Flytta till Norge ??

C

Carolrita

Tjena!
Har funderat på att flytta till Norge (Oslo-trakten) nångång sommaren-hösten 2004.
Tänker defintivt ta med min älskade häst och katten. Pojkvännen är norrman, och är norsk medborgare. Inskriven i Göteborg, vill göra lite nytt och funderar på att flytta tillbaka till Norge,men inte till sin hemstad Bergen.. :smirk:

Nån här som kan ge mej tips,råd osv...Det här med hästen och katten?
Jag bor i Värmland, och det är en bit väg att åka till oslo med hästkärran, eller ska man anlita en hästtransportör med gott rykte som kan ta hand om hästen under färden?
Min pojkvän är galen i fjällen, dvs friluftsherre. :D

Välkomna med tips,råd osv....(det är väl en del nackdel i Norge, tex man måste väl köpa egen spis??? :crazy: hyreslägenheter som här i Sverige har dom tydligen inte på det här sättet, man får visst köpa en lägenhet, hus eller ngt liknande... Någon här som vet? )

--------------
www.bokebacken.com
 
I mitt fall skulle jag transportera hästen själv till Oslo. Från värlmland är det inte allt för långt och att anlita en hästtransportör skulle nog kosta mer än det smakade, pengar som kan behövas till annat vid en flytt. Fast det är klart om du kunde slå två flugor i en smäll och skicka hästen mend någon transport som ändå skall till Oslo-trakten så kan det vara ett alternativ, kanske med en travtränare vid något större lopp i Oslo?

Annars så vet jag inte så mycket. För några år sedan så var man tvungen att ha haft en bil i två år innan man kunde föra in den tullfritt i Norge vid inflyttning. Har du en bil som du haft i mindre än två år så får du betala tull för den vid flytten. Vet inte hur det är med andra ägodelar.

Som sagt spis finns inte i de flesta lägenheter utan man tar med sig sin egna som alla norrmän förväntas ha.

Norge är ett mysig land så hoppas att du trivs där!
 
när det gälder att dra hästen över till norge måste du se till att hästen först och fremst är i form till att stå hela resan,det är långt.drog själv min häst över till norge i 2001,du måste ha besiktnings papper på hästen för att visa i tollen,och skriva under papper i tollen att hästen är medtagen över gränsen för att bo der.det kostar ingenting.
i norge är det annolundem ed spis och så,det är nått man får kolla upp med den som hyr ut,det är inte nått som skall ingå,men kan göra det om ägaren själv har sett till det.
det är jätte dyrt i oslo,norges dyraste ställe att bo.
maten är dyrare,men vissa saker är ju billigare også.
man får bättre betalt i arbete der borta også och man kan själv kontrollera skatten om man tjänar för lite.( har själv gjordt det )jag är norsk,och har bott her i sverige i lite över 3 år.det skulle inte falla mig in att flytta tilbax till norge,JO FAKTISK pgr av naturen,norge har den finaste natur som finnes i min mening.

men du borde dra hästen själv till norge,så har du koll på hur den klarar resan och att den får vatten under tiden.
 
Hej Icebabe..
Jag har kollat lite det här med tullen och så..Håller på med hästpasset (lite sent, men bättre sent än aldrig.. :D)
Men det kanske inte blir ngt av det här med flytten, så vi får se hur det blir.
Vet att det är lite dyrare därborta. Gubben min sa ju ngt om spisen, så jag tyckte först det var "underligt" att man måste köpa egen spis :D :D

----------------
www.bokebacken.com
 
okey.

synd om det inte blir nått av flytten,om du verkligen ville flytta dig.häst passet behövs inte före 2005,men dom flesta har det vell redan nu,jag har det på min häst.
det kan vara att det blir enklare för dig att ta över hästen,det var värre för mig då jag flyttade mitt i klöv och mul sjukan.men innom tollen måste man oansätt
 
Jag har bara jobbat i Norge ett par månader och har således ingen koll på permanent utflyttning med häst o.s.v., men en sak är viktig:

SE TILL ATT SKICKA IN ANSÖKAN OM NORSKT PERSONNUMMER I TID!

Norge är förvisso ett mycket trevligt land, men det är också på många sätt byråkratins högborg i västvärlden. Den arbetsgivare jag jobbade för kunde inte betala ut lön annat än till bankkonto. Det gick bra att göra det till mitt svenska konto, men det tog tre veckor för pengarna att komma in där, vilket kan jämföras med att en överföring från Sverige till Norge tar 2-3 dagar om man har otur.

För att få norskt bankkonto krävs norskt personnummer och detta kan ta flera månader att få om man har otur och ansöker på sommaren, då många östeuropeer är där för att jobba med att plocka bär. Att jag sedan höll på krevera för att jag inte fick någon lön var arbetsgivaren smått chockad över. De fattade ingenting (på ett VÄNLIGT sätt, vilket gjorde mig ÄNNU argare! :devil:) ...och jag kanske skall nämna att detta inte var någon buskarbetsgivare utan Oslo Universitet...

Katten...är det väl bara att ta med? Vi hade med våra tre hundar i Norge. Det är inga gränskontroller eller så. Skall man göra det hela "på riktigt" skall man säkert importera katten från Sverige till Norge, men det verkar kanske lite overkill...

Anneli
 
Svar till Indiana_Jones,
norskt personnummer?
En frågan..Gäller det även om man t.ex är norska och flytta till Sverige utan att bli svensk medborgare och behåller sitt norska medborgarskap? Då ska man alltså ansöka om svenskt personnummer?

Min kille som är norsk medborgare har sitt norska personnummer,fast han är inskriven i Göteborg.. Nåja,det kanske gäller jobb. :confused:

----------
www.bokebacken.com
 
ja det gälder jobb,min mann jobbade i norge innan han traff mig,han hadde sökt efter person nummer.
men det får man rätt snabbt,
din kille kommer alltid ha kvar sitt person nummer,presis som jag.
 
Jo,det stämmer.
Killen har både norskt och svenskt personnummer... :o
:D
Har frågat honom om detta, och han sa att det var faktiskt så....Krångligt... :crazy:

----------
www.bokebacken.com
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Hej, jag har nu bestämt mig för att flytta till min pojkvän i Oslo. Skall ta med mig min häst, behöver alla tips o råd vad som gäller...
Svar
16
· Visningar
3 958
Senast: lynxlady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp