Wille

Trådstartare
Jag har mitt drömboende sedan flera år tillbaka. Trädgården är stor och har ett bra läge. Det var vad jag ville ha och jag har numera investerat i en del nya växter till den.

Tyvärr har jag åkt på en depression och har också problem med exekutiva funktioner. Jag orkar liksom inget längre. Depressionen började för några år sedan och jag tror inte längre att jag kan bli frisk. Jag har inga framtidsdömmar längre. Min trädgård som var min dröm är nu mest en belastning. Och jag orkar inte renovera eller ens ha det städat och fint hemma. Mitt boendestöd föreslog här om dagen att jag skulle flytta.

Men om jag flyttar så ger jag ju upp helt. Nu går jag ju fortfarande och hoppas att allt ska bli bättre. Men det blir det kanske aldrig någonsin.

Om jag skulle flytta så har jag ingen aning om vart jag skulle flytta. Jag vantrivs i en lägenhet och klättrar på väggarna där om/när jag är frisk.

En hake till med att flytta är att jag då får ett dyrare boende. Jag lär inte kunna bo så billigt som jag gör här. Dessutom kommer jag inte orka genomföra en flytt ensam.

Men hur många år kan man gå och vara deprimerad så att den trädgård man har är en belastning? När bör man ge upp?
 
Flytta till en lägenhet/bostadsrätt med en liten trädgård? Uteplats, liten gräsmatta och utan att pyssla på liten skala?

En flytt är inte en lång period, det borde finnas hjälp att få. Att nuvarande boende känns som en belastning känns som ett tecken på att det är dags att röra sig?
 
Flytta till en lägenhet/bostadsrätt med en liten trädgård? Uteplats, liten gräsmatta och utan att pyssla på liten skala?

En flytt är inte en lång period, det borde finnas hjälp att få. Att nuvarande boende känns som en belastning känns som ett tecken på att det är dags att röra sig?
En liten trädgård är som ingen trädgård. En liten trädgård rymmer inte mina drömmar. Jag ger upp drömmarna om jag flyttar och blir bara en grönsak liksom. Förra stället jag bodde på gjorde jag klar trädgården på en sommar. Därefter blev jag sysslolös. Jag tyckte det var skitjobbigt att vara så begränsad.

När jag flyttade till det här stället sa jag att jag aldrig mer skulle flytta. Jag har flyttat så många gånger och det är asjobbigt. Här skulle jag bo tills jag dog var tanken. Och jag har investerat pengar och jobb i trädgården. Jag vill inte lämna det.

Jag kan inte få flytthjälp någonstans ifrån utan måste göra allt själv. Som vanligt.
 
En fråga: har du räknat på vad renoveringar/underhåll kostar/har kostat och tagit med det i kalkylen? Alltså. Räknar jag på vad vårt hus kostar oss i driftkostnad samt vad det kostar i underhåll/renovering (och då har vi i princip bara gjort nödvändiga saker) är siffrorna extrema. På de år vi bott här har det kostat oss över 80000/år bara i renovering och underhåll, plus "vanliga" driftkostnader på dryga 30000.
 
En liten trädgård är som ingen trädgård. En liten trädgård rymmer inte mina drömmar. Jag ger upp drömmarna om jag flyttar och blir bara en grönsak liksom. Förra stället jag bodde på gjorde jag klar trädgården på en sommar. Därefter blev jag sysslolös. Jag tyckte det var skitjobbigt att vara så begränsad.

När jag flyttade till det här stället sa jag att jag aldrig mer skulle flytta. Jag har flyttat så många gånger och det är asjobbigt. Här skulle jag bo tills jag dog var tanken. Och jag har investerat pengar och jobb i trädgården. Jag vill inte lämna det.

Jag kan inte få flytthjälp någonstans ifrån utan måste göra allt själv. Som vanligt.
Du beskriver din trädgård som.em belastning. Det ser jag som ett rejält tecken på att skaka ner. Jo, det var din dröm. Du fick din dröm och har kanske insett att det inte var så "drömmigt"? Det är mänskligt att misslyckas.

Varför är inte en liten trädgård, som inte skulle vara en belastning "ingenting"?

Kommunen kanske kan hjälpa till på något sätt? Tänkte att du har rätt till boendestöd?
 
En fråga: har du räknat på vad renoveringar/underhåll kostar/har kostat och tagit med det i kalkylen? Alltså. Räknar jag på vad vårt hus kostar oss i driftkostnad samt vad det kostar i underhåll/renovering (och då har vi i princip bara gjort nödvändiga saker) är siffrorna extrema. På de år vi bott här har det kostat oss över 80000/år bara i renovering och underhåll, plus "vanliga" driftkostnader på dryga 30000.
Nej, jag har inte räknat på det men tapeter är inte så dyrt. Jag la om taket första året jag bodde här och det gick på cirka 80 000. Sen kommer jag behöva ett nytt avlopp. Vindskivorna behöver bytas. En del fönster behöver renoveras och det tänkte jag göra själv så det kan ju inte heller bli så dyrt. Hur renovering kan dra iväg till 80 000 per år förstår jag inte.
 
Vad kan du förändra så du orkar?
Kan du gå ner i tid på jobbet? Anpassade arbetsuppgifter?
Kanske planera in tid där du lägger en timma i veckan på trädgård?
Få hjälp med städning hemma eventuellt?

Svårt det där, de är inte alltid kul att ge upp nått man drömt om för man mår dåligt. Men de kan ju bli en belastning just FÖR att man inte mår bra. Så att försöka orka mer/må bättre kanske är ett bättre fokus?
Antar att du såklart fokuserar på det med men..

Kan du få starthjälp av vänner? Kanske göra trädgården mer lättskött?
 
Nej, jag har inte räknat på det men tapeter är inte så dyrt. Jag la om taket första året jag bodde här och det gick på cirka 80 000. Sen kommer jag behöva ett nytt avlopp. Vindskivorna behöver bytas. En del fönster behöver renoveras och det tänkte jag göra själv så det kan ju inte heller bli så dyrt. Hur renovering kan dra iväg till 80 000 per år förstår jag inte.
80k per år på en fastighet några år i rad är inte orimligt. För två år sen bytte vi kök för cirka 100' (ink golvvärme osv). Förra året bytte vi värmesystem för cirka 100'. I år ska vi renovera ett badrum för cirka 50 + bygga altan och uteplats... Osv osv. Vi ska byta två tak, bygga inglasad altan, renovera stora badrummet... Det kommer gå runt 50-100' per år i något år till...
 
Du beskriver din trädgård som.em belastning. Det ser jag som ett rejält tecken på att skaka ner. Jo, det var din dröm. Du fick din dröm och har kanske insett att det inte var så "drömmigt"? Det är mänskligt att misslyckas.

Varför är inte en liten trädgård, som inte skulle vara en belastning "ingenting"?

Kommunen kanske kan hjälpa till på något sätt? Tänkte att du har rätt till boendestöd?
Den är en belastning för att jag är sjuk. En liten trädgård ger mig ingen stimulans. Jag har ju redan provat det. Och jag skulle hata att ha andra människor så tätt inpå mig.

Jag får inget boendestöd för att jag studerar och är därmed inte tillgänglig på kontorstid vardagar när boendestöd jobbar.
 
Den är en belastning för att jag är sjuk. En liten trädgård ger mig ingen stimulans. Jag har ju redan provat det. Och jag skulle hata att ha andra människor så tätt inpå mig.

Jag får inget boendestöd för att jag studerar och är därmed inte tillgänglig på kontorstid vardagar när boendestöd jobbar.
Hur länge har du varit sjuk? Alla orkar inte med en stor trädgård. Det behöver inte vara något "fel" med det. Byt ner dig till en trädgård som skänker dig glädje, lust och inspiration? Det är lite det en trädgård handlar om!
 
Nej, jag har inte räknat på det men tapeter är inte så dyrt. Jag la om taket första året jag bodde här och det gick på cirka 80 000. Sen kommer jag behöva ett nytt avlopp. Vindskivorna behöver bytas. En del fönster behöver renoveras och det tänkte jag göra själv så det kan ju inte heller bli så dyrt. Hur renovering kan dra iväg till 80 000 per år förstår jag inte.
Tak+skorsten, tvättstuga (förvisso helkaklat), lägga till ett saknat rum inkl golvvärme, eldragningar etc, mekanisk ventilation då huset inte längre är anpassat för självdrag, småfix... Ja och då har vi inte kommit till badrummet och köket än ;) men ja, vi lejer ju bort allt då vi varken har tid eller intresse för att lära oss så viktiga saker som att fixa tak så de är täta plus att byggfirmans försäkring är rätt nice om nåt skitit sig, greja med våtrum, fixa med el, gjuta upp golv så de blir jämna inför renoveringar av dessa /.../, har noll tålamod för sånt dessutom.
 
Vad kan du förändra så du orkar?
Kan du gå ner i tid på jobbet? Anpassade arbetsuppgifter?
Kanske planera in tid där du lägger en timma i veckan på trädgård?
Få hjälp med städning hemma eventuellt?

Svårt det där, de är inte alltid kul att ge upp nått man drömt om för man mår dåligt. Men de kan ju bli en belastning just FÖR att man inte mår bra. Så att försöka orka mer/må bättre kanske är ett bättre fokus?
Antar att du såklart fokuserar på det med men..

Kan du få starthjälp av vänner? Kanske göra trädgården mer lättskött?
Jag jobbar inte. Jag är arbetslös och studerar. Innan jag började plugga var jag 50% arbetslös och 50% sjukskriven.

Jag orkar knappt en kvart helt enkelt för att jag inte kommer igång. Min startmotor fungerar inte. Det är också därför jag inte klarar av att laga mat och hålla ordning i huset.

Jag har inga vänner. Mitt öde är att vara ensam.
80k per år på en fastighet några år i rad är inte orimligt. För två år sen bytte vi kök för cirka 100' (ink golvvärme osv). Förra året bytte vi värmesystem för cirka 100'. I år ska vi renovera ett badrum för cirka 50 + bygga altan och uteplats... Osv osv. Vi ska byta två tak, bygga inglasad altan, renovera stora badrummet... Det kommer gå runt 50-100' per år i något år till...
Såna renoveringar har jag inget behov av.

Hur länge har du varit sjuk? Alla orkar inte med en stor trädgård. Det behöver inte vara något "fel" med det. Byt ner dig till en trädgård som skänker dig glädje, lust och inspiration? Det är lite det en trädgård handlar om!
Jag blev utmattad för drygt 4 år sedan och blev deprimerad för drygt 3 och ett halv år sedan.

Jag har letat på Hemnet men det finns inget inom min budget.

För mig handlar trädgård om självförsörjning, kreativt skapande och miljöarbete.
 
Har du koll på värdet på din nuvarande bostad? Priserna ut mot landsbygden började ju skena lite när folk började jobba hemma.
 
Orkar och förmår du se till att allt det livsnödvändiga på huset blir gjort, så att det inte tar skada? Har du koll på alla de grejorna?
 
Trädgårdar är fantastiska. Jag hade några år då jag inte orkade med min, det blev bara för mycket. Den fick sköta sig själv. Och - det var precis vad den gjorde! Den blev övervuxen, vild, bitvis ogenomtränglig ... och alldeles underbar. Den bjöd in mig i sin orimliga vildhet där ingen "ordning och reda" längre existerade och jag älskade det.

Den dag du vill gripa in och styra upp din vilda trädgård igen, kan du göra det. Tills dess - låt den leva sitt eget vilda, galna liv och bli till en djungel om den så vill! Kryp in i den ibland och känn hur den lever sitt eget liv och ÖVERLEVER och mer därtill! Den kan bli din Hemliga Trädgård, kanske?
 
Har du koll på värdet på din nuvarande bostad? Priserna ut mot landsbygden började ju skena lite när folk började jobba hemma.
Nej, men jag har svårt att tro att värdet skulle gått upp sedan jag köpte.

Orkar och förmår du se till att allt det livsnödvändiga på huset blir gjort, så att det inte tar skada? Har du koll på alla de grejorna?
Taket är bytt. Fler måsten finns inte.
 
Trädgårdar är fantastiska. Jag hade några år då jag inte orkade med min, det blev bara för mycket. Den fick sköta sig själv. Och - det var precis vad den gjorde! Den blev övervuxen, vild, bitvis ogenomtränglig ... och alldeles underbar. Den bjöd in mig i sin orimliga vildhet där ingen "ordning och reda" längre existerade och jag älskade det.

Den dag du vill gripa in och styra upp din vilda trädgård igen, kan du göra det. Tills dess - låt den leva sitt eget vilda, galna liv och bli till en djungel om den så vill! Kryp in i den ibland och känn hur den lever sitt eget liv och ÖVERLEVER och mer därtill! Den kan bli din Hemliga Trädgård, kanske?
Det där skulle jag inte klara mentalt. Det är ju så svårt och arbetskrävande att återställa. Och växter skulle nog gå förlorade i processen.
 
Är det så att du överväger flytt så ta ut en mäklare och gör en värdering. Priserna där jag bor är helt galna idag, även när man rör sig en bit ut på landet, långt från bekvämligheter.
Jag vill egentligen inte flytta. Enda anledningen att flytta är för att jag är sjuk och kommer inte att bli frisk. Men jag hoppas ju på att bli frisk någon gång.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 787
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp