Flytta utomlands

Design05

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden jobb i Tyskland och kommer flytta dit efter jul. Jag kommer att ta med en häst och en hund. Vad behöver jag veta och vilka papper behöver jag?
Jag kommer att köra bil hit, behöver jag registrera om bilen i Tyskland med tyska plåtar? Hur gör jag med försäkring av häst och hund?

Jag gissar att det finns fler här ute som gjort samma resa och kan hjälpa mig med tips och råd.
Jag vill veta allt!🌍🏇
 
Jag har blivit erbjuden jobb i Tyskland och kommer flytta dit efter jul. Jag kommer att ta med en häst och en hund. Vad behöver jag veta och vilka papper behöver jag?
Jag kommer att köra bil hit, behöver jag registrera om bilen i Tyskland med tyska plåtar? Hur gör jag med försäkring av häst och hund?

Jag gissar att det finns fler här ute som gjort samma resa och kan hjälpa mig med tips och råd.
Jag vill veta allt!🌍🏇
Jag har bott i Tyskland i 6 år med hund. Du behöver kolla upp vad som gäller i det bundesland du ska flytta till, då vissa raser kan vara förbjudna eller behöva använda munkorg vid utevistelse.
Du behöver ha hunden märkt med ID-chip, pass samt rabiesvaccinerad. Det är också krav på att fortsätta hålla hunden rabiesvaccinerad samt betala en speciell hundskatt (som kostar olika beroende på var du bor).
Du behöver kolla upp hur länge hundens svenska försäkring gäller, oftast är det 1 år inom EU (men kolla specifikt med ditt försärkingsbolag). När jag bodde i Tyskland var det extremt ovanligt med djurförsäkringar, och dom som fanns hade inga bra villkor och var dåliga. Detta var dock 10 år sedan så det kan ha ändrats. Jag skulle googla ”Hundeversicherung” och se vad du får upp. Veterinärvården är generellt billigare än i Sverige men jag skulle ändå kolla upp det noggrant då det ändå kan bli dyrt om hunden blir mycket sjuk, kräver operation etc.

Nu kanske du redan har boende, men man ska veta att det är tillåtet för hyresvärdar att förbjuda djur i lägenheten (till skillnad från sverige) så det begränsar en del i letandet av bostad då många inte tillåter djur.
 
Jag har blivit erbjuden jobb i Tyskland och kommer flytta dit efter jul. Jag kommer att ta med en häst och en hund. Vad behöver jag veta och vilka papper behöver jag?
Jag kommer att köra bil hit, behöver jag registrera om bilen i Tyskland med tyska plåtar? Hur gör jag med försäkring av häst och hund?

Jag gissar att det finns fler här ute som gjort samma resa och kan hjälpa mig med tips och råd.
Jag vill veta allt!🌍🏇
Om du blivit erbjuden vitt jobb vet arbetsgivaren garanterat vad du behöver göra gällande försäkringar och annat för både dig, hästen och hunden.

Tror inte du behöver regga om bilen. Folk kör runt med bilar, lastbilar och släp reggade lite här och där både i Tyskland och Benelux-länderna.
 
Du får köra i 6 månader sen måste den omreggas. Den måste då också registreringsbesiktas, det är tex högre krav på bromsarna här än i Sverige eftersom vi har fri fart på Autobahn, du kommer behöva en hög med speciella papper, vilka beror på hur gammal bilen är. Se till få ett intyg från din svenska bilförsäkring, du får nämligen tillgodoräkna dig skadefria år från den när du tecknar ny bilförsäkring här.

För att få köra i städer behöver du en miljödekal, en engångskostnad och du kan köpa den där du besiktar bilen. I Tyskland följer reg nr med ägaren inte bilen så du behöver köpa nya reg plåtar och då ska du ta med dom svenska så släng inte bort dom.

Få djur är försäkrade här då veterinär vård är billigt. De flesta har bara en operationsförsäkring. Den är billig, ska du ha fullförsäkring blir det dyrt, lönar sig bara om man har ett djur som ofta lyckas göra illa sig/ bli sjuk.

Du måste också anmäla hunden till myndigheterna och betala hundskatt, kostar olika beroende på vilket Bundesland du bor i ich inte alla hundraser som är okej i Sverige får du äga och ha i Tyskland. Pitbull-Terrier, American Staffordshire-Terrier, Staffordshire-Bullterrier och Bullterrier är förbjudna.

För vissa andra raser finns det munkorgsplikt., tex rottweiler, dessutom måste du för vissa andra raser beroende på vilket Bundesland du bor i ha ett typ av hundkörkort och en speciell ansvarsförsäkring.
 
Du får köra i 6 månader sen måste den omreggas. Den måste då också registreringsbesiktas, det är tex högre krav på bromsarna här än i Sverige eftersom vi har fri fart på Autobahn, du kommer behöva en hög med speciella papper, vilka beror på hur gammal bilen är. Se till få ett intyg från din svenska bilförsäkring, du får nämligen tillgodoräkna dig skadefria år från den när du tecknar ny bilförsäkring här.

För att få köra i städer behöver du en miljödekal, en engångskostnad och du kan köpa den där du besiktar bilen. I Tyskland följer reg nr med ägaren inte bilen så du behöver köpa nya reg plåtar och då ska du ta med dom svenska så släng inte bort dom.

Få djur är försäkrade här då veterinär vård är billigt. De flesta har bara en operationsförsäkring. Den är billig, ska du ha fullförsäkring blir det dyrt, lönar sig bara om man har ett djur som ofta lyckas göra illa sig/ bli sjuk.

Du måste också anmäla hunden till myndigheterna och betala hundskatt, kostar olika beroende på vilket Bundesland du bor i ich inte alla hundraser som är okej i Sverige får du äga och ha i Tyskland. Pitbull-Terrier, American Staffordshire-Terrier, Staffordshire-Bullterrier och Bullterrier är förbjudna.

För vissa andra raser finns det munkorgsplikt., tex rottweiler, dessutom måste du för vissa andra raser beroende på vilket Bundesland du bor i ha ett typ av hundkörkort och en speciell ansvarsförsäkring.
Känner ingen som bor/bott i Tyskland (i flera år) som reggat om sin bil.
 
Haha, bråka inte nu ;)
det är ett vitt jobb och jag är redan här men fick erbjudande om att stanna för fast anställning och kommer därför ta hit en häst och min hund som inte är av kamphundsras.

Men eftersom jag är som jag är vill jag gärna ha det mesta redo, eller i alla fall veta hur jag ska göra så fort som möjligt.

Jag tänker att bilens svenska försäkring inte gäller hur länge som helst utomlands 🤔

Tack för alla tips 🤩
 
Haha, bråka inte nu ;)
det är ett vitt jobb och jag är redan här men fick erbjudande om att stanna för fast anställning och kommer därför ta hit en häst och min hund som inte är av kamphundsras.

Men eftersom jag är som jag är vill jag gärna ha det mesta redo, eller i alla fall veta hur jag ska göra så fort som möjligt.

Jag tänker att bilens svenska försäkring inte gäller hur länge som helst utomlands 🤔

Tack för alla tips 🤩
Skönt att se att det är ett "riktigt jobb" 🥳 Finns så många som inte är det och som kan generera problem man aldrig kunnat föreställa sig. 🤐
 
Om du funderar på att flytta tillbaka till Sverige med hästen så kan det kanske vara intressant att ha en försäkring som gäller både i Sverige och Tyskland. De flesta svenska bolag har i alla fall haft en gräns på ett års utlandsvistelse så viktigt att kolla upp och ev byta bolag om du vill ha obruten försäkring.
 

Liknande trådar

Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Törnrosa
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 984
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 050
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp