. Jag tycker det är en bra metod :)
 
Jag råkade flytta en av grannens syrener med hjälp av en rundbal silage som rullade av den andra grannens grålle-traktor och över deras syrenhäck när han skulle köra den till mina odlingar. Det gick prima för syrenen, trots att den blev upprotad genom att bli överrullad av 350 kg silage och vi inte beskar grenverket något alls. :o:D
 
Vi hjälpte en bekant att sluta upp tre stora syrenbuskar med våld och traktor. Sen stod de på släpet ett dygn innan vi kom på att vi skulle prova sätta ner dom. Vattnade 2 gånger på en vecka och har sen ignorerat dom. De ser jättefina ut! Absolut ingen beskärning. Syrener är tuffa :D (jag har dock lyckats med konsten att döda en vanlig bondsyren köpt på handelsträdgård som fick dyr jord och blev bortskämd :laugh:)
 
Vi hjälpte en bekant att sluta upp tre stora syrenbuskar med våld och traktor. Sen stod de på släpet ett dygn innan vi kom på att vi skulle prova sätta ner dom. Vattnade 2 gånger på en vecka och har sen ignorerat dom. De ser jättefina ut! Absolut ingen beskärning. Syrener är tuffa :D (jag har dock lyckats med konsten att döda en vanlig bondsyren köpt på handelsträdgård som fick dyr jord och blev bortskämd :laugh:)

Du skulle inte ha ansträngt dig med den :D

Ungefär som grannarna med sina ömt vårdade inköpta hallon som aldrig ger något medans mina precis på andra sidan tomtgränsen växer som ogräs och ger mer hallon än vad jag orkar plocka :rofl:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte...
2
Svar
22
· Visningar
985
Trädgård & Växter Ska flytta till årsskiftet och får då en jättestor balkong, i det soligaste läget. Jag vill såklart ha växter på min balkong och det...
Svar
8
· Visningar
584
Senast: Mia_R
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
430
Senast: MiaMia
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 069
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp