Flytta till hästgård, hur gör man med allt praktiskt?!

Aliche

Trådstartare
:bump: Jag och min familj ska flytta till Skåne, förhoppningsvis snart, eftersom vi alla är häst galna. Men då vi nu bor i våning inne i stan i Stockholm har vi inte råd att ha häst. Jag rider en privat häst 3 dar i veckan så jag är ju hästvan, har ridit i ca 6 år.

Nu kommer då mina funderingar. När man bor på landet har man ju stallet på gården och då undrar jag hur stora ska boxarna vara för stora hästar typ 165 och islandshästar. Och vad är ideal temperaturen för ett stall? Jag har även hört att man ska ha två hagar, för att byta så att den ena får vila på vintern osv.
Sedan undrar jag också om man har hästarna gåendes ute året runt behöver man oroa sig för vårgräset som är mycket mer näringsrikt eller blir övergången naturlig? :confused: Sedan en sista fråga: hur långt sommarbete behöver en häst som går ute året runt och inte tävlas utan mest rids ute?

Mycket frågor, men fårgar man inget får man ingenting veta!
Väldigt tacksam för alla svar! :bow:
 
Kom igen 26 som har läst är det ingen som kan svara på nåt av det?? Tacksam för alla slags tips å råd! :bow:
 
Det är väl litte olika hur man gör .
Här finns det bara 4*4 boxar + en större ,det brukade vara två boxar där men nu är väggen borta ,storleksmått brukar jag skippa och bara ha så stort som det går ,fast nu spelar inte det nån roll eftersom alla hästar (Från kat. D till ca 170) går på lösdrift större delen av dygnet och bara är inne i boxarna när det är mat samt några timmar om dan på vintern när det bara är ljust ute i ca 6-7 timmar .
Jag vet inte hur stor hagarna är....det är en stor hage + två avdelningar innuti den så att det finns fem ingångar till lösdriften/stallet (svårt att förklara) så att det inte blir så upptrampat .
Sen finns det en till hage + sommarbetet ...så vi räknar inte hektar heller som många gör ,du får se helt enkelt, hur många hästar du har ,hur betet är ,om du ska stödutfodra etc. ,lösdrift eller inte .
Stallet är inte uppvärmt utan bara isolerat så det håller sej på cirka 0 på vintern ,vattnet fryser inte iallafall -det blir ju varmt när hästarna är inne . På sommaren står det öppet lite varstans så det är behagligt .

Vi har ingen häst för tävlingsverksamhet utan alla rids "normalt" och har ingen avställd tid öht . Det behövs inte när dom som sagt går i hagarna jämt och ständigt .
 
Boxstorlek regleras av jordbruksverkets föreskrifter. För häst på 165 cm gäller att boxen måste vara minst 9 kvadratmeter och den kortaste sidan måste vara minst 2,5 meter. För Islandshäst av ponnystorlek (C eller D) gäller att boxen måste vara minst 7 kvadratmeter (8 kvm för D-ponny) och kortaste sidan får vara 2,1 meter (D-ponny 2,2 m). Detta är dock bara minimimått och många tycker det är bättre med 12 kvadratmeter stora boxar eller större till stora hästar. Enklast är att göra alla boxar lika stora och jag föredrar boxar som är 12 kvm.

Ska du inreda stall i äldre byggnad måste du dessutom se till att takhöjden är tillräcklig. Lägsta godtagbara mått är 1,5 * hästens mankhöjd. Dock får taket aldrig vara lägre än 2,2 meter. Det finns också regleringar kring hur gallret får vara konstruerat och hur stora avstånd det får vara mellan boxväggar och golv/vägg/tak.
Alla dessa regler finns att läsa här Föreskrifter om djurhållning

När det gäller temperatur i ett stall så föredrar vissa kallstall, dvs det är samma temp inne som ute. Andra vill ha lite varmare och håller ett par plusgrader inne i stallet. Jag anser dock att det är bättre att det blir kallt än varmt och fuktigt.

När det gäller hagar så är det ytan som är viktig. Om man vill kunna ha eget bete sommartid krävs det ungefär en hektar per häst. Det är dock bra om man har mer mark så att man kan alternera mellan sommarhagarna och låta dem vila något år i taget. Det håller parasittrycket nere. Vinterhagar behöver inte vara lika stora och även här här det bra att ha flera hagar för att kunna låta en hage vila minst ett år då och då.
Ungefär 1,5 hektar hagmark per häst bör man räkna med behövs.

När det gäller gräset så blir övergången rätt naturlig, men bara i vinterhagen. När det sedan blir dags att släppa hästarna i sommarhagen behöver de vänjas in på det nya betet. Hastiga foder- och betesbyten är inte bra.
Hur långt sommarlov du vill ge din häst är upp till dig. Vissa hästar mår bättre om de får några veckor hel vila, medan andra mår bra av att ridas även på betet.
 
Jag har egen hästgård, och tycker att du har en lång väg att gå.

Det är mycket som man behöver veta.
Försök att få "prya" i ett väl fungerande privatstall.
Jag bor strax norr om Stockholm och har Islandshästar och kan ställa upp som "pryo-plats". Detta för att du/ni och ffa hästarna skall slippa de värsta nybörjarmisstagen.
 
Jag vet ju inte din bakgrund men jag om du inte har erfarenhet så är jag benägen att hålla med Inte_ung.

Det är mycket at tänka på om man skall ha gård. Man behöver inte bara kunskap utan man måste vara händig med lite av varje. Se till att inte ta vatten över huvudet bara!

jag tycker själv det är svårt att ha koll på allt och då är jag ändu uppvuxen i ett lantbruk.

Men som sagt det beror ju på vad du kan och vilka du har omkring dig och hur de kan stötta dig.
 
Nej vad skoj, har dina föräldrar någon erfarenhet av att bo på ladet?
Annars kan det bli svårt, finns en del böner som innte är så förtjusta i föredeta statsbor som tror att vägarna är plogade innan dom ska till jobbet och innte kan förstå varför inngen kommer och tar bort trädet som har fallit övrt vägen mm, har en del såna här.
Men om man inte är en sån som tror att man fårtfarande bor på landet går det oftas bra,
men det är bra om ni är händiga= ni kan stängsla hagar och laga stallet när det bara är något littet som krånglar och ett stort+ om ni kan köra traktor och ploga då inngen kommer upp på gårdsplan.
Deta låter som jordens helvete kanse men det är ett paradis att bo på landet :). Men allas början ärå svår, det är vell snart höstlov ta tillfelle att vara på ett stall i alla den vekan och prova och dra med päronen på heljerna om dom inte har bått på ladet har ni en del att lära :o men lycka till.

kram
 
Det verkar jättekul att du skall skaffa hästgård :bump:

Tänk bara på att det är ett jättejobb, året om: gödselstacken skall skötas och tömmas, före utsläpp på sommarbete måste stängsel och stolpar gås igenom och eventuellt bytas, på sommaren skall stallet tvättas och kanske målas, på vintern skall det skottas och vattnet fryser. Dessutom tillkommer vardagssysslor som mockning, fodring, insläpp och utsläpp, köpa foder och släpa hem de tunga säckarna, lasta hö, bära spån etc, etc. Jag har bara tagit upp en lite bråkdel av allt jobb. :cool:

Jag håller med dem som har skrivit på denna tråd att det är bra att skaffa sig praktisk erfarenhet. Vissa kunskaper kan man inte bara läsa sig till. Så erbjud dig att hjälpa till i ngt stall ett par dagar i veckan och fråga dig själv om du vill hålla på med det varje dag, året runt. Tänk på att man blir väldigt bunden: utlandsresor och liknande kan bli lidande.

Men om du verkligen vill genomföra detta, så önskar jag dig lycka till. För det är ju en dröm att få ha en egen gård :)
 
Om jag var du så skulle jag absolut nappa på Inte_ungs generösa erbjudande. Ett väl genomtänkt stall ger oerhört mycket bra inspiration. Om man planerar innan man bygger/bygger om stall så blir det dagliga slitgörat betydligt mer lättarbetat.

Även när ni flyttar till Skåne så kan det vara bra att skynda långsamt. Det finns många gröna vågare som förtar sig när de ska ta steget från ridskola till egen hästgård. Ni kanske kan börja med att ha er hästar installade hos en granne ett år och under tiden fixa med hagar och stall?
/Lena
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp