Flytta till annan del av Sverige?

Lighter

Trådstartare
Hej! Smygare här, har läst på forumet ett tag men känner mig nu mogen att skriva :)

Jag bor just nu på Västkusten, har ett bra boende nära havet, ett bra och välbetalt jobb och en del sociala kontakter. Men jag längtar ut på landet...

Havet är vackert men inte min grej. Jag vill ha skog, öppna landskap, berg, djur och... snö! Det sistnämnda är ju en något osäker faktor här ;) Dessutom så är inköp av gård en rätt dyr historia i dessa trakter.

Jag har spanat runt om i landet men kan inte riktigt komma fram till beslut. Norrbotten har jag tillbringat mycket tid i och trivs där men det är lite väl "långt bort" och för mycket mygg.

Andra intressanta områden är Skaraborg, Närke och Dalarna. Avgörande faktorer är förekomsten av snö under vintern, jobbmöjlighet, priset på gårdar samt att människor är trevliga och välkomnande.

Ni som bor i dessa områden, vad har ni att säga om dom? Något att rekommendera eller avråda? Eller ska jag satsa på att bli kvar i nuvarande område där jobbet är säkrat och hoppas på snö och tur i gårdsköp/hyra?

En flytt till mer lantligt läge kommer ske, dock så får det ta den tid det tar.
 
Norra närke har billiga gårdar! Dock så är det hyffsat ont om jobb, beroende på vad du är i för branch!
 
Skaraborg är ju enormt mycket mer snösäkert än vad kusten är. Jag har jobbat sträckan Ulricehamn-Falköping i flera år nu och det är betydligt mer snö där än i Göteborg, trots att det inte är så stort avstånd. Dessutom har de normalt sett ett par grader kallare på vinterm, vilket gör att de kör kanoner både i slalombackarna och i längdskidspåren. Stor skillnad mot Göteborg, där det dessutom är svindyrt att åka i de preparerade längdspåren.
 
Hm. Skaraborg brukar ha snö har jag sett närjag passerar, frågan är om det är "på riktigt" eller om det mest är slask och is? Annars verkar det finnas många fina gårdar där :) Det är väl gammal jordbruksmark där på slätten?

Norra Närke? Typ Bergslagen då? Hmmm... Det är ju faktiskt på väg mot Dalarna :D Och billiga gårdar gillas. Vart finns jobben där?

Jag arbetar som stödpedagog inom psykiatrin, är socionom i grunden.
 
Hm. Skaraborg brukar ha snö har jag sett närjag passerar, frågan är om det är "på riktigt" eller om det mest är slask och is? Annars verkar det finnas många fina gårdar där :) Det är väl gammal jordbruksmark där på slätten?

Norra Närke? Typ Bergslagen då? Hmmm... Det är ju faktiskt på väg mot Dalarna :D Och billiga gårdar gillas. Vart finns jobben där?

Jag arbetar som stödpedagog inom psykiatrin, är socionom i grunden.

Nja, jag är uppvuxen utanför Mariestad, där var snö inte alltid en självklarhet. Det blir något slags mikroklimat runt Vänern som påminner mycket om kusten. Däremot kan det vara stor skillnad mot Billingen. Om det låg på gränsen så snöade det alltid i Skövde men regnade i Mariestad.
 
Aha. Slätten sämre snöchans alltså?

Nånstans så lockar inte Skaraborg mest. Dalarna känns mest "rätt" just nu. Där verkar det vara mer vanligt med snö på vintern än vad det är i år. Myggen i Dalarna, hur är det med dom? Kan man alls sitta ute sommarkvällar? Och äter vargar och björnar upp husdjuren? :nailbiting: ;)
 
Jag har en vän som bor i Dalarna. Hon är extremt trevlig ;) verkar även som om husen där (åtminstone nära henne) är löjligt billiga. Å andra sidan, jag bor i Sthlm. Här kan du inte ens få en 1a i förorten för under en miljon och det är vad jag ser som normalt om än dyrt... Hon bor i mitten/norra delen av Dalarna om jag inte tänker fel. Hon har höns och hundar utan att någon blivit uppäten ;)

Min morsas sambo bodde i Avesta förut. Han påstår att det är universums gråaste och tråkigaste stad. Men å andra sidan låter det ju inte som om det är just "rolig stad" du är på jakt efter.
 
Avesta, har någon nåt att säga om den staden/området?
Jag har varit där en del. Fin natur med mycket skog och små insjöar, det går att ha ett aktivt hundliv där iaf för det var av den anledningen jag var där:) själva stan är väl inget wow-ställe, men det har ju vad folk behöver som bank, affärer etc.

Varg och björn tror jag inte de lider särskilt mycket av där. Huggorm däremot finns det massor på vissa ställen tydligen, för det är det jag ser att deras hundar blir bitna av.
 
Hm. Skaraborg brukar ha snö har jag sett närjag passerar, frågan är om det är "på riktigt" eller om det mest är slask och is? Annars verkar det finnas många fina gårdar där :) Det är väl gammal jordbruksmark där på slätten?

Norra Närke? Typ Bergslagen då? Hmmm... Det är ju faktiskt på väg mot Dalarna :D Och billiga gårdar gillas. Vart finns jobben där?

Jag arbetar som stödpedagog inom psykiatrin, är socionom i grunden.
Min faster har hus i Dalarna, nära Malung och det är ju väldigt snösäkert. Vill du jobba inom psyk så finns väl Säter inte allt för långt därifrån också?
 
Jag är uppväxt i närke, och det är ofta bra med snö ! även om det inte är så norrut , är det en stor skillnad mot västergötland och västra götaland.
 
Skaraborg är ju enormt mycket mer snösäkert än vad kusten är. Jag har jobbat sträckan Ulricehamn-Falköping i flera år nu och det är betydligt mer snö där än i Göteborg, trots att det inte är så stort avstånd. Dessutom har de normalt sett ett par grader kallare på vinterm, vilket gör att de kör kanoner både i slalombackarna och i längdskidspåren. Stor skillnad mot Göteborg, där det dessutom är svindyrt att åka i de preparerade längdspåren.
Och jag tycker ulricehamn -falköping har pisstråkigt väder, vill inte veta hur det är i göteborg då =D
 
Jag sitter just nu utanför Nora och här är det snö. Snön kom visserligen inte förrän efter jul, men nu är det ändå nästan ett par decimeter och det verkar bli kvar ett tag. Jag bor inte här själv, så jag vet inte om snö är garanterat, men vill minnas att husägaren brukar muttra om snöskottning rätt regelbundet, så jag antar att det kommer så pass mycket att det kräver skottning några gånger varje år.

Jämfört med Skåne och Blekinge skärgård, där jag håller till, är snötillgången helt klart bättre här uppe :D Jag tycker även att priserna är rätt humana, men det kan dra iväg om det är en fastighet med skog.

Jag tycker det är vackert här, även om det inte är så öppna landskap. Mest skog och gamla gruvhål. En aning partiskt :angel: kan jag tycka att det sörmländska landskapet är mer varierat och intressant. Med risk för att bilden bär något av barndomens idylliska glans, minns jag somrarna som soliga och vintrarna som snörika... :D

Edit: Vet inget om arbetsmarknaden här, jag är alltid ledig när jag är både här och i Sörmland.
 
Hm. Skaraborg brukar ha snö har jag sett närjag passerar, frågan är om det är "på riktigt" eller om det mest är slask och is? Annars verkar det finnas många fina gårdar där :) Det är väl gammal jordbruksmark där på slätten?

Norra Närke? Typ Bergslagen då? Hmmm... Det är ju faktiskt på väg mot Dalarna :D Och billiga gårdar gillas. Vart finns jobben där?

Jag arbetar som stödpedagog inom psykiatrin, är socionom i grunden.

Om du jobbar inom vården finns det nog större chans att få jobb! Strax norr om lindesberg (men även runt lindesberg) tycker jag naturen är fantastisk och vett att för några år sen låg en hästgård ute, med ridhus, för 1,5 mille!!! Så gårdarna är inte jättedyra där...
 
Jag har släkt strax utanför Avesta. De har enorma mängder mygg så att sitta ute en sommarkväll är inte att tänka på. Annars är det väldigt fint där!

I Skaraborg hade vi där jag bor sammanlagt fem dagar med snö förra vintern. I år har det varit några fler men då pratar vi om någon cm snö bara. Visst har vi haft snörika vintrar men så värst vanliga är de inte (tack och lov, jag avskyr snö :p)
 
Avesta, har någon nåt att säga om den staden/området?
Liten stad/by som många andra ställen i småland.
DOck finns både bank , större affär(ica) pizzerior och lite vad man kan behöva :)
Mycker fin natur om man gillar skog och små mörka sjöar. många mörka små sjöar ,,överallt=)
Jag bor i småland nu och är uppväxt i södra närke med underbara vättern och dess stränder , så dessa äckliga småsjöar med orm och vass gör mig spyfärdig, men folk här badar där utan problem, själv åker jag till kalmar om jag ska i något vatten=D
Som mycket annat i småland är det långt till större städer, växjö och jönköping är närmast:)
 
Aha. Slätten sämre snöchans alltså?

Nånstans så lockar inte Skaraborg mest. Dalarna känns mest "rätt" just nu. Där verkar det vara mer vanligt med snö på vintern än vad det är i år. Myggen i Dalarna, hur är det med dom? Kan man alls sitta ute sommarkvällar? Och äter vargar och björnar upp husdjuren? :nailbiting: ;)

Jag är från Borlänge. Visst finns det mygg men de flesta kvällar går det utmärkt att sitta utomhus. Har aldrig sett varken varg eller björn i hela mitt liv trots att jag vistas mycket i skogen ;)
Snösäkert skulle jag inte säga att det är, visst finns det oftast lite vitt på marken vintertid men också mycket slask och is. (Sen beror det såklart på vad man jämför med om det anses snöigt eller inte)
Berg finns det inga i Dalarna. Några kullar i västra Dalarna som de kallar för sälenfjällen men det är det inte mycket till öppna landskap, mest skog. För att känna av att det faktiskt är fjäll där måste man i princip ända in i Sälen.

Om det är " skog, öppna landskap, berg, djur och... snö" du vill ha skulle jag säga Jämtland! Området runt Storsjön lever väldigt mycket upp till det! Det är så otroligt vackert där :love:
 
Liten stad/by som många andra ställen i småland.
DOck finns både bank , större affär(ica) pizzerior och lite vad man kan behöva :)
Mycker fin natur om man gillar skog och små mörka sjöar. många mörka små sjöar ,,överallt=)
Jag bor i småland nu och är uppväxt i södra närke med underbara vättern och dess stränder , så dessa äckliga småsjöar med orm och vass gör mig spyfärdig, men folk här badar där utan problem, själv åker jag till kalmar om jag ska i något vatten=D
Som mycket annat i småland är det långt till större städer, växjö och jönköping är närmast:)

Fast Avesta ligger i Dalarna. Alvesta däremot ligger i Småland :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp