Flytta till Norge?

nowayout

Trådstartare
Min sambo lobbar starkt för att familjen ska emigrera till Norge, men jag är skeptisk. Finns det några bukefalister som bor eller bott och arbetat i Norge? Har ni isåfall flyttat ensamma eller med familj? Om ni flyttade tillbaka, varför gjorde ni det?

Jag skulle också vilja veta vilka för- och nackdelar som ni har upplevt. Gärna sådana som man inte direkt tänker på, t.ex har jag förstått att det är väldigt dyrt att ta med sig sin svenskregistrerade bil till Norge. Ett argument som ofta förs fram är att lönen är så mycket högre i vårt grannland, är det så generellt eller bara vissa yrkesgrupper? Dock verkar det dyrt med boende och mat, så är det så mycket mer man faktiskt får i plånboken (även om skatten är lägre)?
 
Jag har bara veckopendlat till Oslo ett kortare tid som anställd av ett svensk företag för 10 år sedan. Så saker kan ha ändrats sedan dess.

Arbetslivet var mindre stressigt än i Sverige. På företaget där jag jobbade var heltid = 37,5 timmar/vecka och man åt sin medhavda smörgås till lunch på en halvtimme. Det innebar att bara tillbringade 8 timmar på arbetsplatsen jämför med 9 timmar (8 timmar arbete och 1 timme lunch)

Varm lunch förekommer inte. Inga lunchrestauranger osv. Man äter smörgås till lunch även barnen i förskolan/skolan.
 
Fd. "partysvensk" här. 🙋‍♀️

Var i Norge är det som avses? Norsk lön är högre, men boende, mat etc är också desto dyrare. Snordyrt, till och med. Visst levde jag bra på min lön men så bodde jag ju också i kollektiv. Ingen har råd att bo ensam, inte ens norrmännen själva. OBS att jag endast har Oslo-erfarenhet.

Varför vill sambon emigrera? Har ni varit i Norge någon gång?
 
Sambon jobbar i Norge och vi har funderat på flytt. Ja han tjänar betydligt mer än i Sverige (lärare) och visst är det dyrare att bo men ändå ok med tanke på lön.
För oss föll det på föräldraledighet tex, som har lite andra krav än i Sverige (tex att om pappan ska vara hemma måste mamman vara sysselsatt på olika procent).
 
Jag har säsongsjobbat i Norge i flera år. Det är jättebra på vissa sätt, men byråkratiskt tungrott och svindyrt att leva där. Svårt att köpa gård som utlänning.
 
Varför vill sambon emigrera? Har ni varit i Norge någon gång?
Vi har varit på semester och tittat på fjordarna någon gång samt tagit färjan till Sandefjord ett otal gånger. Orsaken till emigrationsviljan är att hen vill ha ett äventyr, vilket jag tycker är ett lite för tunt argument. Hen är också lockad av de högre lönerna samt att svenskar (åtminstone har varit) är eftertraktade på arbetsmarknaden.

Beträffande bostadsort så beror det förmodligen på var hen (och jag) kan få jobb, så sannolikt någon av de större städerna. Men då kostar ju boendet också därefter. Om jag ska gå efter den standard som hen vill ha här hemma, så kan hyresmarknaden vara intressant, men inte lägenhet och minst 4 rum.
 
Om jag ska gå efter den standard som hen vill ha här hemma, så kan hyresmarknaden vara intressant, men inte lägenhet och minst 4 rum.

Det låter dyrt.
Svindyrt. :D

Ni kan ju alltid ta er en titt på typ finn.no och kolla hyrespriser? Så får ni en uppfattning. Ett sätt att få in pengar till hyra är förstås att ta in en inneboende.

Jag vet inte riktigt om Norge räknas som "äventyr", ärligt talat. SÅ himla stor skillnad är det ju trots allt inte, annat än att norrmän envisas med mackor till lunch och att man blir halvt utfattig på två öl och en utemiddag (samt i mitt fall får nöja sig med städskrubb som sovrum :rofl:).
 
Jag ÄLSKADE att bo i Norge, ska tilläggas. Eller närmare bestämt Oslo. Älskade livet jag hade där, och saknar vissa delar av det. Kanske inte städskrubben, dock. Skulle sambon slänga ut mig och behålla hundarna hade jag flyttat tillbaka imorgon och levt resten av livet som ständig ungmö i nått småruttet kollektiv på Majorstuen och klubbat varje helg vid Aker Brygge.

Ska jag däremot leva vanligt Svenssonliv känns en flytt till Norge ganska ovärt.
 
Det låter dyrt.
Svindyrt. :D

Ni kan ju alltid ta er en titt på typ finn.no och kolla hyrespriser? Så får ni en uppfattning. Ett sätt att få in pengar till hyra är förstås att ta in en inneboende.

Jag vet inte riktigt om Norge räknas som "äventyr", ärligt talat. SÅ himla stor skillnad är det ju trots allt inte, annat än att norrmän envisas med mackor till lunch och att man blir halvt utfattig på två öl och en utemiddag (samt i mitt fall får nöja sig med städskrubb som sovrum :rofl:).

Jag instämmer. Jag hade ett projekt i Norge under ett par månader och så himla äventyrligt eller exotiskt är det ju inte. Det var mest svindyrt :cautious:

Jobba på finska vischan var mer exotiskt :D

Edit: Jag är EXTREMT glad att jag missade "Erotikkin ilta" som det sunkiga hotellet hade haft under våren (jag var där över sommaren) :crazy:
 
Senast ändrad:
Min sambo lobbar starkt för att familjen ska emigrera till Norge, men jag är skeptisk. Finns det några bukefalister som bor eller bott och arbetat i Norge? Har ni isåfall flyttat ensamma eller med familj? Om ni flyttade tillbaka, varför gjorde ni det?

Jag skulle också vilja veta vilka för- och nackdelar som ni har upplevt. Gärna sådana som man inte direkt tänker på, t.ex har jag förstått att det är väldigt dyrt att ta med sig sin svenskregistrerade bil till Norge. Ett argument som ofta förs fram är att lönen är så mycket högre i vårt grannland, är det så generellt eller bara vissa yrkesgrupper? Dock verkar det dyrt med boende och mat, så är det så mycket mer man faktiskt får i plånboken (även om skatten är lägre)?


Jag arbetade i Stavanger en period. Det är nästan tjugo år sedan nu så saker och ting har säkert ändrats, men själva flytten fungerade smidigt tyckte jag

Det är Dyrt att bo, även om du delar boende så är det dyrt. Jag hade inte med mig bil eller så mycket bohag utan hyrde möblerat. Kan du tänka dig en mindre by så sjunker priserna, men det är inte självklart att löneökningen du får med norsk anställning kompenserar för den högre levnadskostnaden med mat/hyra etc.

Jag trivdes väldigt bra i området som var vackert, med människorna, och sådär i största allmänhet... Det är ju i princip likadant som i Sverige. ;) Det blir ingen spännande kulturkrock direkt. Om du och sambon inte har barn så är ni ju ändå ganska lättflyttade, kan ni inte testa ett halvår och flytta hem igen om det inte riktigt klaffar för er?
 
Jag flyttade till Stavanger efter att ha jobbat ett år i Kanada ca 2014ish eftersom jag inte hade jobb hemma i Sverige och mina brorsor + gemensamma vänner redan bodde där. Jag tänker jag listar lite högst personliga pros/cons.

Plus!
  • Lönen. Jag jobbade som handling agent på flygplats och kunde dra in hyfsat och maxa antal pass.
  • Språket är väldigt lätt att komma in i, speciellt för skåning i stavanger då de har liknande r.
  • Naturen. Men man blir lätt hemmablind där också, man pallar inte alltid ge sig ut när man väl är ledig.
  • Sjokoladeboller. Fan vad gott det är.
  • Fisk är relativt billigt. I jämförelse med allt annat.
  • Det är riktigt kul att lasta in hundarna i bilen och bara köra någonstans. Man hittar alltid något kul ställe på vischan att vandra kring på.
Minus
  • Matkulturen. Alltså. Folk tror att man överdriver men deras butiker har typ två olika chipsdippsorter (Holiday och tortilla) men 349328739 olika sorters fryspizza. Orimligt. Och maten är verkligen svindyr. Att dra ihop en guacamole till tacos är deras version av att unna sig en flaska dom perignon.
  • Folk kan inte köra. Men de envisas ändå med att köra de största bilarna fast de inte har upptäckt blinkers än.
  • Bompengar. Jag som annars är all for skattefinansiering vill meja ner dessa Autopass-stationer när jag ser dem.
  • Husen är ofta så konstigt byggda och dyra i hyra. Vet inte hur ofta jag varit i kök där man inte kan öppna lucka A om lucka B är öppen osv.
  • Om man bor där för att tjäna pengar så blir det lätt att man pausar allt annat och aldrig unnar sig något.
 
Ska ni hyra så stort, är det billigare att köpa än att hyra. Räntan är låg och det är på sätt och vis upplagt för att man ska äga sitt boende i Norge.
Hyr man, betalar man en depositionsavgift på tre månadshyror i förväg.
Bor du nära gränsen, kan du månadshandla i Sverige.
Maten är inte lika bra som här, och utbudet inte lika stort.

Lönen är väldigt mycket bättre! Och som någon sagt, tempot är inte lika högt. När jag rekryterade sommarvikarier (länge sedan), så gick det en svensk på två utbildade norska, så var det bara.
Norrmän är fantastiska och inbjudande och gillar svenskar.
Första åren betalar ni lägre skatt för att ni är svenskar, bara en sådan sak!
Semesterersättningen är 10% av lönen och den är skattefri. I gengäld har ni bara 4 veckors semester.
Jullönen är halv skatt på.

Bilen kan ni ha med och utan problem anmäla som flyttgods. Många som flyttar, köper en eftertraktad och dyr bil något år innan, tar in den som flyttgods, säljer den efter ett drygt år, gör sig en rejäl hacka, och köper en norsk bil.
Oavsett om ni vill göra en hacka eller ej, så får ni köra bilen på svenska skyltar i ett år.

Jag gillar Vestlandet som turist, men skulle aldrig orka bo där.
Hellre Osloområdet eller längs med gränsen. Där finns mest arbete dessutom.
Och nära att handla riktig mat, och inte minst kaffe.
Det går för övrigt inte att göra fina julköttbullar av deras köttfärs.

Godiset är väldigt sött, så de flesta svenskar jag känner där, slutar äta godis. ;)

Man blir utsedd till stjärnkock med tämligen mediokra kokkunskaper!

Jag flyttade till Sverige av akuta privata skäl. Annars hade jag aldrig flyttat därifrån frivilligt!
Så jag säger kör bara!
 
Minus
  • Matkulturen. Alltså. Folk tror att man överdriver men deras butiker har typ två olika chipsdippsorter (Holiday och tortilla) men 349328739 olika sorters fryspizza. Orimligt. Och maten är verkligen svindyr. Att dra ihop en guacamole till tacos är deras version av att unna sig en flaska dom perignon.

Jag
Dör
:rofl:

Alltså, truth be told här!

50 shades of grey är för övrigt inte bara en svinkass erotisk novell men också kännetecknet för ett norskt julbord. Hua.
 
Om du och sambon inte har barn så är ni ju ändå ganska lättflyttade, kan ni inte testa ett halvår och flytta hem igen om det inte riktigt klaffar för er?
Vi har barn, vilket gör det hela lite mer komplicerat.

Jag tog mig en titt på finn.no och höll mer eller mindre på att sätta kaffet i halsen. Helt plötsligt framstår svenska bostadsmarknaden som rena fyndparadiset :D.

Lite lustigt att norsk matkultur är så dålig, anledningen till att sambon vill åka med färjan till Sandefjord så ofta är buffén ombord (ja, före covid då). Men det måste nog vara svenska kockar på den båten. :p

Förresten, om man bor någonstans i närheten till Oslo, hur långt har man till fjordar och fjäll då?
 
Vi har barn, vilket gör det hela lite mer komplicerat.

Jag tog mig en titt på finn.no och höll mer eller mindre på att sätta kaffet i halsen. Helt plötsligt framstår svenska bostadsmarknaden som rena fyndparadiset :D.

Lite lustigt att norsk matkultur är så dålig, anledningen till att sambon vill åka med färjan till Sandefjord så ofta är buffén ombord (ja, före covid då). Men det måste nog vara svenska kockar på den båten. :p

Förresten, om man bor någonstans i närheten till Oslo, hur långt har man till fjordar och fjäll då?

Haha - jag minns inte att maten var så katastrofal som alla skriver... sedan fick jag svag ångest över om det säger nåt om min egen kosthållning. :cautious:

Men såklart är det mer komplicerat med barn som ska in i förskola/skola. Det kräver lite mer eftertanke innan man drar iväg och rör om hela deras liv.
 
Minus
  • Matkulturen. Alltså. Folk tror att man överdriver men deras butiker har typ två olika chipsdippsorter (Holiday och tortilla) men 349328739 olika sorters fryspizza. Orimligt.
Vi tältsemestrade på Norska landsbygden, och firade till emellanåt med boende på hytte, mest för att kunna torka kläder och duscha civiliserat.

Hyttegubben hade också en liten restaurang. Typ sex olika rätter, och sex olika pizzor. Dyrt. Skulle aldrig betalt det priset i Sverige, om inte pizzerian var ett välkänt gourmetställe.

Men...
...lite trött på den Trangiaköksmat vi ätit, bestämde våra magar att ”nu vill vi ha pizza!”
Sagt och gjort, pizza beställs - och gubben går direkt till en frysbox och tar upp kartonger med deras lokala Finduspizza...
 
Det finns ju en anledning till varför det är så många norskar som åker över till sverige för att handla mat/dricka/godis/alkohol.
Det är dyrt med sånt i norge.

Och man får väl oftast köpa till vitvaror när man hyr/köper lägenhet/hus för det ingår inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 458
Senast: nowayout
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 545
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp