Flyttbar ligghall

Det är samma över hela landet, jordbruk, skogsbruk o lite annat är undantaget bygglovsplikt utanför detaljplan.
Så vi som har jordbruksfastighet kan bygga precis vad vi vill om det går under ekonomibyggnader till vårt jordbruksföretag.

Däremot kan man som djurägare inte ha djur hur som helst i byggnaderna utan förprövning. (Länsstyrelsen)

TS
Till vindskydd och uteligghall behövs ingen förprövning när djur kan gå ut och in.
Om man har jordbruksföretag ja. Vi bor på jordbruksfastighet men allt som rör hästarna och byggnader till dem måste vi ha bygglov för. Detta för att det inte har med själva jordbruket att göra.
 
Inte läst in mig på nya föreskrifterna men tidigare gällde det bara vid mindre ligghallar, upp till 10 hästar. Större skulle förprövas.

För nöt är gränsen satt vid 40 djur under förutsättning att de inte stängs in, låter konstigt att det ska vara 10 för häst har du länk? ( då blir isf mitt svar till TS annat )
 
Förprövningen är ju gratis underförstått att vi pratar om jordbruksfastighet och att man förprövar innan byggnation eller rättaresagt innan man tar in djur är väl mer korrekt. Går utmärkt att förpröva byggnader i efterhand, men de ska ju klara förprövningen.
Skickade innan påbörjats bygge givetvis och det kostade ändå.

Den ligghallen är på lite drygt 60 kvm, hon jag hade kontakt med på kommunen förklarade att för en sådan stor byggnad krävdes det bygglov för även för mig
 
Kanske ska reda ut lite. Förprövning av stallar sköts av länsstyrelsen, och görs för djurens skull. Krävs om man bygger ligghall för 10 hästar eller fler (se min länk tidigare). Kostar ingenting om man gör det rätt, dvs innan man bygger. Sedan ska det besiktas innan djur får flytta in. Har man byggt utan förprövning får länsstyrelsen ta ut en avgift, som är på flera tusen. Avgiften är samma för alla och har bestämts av Jordbruksverket.

Bygglov sköts av kommunen. De bestämmer vilka avgifter de tar ut och om man får bygga där man vill, med hänsyn till marker, grannar och vad de nu kollar på.
 
Lägg märke till en sak som många med hästar missar och som bl a LRF jobbar med nu.
På en lantbruksfastghet behövs inte bygglov för byggnader till lantbruket. Du får t ex bygga stall till korna eller maskinhallen utan bygglov.
Men hästar är inte lantbruksdjur enligt svenska regler och kräver därför alltid bygglov om det kan gå in under de regler som t ex friggebodar gör.
Att man bygga utan förprövning upp till 10 hästar är inte samma sak som att man kan göra det utan bygglov.
Jag inte reglerna fullt ut men även om något är flyttbart kommer det att räknas som fast efter att det stått stilla en viss tid. Tror det är regler för att man ska kunna kringgå bygglov genom att ställa dit typ en stor husvagn. Men att man ändå ska kunna ha sin husvagn parkerad på sin tomt när man inte är ute på camping.
 
Lägg märke till en sak som många med hästar missar och som bl a LRF jobbar med nu.
På en lantbruksfastghet behövs inte bygglov för byggnader till lantbruket. Du får t ex bygga stall till korna eller maskinhallen utan bygglov.
Men hästar är inte lantbruksdjur enligt svenska regler och kräver därför alltid bygglov om det kan gå in under de regler som t ex friggebodar gör.
Att man bygga utan förprövning upp till 10 hästar är inte samma sak som att man kan göra det utan bygglov.
Jag inte reglerna fullt ut men även om något är flyttbart kommer det att räknas som fast efter att det stått stilla en viss tid. Tror det är regler för att man ska kunna kringgå bygglov genom att ställa dit typ en stor husvagn. Men att man ändå ska kunna ha sin husvagn parkerad på sin tomt när man inte är ute på camping.
Precis och jag hoppas att det kommer att bli ändrat framöver!
Som vanligt är det special, special såfort det gäller hästar. Ochfolk undrar varför inte hästnäringen är i lika framkant vad gäller byggnationer och lösningar i jämförelse med lantbruksdjur :cool:
 
Har man byggt utan förprövning får länsstyrelsen ta ut en avgift, som är på flera tusen. Avgiften är samma för alla och har bestämts av Jordbruksverket.

Vi har en byggnad som inte är förprövad, den är helt nybyggd och gjord efter alla konstens regler, enligt Länsstyrelsen så kostar det oss inget att förpröva den i efterhand.
 
Här är dom flesta just hästbönder och några får+hästbönder. Några heltid andra deltid eller månskensbönder.

Jag uppfattade dig som om bönder inte alltid fick bygga hur som? ( under förutsättning då att de har jordbruksfastighet)
"Hästbönder", vilka räknas in där? alla som har häst och lite egen mark och har det som hobby?
 
Jag uppfattade dig som om bönder inte alltid fick bygga hur som? ( under förutsättning då att de har jordbruksfastighet)
"Hästbönder", vilka räknas in där? alla som har häst och lite egen mark och har det som hobby?
Hästbonde om det nu finns något sådant är en som har lantbruksfastighet men "bara" har hästar på den. Då blir alla byggnader som används för hästarna till sådana som kräver bygglov. Bara det som rör själva fastigheten som maskinhall räknas som lantbruksfastighet. Hit hör t ex stora travanläggningar allt som rör hästar, träning och tävling behöver bygglov. Som exempel en hall där sulkys och träningsvagnar till hästarna förvaras behöver bygglov, ett garage till traktorn som sköter snöröjning och vägen till och från gården behöver det inte.
Har man som t ex jag både kor och hästar på gården får jag bygga stall till korna utan bygglov men inte till hästarna. Det kan möjligen kan gör är att bygga till korna på ett sådant sätt att jag ev kan ha hästar där också typ en ligghall. Men initialt måste jag ha korna där för att det inte ska bli svartbygge.
 
Jag uppfattade dig som om bönder inte alltid fick bygga hur som? ( under förutsättning då att de har jordbruksfastighet)
"Hästbönder", vilka räknas in där? alla som har häst och lite egen mark och har det som hobby?
Ser folk som bönder när dom har inkomst på jordbruksfastigheten oavsett vilket djurslag eller bara grödor.

Jag själv är helt hobby, ingen inkomst på hästar eller det som odlas, därför 0 taxeras gården.
 
Vi har en byggnad som inte är förprövad, den är helt nybyggd och gjord efter alla konstens regler, enligt Länsstyrelsen så kostar det oss inget att förpröva den i efterhand.

Onödigt 'råd' att ge ändå att man får/kan bygga först. Oftast går det bra men inte alltid. Har du otur måste saker ändras för godkännande osv.

Klassas det som efterprövning (att djur flyttat in brukar vara en sån sak) kostar det pengar, kanske slarvigt uttryckt av mig.
 
Tyvärr har det hänt olyckor med dessa grindar i ligghallar där hästar sparkat igenom, benet har åkt ner en bit och hästen har inte kunnat dra tillbaka benet utan fastnat. Rekommenderar ingen att använda dessa utan sparksäkra skivor på insidan.
Nyfiken på vilka skivor som är sparksäkra? Har själv 45mm virke och skulle S få in en fullträff håller det inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 043
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: VLMF
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 223
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp