Flyttångest!

Hollis

Trådstartare
Har köpt villa och ska flytta på hösten. Känner oro och stress inför flytten. Hur många flyttlådor behövs och hur länge tar det att packa om man bor i ett hus på 70 kvm?

 
Har köpt villa och ska flytta på hösten. Känner oro och stress inför flytten. Hur många flyttlådor behövs och hur länge tar det att packa om man bor i ett hus på 70 kvm?

Antalet lådor och todsåtgång beror ju helt på en hel del faktorer:
1. Hur mycket och vad för saker du har?
Det är ju inte ytan som avgör antalet saker. Och allt behöver ju inte läggas i lådor. Lättare icke omtåliga saker kan åka i till exempel sopsäckar.

2. Ska allt fyttas i ett lass, eller ska ni köra flera gånger över några dagar? Om det senare kan man ju packa upp några lådor och återanvända dem, men det förutsätter ju att man har gott om tid.

3. Hur många ni är som packar. Det är stor skillnad i tid med varje person mer än du själv.

Jag hade börjat packa det som inte används regelbundet i god tid innan. Lite i taget.
Försök att inte stressa upp dig. Det kommer lösa sig, flyttar brukar göra det på ett eller annat sätt.
 
Jag flyttade från 65kvm till 67.

Det tog ungefär 2v att packa, men då gjorde jag det inte intensivt utan efter jobbet osv. Men man börjar med saker som kan bo nerpackat ett tag och sparar sådant man behöver.

Jag använde mig av typ 23 kartonger. Det mesta som var i de kartongerna var saker från köket (iom ömtåligt) som jag packade i kläder och filtar (då fick jag med dem också). Sen packar man. Annat i väskor man redan har, ikeakassar och sopsäckar. Annat går löst.
 
Här är mina bästa flytt-tips:
-rensa ut så mycket som möjligt innan! Av allt! Kläder, böcker, prylar…
-böcker packas med fördel i papperskassar
-delar av flyttstädningen kan göras innan flyttdagen om man har flera rum o t ex är beredd att sova i vardagsrummet eller äta färdigmat/ute några dagar innan flytten. Jag tömde t ex sovrummen och städade dem ett par dagar innan vid en flytt, oerhört skönt att ha dem klara redan. Även spisen kan man städa innan ifall man kan klarar sig utan den ett par dagar
-mjuka saker som kuddar filtar o täcken kan packas i sovsäckar
-vid själva flytten, packa hårt nertill och mjukt upptill
-packa ända upp i taket på släpet/bilen

Hur många flyttkartonger som behövs beror på hur mycket grejer du har. Men skulle säga minst hälften av antalet kvadratmeter. Så kanske 35 för din del? En rulle sopsäckar och ett gäng papperskassar också. Har du resväskor så använd dessa med. Och samma här som med flyttfordonet - packa fullt. Onödigt att transportera luft.

Lycka till!
 
Det är väl intye så vktigt hur många kartonger man behöver? Jag har köpt ett gäng och fyllt med sånt jag använder sällan. Sen packat vidare med annat som är i garderober och skåp somjag kan undvara ett tag.

När sopsäckar (med kläder och textil) är fulla köper jag fler.
Böcker jag jag packat i papperskassar. Lätta att packa och lätta att bära.

Hur lång tid? Beror väl på om man gör allt i ett svep, eller som jag gjort - lite i taget så jag bibehåller överblicken.
 
Flyttfirman jag anlitade när jag bytte lägenhet hade som riktmärke en flyttlåda per kvadratmeter bostadsyta. Stämde ganska bra till slut.

Även jag rekommenderar att RENSA.

Till skillnad från andra packar jag absolut inte mina böcker i papperskassar, alldeles för stor risk att de blir kantstötta och det blir en sjuhelvetes massa påsar. De har gått i flyttlådor tillsammans med till exempel kuddar och filtar så att de inte blir för tunga.

Kläder på galge brukar jag lyfta rakt av från stången och ner i Ikea-påse, busenkelt att bara lyfta upp och hänga på nästa stång.

Jag brukar märka upp lådorna med vilket rum de ska till, plus en extra markering på det som ska packas upp direkt eller är ömtåligt.
 
Om du har råd: Anlita flytthjälp som både packar och kör. Jag HATAR att flytta (blir ett nervigt vrak minst 1 månad innan flytt), så för mig är det verkligen värt pengarna. Brukar packa böcker och kläder själv.

Om du ska göra jobbet själv: KÖP BRA KARTONGER (tror Bauhaus har bra), och räkna på en kartong per kvadratmeter. Har du inte så mycket grejer kan du ha lite färre, men vänta inte med att packa klart sista minuten om du behöver köpa fler.
 
Har i stort övergått till att hyra flyttlådor i hårdplast istället för att krångla med kartonger.

Fördel med hårdplast: man måste packa upp eftersom de inte är ens egna.
Lådorna är mer hållbara, tack vare hårdplast och inte kartong.
Det går bättre att bära och stapla hårdplast än kartong.
 
Jag blir lite nyfiken - ni som skriver att ni brukar göra si eller så, hur många gånger har ni flyttat? :)

Jag har bott på flera olika ställen, men egentligen aldrig flyttat hela mitt bohag huttills. Fast blir inte så omfattande för min del ändå då jag bor på 23 kvm nu och ändå inte har ALLT här, utan en del från när jag var liten/yngre bor hemma hos pappa och mamma. Så jag har liksom aldrig upplevt flytta-flytta med massor av kartonger ännu.
 
Jag blir lite nyfiken - ni som skriver att ni brukar göra si eller så, hur många gånger har ni flyttat? :)

Jag har bott på flera olika ställen, men egentligen aldrig flyttat hela mitt bohag huttills. Fast blir inte så omfattande för min del ändå då jag bor på 23 kvm nu och ändå inte har ALLT här, utan en del från när jag var liten/yngre bor hemma hos pappa och mamma. Så jag har liksom aldrig upplevt flytta-flytta med massor av kartonger ännu.
Jag som är ganska stabil egentligen gjorde 4 flyttar på 2 år med bohag och allt. Men jag lärde mig en del av det. Första flytten tog jag med allt. Nästa kastade jag massor (varav jag kan sakna en del idag) tredje flytten blev lite hipp som happ och sen stod allt i kartonger till flytt 4 mer eller mindre. Men vid den flytten packade jag upp allt samma vecka så jag har endast 10 tomma flyttkartonger i mitt förråd. Visst finns det oordning i garderober och skåp trots att jag bott här några år men det mesta fick jag ordning på direkt. Det är verkligen viktigt att ta tag i kartonger direkt för annars blir det stående. När flytt 1 skedde hade jag 25 ouppackade kartonger från x antal år tidigare... De rök i flytt 2 utan att jag ens tittade vad som var i dem.
 
Jag blir lite nyfiken - ni som skriver att ni brukar göra si eller så, hur många gånger har ni flyttat? :)

Jag har bott på flera olika ställen, men egentligen aldrig flyttat hela mitt bohag huttills. Fast blir inte så omfattande för min del ändå då jag bor på 23 kvm nu och ändå inte har ALLT här, utan en del från när jag var liten/yngre bor hemma hos pappa och mamma. Så jag har liksom aldrig upplevt flytta-flytta med massor av kartonger ännu.
Jag har flyttat sex gånger genom åren 😊
 
Jag blir lite nyfiken - ni som skriver att ni brukar göra si eller så, hur många gånger har ni flyttat? :)

Jag har bott på flera olika ställen, men egentligen aldrig flyttat hela mitt bohag huttills. Fast blir inte så omfattande för min del ändå då jag bor på 23 kvm nu och ändå inte har ALLT här, utan en del från när jag var liten/yngre bor hemma hos pappa och mamma. Så jag har liksom aldrig upplevt flytta-flytta med massor av kartonger ännu.
9 gånger på typ 4-5 år. Svårt att få tills vidare kontrakt. Plus bytte stad pga studier.
 
Jag blir lite nyfiken - ni som skriver att ni brukar göra si eller så, hur många gånger har ni flyttat? :)

Jag har bott på flera olika ställen, men egentligen aldrig flyttat hela mitt bohag huttills. Fast blir inte så omfattande för min del ändå då jag bor på 23 kvm nu och ändå inte har ALLT här, utan en del från när jag var liten/yngre bor hemma hos pappa och mamma. Så jag har liksom aldrig upplevt flytta-flytta med massor av kartonger ännu.
6 gånger tror jag.
Men bohaget har ju såklart ökat med storleken på boende. Sist flyttade jag två hästar inklusive all utrustning också samtidigt. Några gånger innan dess flyttade jag en häst med utrustning också i samma veva.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 326
Senast: sthu
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
830
Senast: mysboll
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 660
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 098
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp