Flyttfirma eller dubbel hyra?

Zpunk

Trådstartare
För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen lovat mig själv att inte flytta på egen hand igen utan använda mig av flyttfirma men det känns snårigt att få ihop det med flytt och städ om nycklarna till gamla lägenheten ska lämnas samma dag som jag får de nya, eller hur brukar det funka?

Funderar istället om jag skulle ha dubbel hyra en månad och sköta flytten lite mer pö om pö för att slippa stressen med att få allt avklarat på en dag, men kanske är det bara mina katastroftankar som gör det besvärligt för mig. Måste hända hela tiden att folk flyttar mellan hyresrätter som jag ska göra nu?
 
Ibland kan man få tillgång till den nya lägenheten en vecka eller ett par dagar innan eller efter månadsskiftet. De flesta som flyttar har ju samma problem som du. Jag hade kollat med hyresvärdarna om tillträdes- och avslutningsdatumet är skrivet i sten.
 
Jag skulle köra flyttfirma med magasinering och ta in på hotell några dagar.
Alternativt kolla om jag kan sova hos en kompis.
Att få allt på plats på en gång och slippa ha saker på två ställen vore värt allt i det läget.
Samt att slippa bära en enda pryl mer än nödvändigt.
 
För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen lovat mig själv att inte flytta på egen hand igen utan använda mig av flyttfirma men det känns snårigt att få ihop det med flytt och städ om nycklarna till gamla lägenheten ska lämnas samma dag som jag får de nya, eller hur brukar det funka?

Funderar istället om jag skulle ha dubbel hyra en månad och sköta flytten lite mer pö om pö för att slippa stressen med att få allt avklarat på en dag, men kanske är det bara mina katastroftankar som gör det besvärligt för mig. Måste hända hela tiden att folk flyttar mellan hyresrätter som jag ska göra nu?


Jag har gjort båda typerna av flyttar och jag hade valt flyttfirma och städ alla dagar i veckan. när vi flyttade med att ha två lägenheter i en månad så blev vi aldrig klara. Kändes som att vi hela tiden slets mellan att fixa i den nya lägenheten och att flytta över allt från den gamla lägenheten. Det var den absolut jobbigaste flytten vi gjort och kändes som vi aldrig blev klara.
 
Extra månad, definitivt. Jag har testat att flytta under en förmiddag och ha flyttfirma plus städfirma till hjälp, det blev galet stressigt. Inget jag nånsin tänker utsätta mig själv för igen!
 
Nu har jag inte flyttat mellan hyreslägenheter men boende som boende tänker jag. Jag skulle absolut använda flyttfirma + städfirma. Inte en suck att jag klarar att flytta alla möbler själv plus flyttfirman har försäkring om något går sönder.

Ska du flytta helt själv antar jag du behöver ordna någon transport av möblerna, alltså tex hyra mindre lastbil/flak eller något, så den kostnaden tillkommer ju. Sen, har du inga tynga möbler? Eller har du hjälp av partner eller sambo eller hur ska du bära ut och in möblerna (säng, soffa etc.)? Var rädd om ryggen säger jag bara.

Absolut kan man flytta utan flyttfirma men det är så så mycket enklare med flyttfirma.

Senast jag flyttade hade jag glapp åt andra hållet, dvs. frånträde från min förre lägenhet innan jag hade tillträde av min nya lägenhet, så jag anlitade en flyttfirma som även hade magasinering - super skönt! Via flyttfirma kunde jag även anlita städning av lägenheten så jag behövde inte fundera över koordineringen mellan flyttfirman och städningen. Det ordnade flyttfirman. Min flyttfirma fick även packa ner hela köket, frånsett maten i kylskåp, frys och skafferi. Riktigt skönt och dom hade då med papper (ej tidningspapper) att linda allt i.
 
För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen lovat mig själv att inte flytta på egen hand igen utan använda mig av flyttfirma men det känns snårigt att få ihop det med flytt och städ om nycklarna till gamla lägenheten ska lämnas samma dag som jag får de nya, eller hur brukar det funka?

Funderar istället om jag skulle ha dubbel hyra en månad och sköta flytten lite mer pö om pö för att slippa stressen med att få allt avklarat på en dag, men kanske är det bara mina katastroftankar som gör det besvärligt för mig. Måste hända hela tiden att folk flyttar mellan hyresrätter som jag ska göra nu?
Jag skulle ta överlappning alla gånger! Så skönt att slippa stå med alla sina grejer nedstoppade i lådor på en gång. Men ibland går det ju inte då får man ju byta på dagen men gör nästan vad som helst för att slippa det!
 
Jag är en sån som vill packa och städa allt precis dagarna innan, flytta på några timmar och packa upp allt igen inom två dagar. Dvs. att flytten totalt från att jag börjar packa ner mitt bohag tills dess att det är uppackat och färdigt i nästa boende tar absolut max tio dagar. Hatar att leva i flyttkaos. Att flytta pö om pö låter hemskt tycker jag, men det är ju verkligen en smaksak. Jag skulle tusen gånger hellre göra som många andra beskriver och magasinera ett par dagar än att stå med dubbla hyror.

Vi gjorde ett direktbyte mellan hyreslägenheter tidigare i år. Jag skötte städningen, städade de ”omöjliga” ställena ett par veckor innan flytt (som under badkar, i vattenlås osv) och arbetade mig sedan sakta fram tills det bara var att torka golven, dra en trasa över diskbänken och göra en sista puts av toaletten på själva flyttdagen. Min man och hans kollegor, som arbetar med flytt, skötte själva flytten åt båda hushåll. Den andra hyresgästen anlitade en städfirma som gjorde ett undantag för henne och gick in i lägenheten dagen innan flytt medan allt stod nedpackat i lådor, trots att de normalt sett inte jobbar på det sättet (normalt sett jobbar flyttstäd bara i helt utflyttade lägenheter).

Det var ett par stressiga dagar, absolut. Men det var uuuunderbart kvällen på flyttdagen, då allt var KLART och det bara var att bo in sig :love:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 825
Senast: Migo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 098
Senast: Whoever
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 937
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 666
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp