Flytta till bostadsområde

Gretagris

Trådstartare
Hej
Vi bor just nu ute i skogen med våra två katter. En 7 åring och en kattunge som ännu inte varit utomhus. 7 åringen är knappt ute, hon följer med oss ut men går hon ut själv så gör hon sina behov sen är det bråttom in.
Pga att vi bor en bit från ”civilisationen” och stora barnet nu börjat skolan så går vi i tankar på att flytta.
Förhoppningsvis kommer vi kunna bygga hus nära mitt föräldrahem som också ligger i skogen men väldigt mycket närmare skolan än där vi bor nu.

Skulle det däremot inte gå så funderar vi på ett radhusområde som ligger nära skolan. Men kan man flytta med katter dit? Jag har ju sett att det finns katter där men tänker att dom är uppvuxna där. Vill ju inte att framförallt 7 åringen som är uppväxt i skogen ska vantrivas och/eller försvinna.

Är det någon som gjort liknande flytt som det gått bra för?
 
Jag ärvde mina 3 katter för drygt ett år sedan och de fick göra en liknande flytt, från en gård ute på landet till nuvarande område där vi bor i lägenhet med egen ingång (radhusliknande men inte riktigt). Åt ena hållet har vi mer renodlat bostadsområde med höga lägenhetshus, åt andra hållet naturområde som dock ligger så pass nära storstad att det är mycket folk i rörelse.

Katterna var vid flytten 4, 4 och 14 och inbitna utekatter, så det var utgång eller omplacering som var alternativen. Jag uppfattar också nya området som ungefär likvärdigt gården i säkerhetsavseende för katterna, eftersom det är väldigt lite trafik i området och folk kör i gångfart eller max 30 eftersom det springer omkring småbarn överallt. Färre rovdjur också, och de människor som rör sig i området är i regel vettiga (inga uttråkade ungdomsgäng eller så). Hundar finns det massor av, men det är koppeltvång som nästan helt efterlevs.

Hittills har det gått bra. Jag började väldigt försiktigt, en månad helt inne, sedan koppelpromenader (som inte var någon större hit) och sedan utevistelse med halsband med GPS. Det för mig oväntade var att katterna var väldigt försiktiga och inte gick så långt eller var ute särskilt mycket under hela första halvåret. Egentligen inte så konstigt kanske med tanke på att miljön var helt annorlunda med massor av ljud, andra katter och folk i rörelse, men jag hade varit mer orolig för att de skulle springa bort och de tendenserna fanns inte.

Under första sommaren här släppte det dock helt för de två yngsta, och nu är de ute massor och tycks känna sig rätt trygga med det. På sistone har de börjat komma hem med möss också. Inga slagsmål hittills, konstigt nog blir det mindre bråk mellan katter här omkring än det var på landet med några hundra meter mellan gårdarna.

Äldsta katten har dock inte anpassat sig helt och går bara ut kortare stunder, men hon är å andra sidan mer stillsam än de andra två med ålderns rätt så jag hoppas att hon inte lider alltför mycket av det.

Långt svar, men sammanfattat så har det gått bra med våra, men det tog väldigt mycket längre tid än jag hade väntat mig :)
 
Tänk på att många upplever det som stora problem med lösgående katter bland mer tätbebyggelse. Det grävs i rabatter, sandlådor, kissas på utemöbler och gås in i hus om dörrar och fönster är öppna sommartid. Det finns även gott om sadister och katthatare.

Nu behöver det inte bli något problem, men något att tänka på att alla inte uppskattar lösgående katter.
 
Om 7åriga katten knappt är ute, så kanske inte ett behov lära nya ytterdörren leder till utomhus?


Antal års sen när bodde med mamma och vi fick göra akut flytt med 3st katter som var vana gå ute till lägenhet som ligger aldeles för nära trafikerad väg. Så fick katterna vänja sig bli inomhuskatter eller placeras om. För oss gick det bra och katterna klarade utmärkt, nu har bara en kvar av dom och inte skulle kunna tro är fd utekatt.
 
Det är ju, som någon här skriver, inte bara farligheter för katterna man måste tänka på. Utan även vad katterna kan orsaka. Grannsämjan har väl ett flertal gånger blivit lidande pga katter som förstör grannens grejer eller möjlighet att ha öppen dörr/fönster sommartid.
 
Jag förstår såklart att katter kan förstöra för andra. Jag tänker att jag ska ta reda på först om det finns andra katter i området.
Förhoppningsvis kommer 7 åringen hålla sig på tomten och kanske gå med oss ut i området om vi flyttar. Vi får se hur det blir helt enkelt!
 
Jag rekommenderar varmt någon typ av inhägnad katterna kan gå ut i när det passar.
 

Bifogade filer

  • Kattbur.jpg
    Kattbur.jpg
    429,8 KB · Visningar: 34
Jag förstår såklart att katter kan förstöra för andra. Jag tänker att jag ska ta reda på först om det finns andra katter i området.
Förhoppningsvis kommer 7 åringen hålla sig på tomten och kanske gå med oss ut i området om vi flyttar. Vi får se hur det blir helt enkelt!

Det låter som att 7åringen kanske egentligen inte behöver vara utekatt alls. Man kan gå ut med katter i koppel, bygga en inhägnad eller liknande istället. Vänj inte kattungen vid att få gå ut på egen hand är mitt råd. Så gör ni det lättare för både er och den vid en flytt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag förstår såklart att katter kan förstöra för andra. Jag tänker att jag ska ta reda på först om det finns andra katter i området.
Förhoppningsvis kommer 7 åringen hålla sig på tomten och kanske gå med oss ut i området om vi flyttar. Vi får se hur det blir helt enkelt!

Det kan jag redan nu säga att det finns alltid folk som släpper ut sina katter. Oavsett hur olämpligt området än är så släpps katter ut. Så räkna med att finns det folk finns det lösgående katter. Katter med ägare och katter utan ägare.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 280
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Vi kommer troligtvis flytta till radhus till hösten. Nu bor vi i villa långt ute i skogen. Radhuset ligger i hyfsat tätbebyggt område...
Svar
3
· Visningar
1 582
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp