Flyttråden

Hur tusan fick du plats med allt det?? :eek:

Jag kommer nog köra matätandet vid soffbordet, för även om jag kan ha någon form av hopfällbartbord så lär det bli alldeles för trångt att sitta vid det när man väl ska äta. Eftersom en hel vägg dessutom bara är fönster så försvinner mycket yta att möblera på höjden. :cautious:

Min kompis har lyckats stuva in säng, soffa, soffbord, fåtölj, garderob, bokhylla och matbord på 18 kvadrat. Så det går men det blir inte så mycket golvyta över :D Badrum och kök är också pyttesmå i den lägenheten, annars kan ju de sluka en del.
 
Jahapp, så har man beställt IKEA möbler för 12 000 kr inkl hemleverans :o En piss i havet jämfört med inköpet av själva lägenheten men ändå. Pengarna flyger och far O_o
 
Även min första lägenhet var på 25 kvm och jag älskade den! I ena änden hade jag en tvåsitsig bäddsoffa med två mindre bord till, en tv-bänk med tv framför och bakom det hade jag hängt upp jalusigardiner som avdelare till sängen. Gick att dra från så jag kunde snurra tv:n och kolla från sängen :D

Längs andra väggen hade jag en Expedit-hylla som förvarade det mesta utom kläder, dem hade jag i den inbyggda garderobsförvaringen i hallen. Hade ett minikök och där kunde jag sitta och äta vid ena köksbänken om jag ville ha variation. Så är det bara välplanerade 25 kvadrat räcker det till ett riktigt trevligt boende :)
Min kompis har lyckats stuva in säng, soffa, soffbord, fåtölj, garderob, bokhylla och matbord på 18 kvadrat. Så det går men det blir inte så mycket golvyta över :D Badrum och kök är också pyttesmå i den lägenheten, annars kan ju de sluka en del.

Min lägenhet är inte riktigt planerad på det sättet då det är en lägenhet ovanpå ett garage. Så det är mest ett stort rum och en liten toa med dusch. I rummet finns kokvrå och idag står där en soffa, soffbord, säng och en garderob. I hallen finns skohylla och en byrå. Nu ingår inte alla möbler, vilket inte gör mig något, men det är lite vad som får plats i lägenheten och inte så mycket mer. Men det ska nog gå för mig ändå. Känner inte att jag behöver något matbord eller så :D
 
@machafuko Även jag har bott i en etta på strax över 20 kvadrat. Själva rummet (med trinettekök) var 17 kvadratmeter och där lyckades jag få in säng, mediabänk, stort L-format skrivbord mitt i rummet, fåtölj och en frys. Hade dock turen att ha tre garderober på ena väggen i hallen (andra väggen hade ett par krokar och dörren till badrummet). Lägenheten kom med en inbyggd loftsäng, vilket mest var ett problem. Jag kunde inte nyttja den och tillsammans med fönstret tog den i princip upp två hela väggar... men den var bra när jag fick besök! :D

Lillebror flyttade in där efter mig och inredde lite annorlunda, men han hade färre saker. Nu har han flyttat till en snäppet större lägenhet (kanske 30 kvadrat, men där han har en klädkammare och en separat kokvrå. Tror att enda skillnaden i rumstorlek är att han har en sovalkov för sängen. Han har i princip valt att enbart ha en mediabänk, ett stort datorbord och två fåtöljer i rummet. Ja han har bara en hobby. :laugh:

Lösningar som utdragbara arbetsytor som man kan ställa undan under andra ytor när de inte används och man behöver platsen för annat (tänk bänk på hjul) och möbler som kombineras med förvaring (IKEA Norden Slagbord ftw!) underlättar ju väldigt mycket. Sen får man se till att verkligen utnyttja varje yta, exempelvis ha en säng på ordentliga ben med stora lådor under.

Äsch, nu sitter jag, som tycker min tvåa på nästan 60 kvadrat är liten, och saknar min lilla etta. :laugh:
 
Vilken bra tråd, hör kommer jag behöva pepp framöver! Köpte en lägenhet härom veckan med tillträde sista januari. Har bestämt att rensa ordentligt bland allt jag samlat på mig så jag bara flyttar ”nödvändiga” saker.
Jag har alltid bott i hyresrätt, och det kändes ohyggligt läskigt när jag tänkte på hur mkt lån jag kommer ha, men som både ekonom och smålänning (;)) har jag räknat och räknat på olika räntor och vet att jag kommer fixa dyrare räntor OCH kunna spara pengar.

Lägenheten jag köpt är toksnygg, en trea som renoverades för 4 år sen. Grå väggar i nästan alla rum, röda skåpsluckor och svart kakel i köket och en ursnygg duschvägg med Ulrika Hydman-Wallin mönster.
 
Vad kul det är att läsa om alla flyttplaner.

Vi köpte ju ett radhus som håller på att byggas och beräknas vara klart för inflytt om ett år. På måndag ska vi görs våra tillval på köket. Vi har bestämt oss för att köra på ett mer personligt kök - det kommer alltså inte vara vitt. Vi är inne på lackade luckor i blått med en köksbänk i laminat med virrvarr-mönster. Tror vi kan få en fin retro-känsla i ett i övrigt modernt kök.
 
Kul tråd!

Vi är precis i färd med att sälja skärgårdsfastigheten vi bor på. Den kommer säljas till grannen för samma summa som det är värderat till. Vi ska köpa en gård som vi kikat på ett tag och nuvarande ägarna vill sälja till oss då inga barn är intresserade av gården. Så vi sköter allt utan inblandning av mäklare utöver pappersskrivning vid både sälj och köp. Det har sagts att inflyttning blir till nyår men vi gissar på att det blir i mars 2019.

Tack och lov så har vi fått okej att börja flytta saker, mycket tunga maskiner och liknande som vi helst flyttar innan snön kommer, likaså containern som vi köpt och flyttpackat i. Båtvarvet börjar bli tomt på både bråte, saker och båtar. Oerhört skönt. Sambon har dragit ett väldigt tungt lass och varit mycket stressad över detta projekt (första gången han flyttar) men nu börjar det lugna ner sig. Det vi har kvar är väl i princip bara vårt egna hus som ska packas.
Längtar! :banana:
 
Vår köpare aka grannen krånglar. :cautious: Till att börja med har det inte gått att få tag på honom på två veckor. Vi håller på med kontraktet och nu försöker han fula till det med att lägga in paragrafer som förhandlar bort sådant vi redan kommit överens om, t ex saneringen av marken där båtsvarvet ligger och även få ut en hyresgäst betydligt tidigare än vi redan sagt. Sen försökte han även få till ett negativt servitut på ett hus som sambon äger tillsammans med en vän, beläget ovanför varvet.
Herregud.

Det kan han glömma, vi har fler köpare som väntar om det inte duger. Känns ändå ganska surt eftersom vi hade hoppats på att vara klara nu.
 
Vår köpare aka grannen krånglar. :cautious: Till att börja med har det inte gått att få tag på honom på två veckor. Vi håller på med kontraktet och nu försöker han fula till det med att lägga in paragrafer som förhandlar bort sådant vi redan kommit överens om, t ex saneringen av marken där båtsvarvet ligger och även få ut en hyresgäst betydligt tidigare än vi redan sagt. Sen försökte han även få till ett negativt servitut på ett hus som sambon äger tillsammans med en vän, beläget ovanför varvet.
Herregud.

Det kan han glömma, vi har fler köpare som väntar om det inte duger. Känns ändå ganska surt eftersom vi hade hoppats på att vara klara nu.
Fy, vad tråkigt när han beter dig så!
 
Har precis flyttat från en tvåa till en annan
Och jag som slänger rätt mycket har fasiken lådor överallt
Även i förrådet
Hur gick de till
Ska bära ner fyra lådor till i förrådet, packa upp två och så några påsar.
Tar ju aldrig slut
 
Vår köpare aka grannen krånglar. :cautious: Till att börja med har det inte gått att få tag på honom på två veckor. Vi håller på med kontraktet och nu försöker han fula till det med att lägga in paragrafer som förhandlar bort sådant vi redan kommit överens om, t ex saneringen av marken där båtsvarvet ligger och även få ut en hyresgäst betydligt tidigare än vi redan sagt. Sen försökte han även få till ett negativt servitut på ett hus som sambon äger tillsammans med en vän, beläget ovanför varvet.
Herregud.

Det kan han glömma, vi har fler köpare som väntar om det inte duger. Känns ändå ganska surt eftersom vi hade hoppats på att vara klara nu.

Fan vad less man blir på sådant där, har man synpunkter får man f-n komma med dem under förhandlingarna. Plus att om han får köpa för värderingsvärdet lär han ju göra en bra affär för jag antar att det skulle bli högre vid en budgivning...
 
Jag ska försöka fatta mig lite kort samt inte deppa ner tråden alltför mycket..

Jag bor i en etta på 45 m2. Det finns ingen balkong och det är söderläge vilket betyder persiennerna nere jämt större delen av året för att inte behöva bo i en ugn. På senare tid har jag börjat tycka att det är jobbigt. Det är litet och trångt, jag saknar att ha balkong och att inte få riktigt ljus. Det började som en dröm om att flytta "nån gång" och nu närmast vantrivs jag hemma.

Jag vill verkligen flytta. Samtidigt dras jag med en depression och allt känns jobbigt. Det känns som om jag köper något nytt har jag accepterat att jag kommer vara ensam för resten av livet, alternativt att jag köper stället jag kommer dö i. Jag har också länge haft tanken att jag kanske borde utbilda mig till något, flytta till en ny stad osv, köper jag nytt känns det som att jag liksom ger upp den tanken för evigt och rotar mig här för livet. Jag inser att detta är i mitt huvud och skulle jag träffa någon eller få ändrade planer nån gång så är det ju inte värre än att flytta igen. Kan dock inte komma ifrån att detta adderar en enorm stress, samtidigt som jag verkligen vill flytta.

Problem två då angående att vara ensam. HUR har man råd att flytta själv? Jag bor i en mindre ort men vi har väldigt höga hyror här. Jag hittade en närmast perfekt 2a nyligen som har allt jag vill ha, utgångspriset är okej men hyran ligger på över 5000 kr i månaden. Min nuvarande är på 3600 så det är ett stort hopp (dessutom ingår fiber i min nuvarande men inte i den nya). Över halva min lön kommer gå på boende och andra fasta utgifter. Hur mycket är rimligt egentligen? Jag har inte jättemycket sparkapital just nu och en lägenhet är ju inte gratis så det känns som hur jag än gör kommer jag skuldsätta mig för livet typ.

Osäker på vad jag vill med det här inlägget egentligen utöver att ventilera. Är så fruktansvärt trött på mitt boende :(
 
Jag ska försöka fatta mig lite kort samt inte deppa ner tråden alltför mycket..

Jag bor i en etta på 45 m2. Det finns ingen balkong och det är söderläge vilket betyder persiennerna nere jämt större delen av året för att inte behöva bo i en ugn. På senare tid har jag börjat tycka att det är jobbigt. Det är litet och trångt, jag saknar att ha balkong och att inte få riktigt ljus. Det började som en dröm om att flytta "nån gång" och nu närmast vantrivs jag hemma.

Jag vill verkligen flytta. Samtidigt dras jag med en depression och allt känns jobbigt. Det känns som om jag köper något nytt har jag accepterat att jag kommer vara ensam för resten av livet, alternativt att jag köper stället jag kommer dö i. Jag har också länge haft tanken att jag kanske borde utbilda mig till något, flytta till en ny stad osv, köper jag nytt känns det som att jag liksom ger upp den tanken för evigt och rotar mig här för livet. Jag inser att detta är i mitt huvud och skulle jag träffa någon eller få ändrade planer nån gång så är det ju inte värre än att flytta igen. Kan dock inte komma ifrån att detta adderar en enorm stress, samtidigt som jag verkligen vill flytta.

Problem två då angående att vara ensam. HUR har man råd att flytta själv? Jag bor i en mindre ort men vi har väldigt höga hyror här. Jag hittade en närmast perfekt 2a nyligen som har allt jag vill ha, utgångspriset är okej men hyran ligger på över 5000 kr i månaden. Min nuvarande är på 3600 så det är ett stort hopp (dessutom ingår fiber i min nuvarande men inte i den nya). Över halva min lön kommer gå på boende och andra fasta utgifter. Hur mycket är rimligt egentligen? Jag har inte jättemycket sparkapital just nu och en lägenhet är ju inte gratis så det känns som hur jag än gör kommer jag skuldsätta mig för livet typ.

Osäker på vad jag vill med det här inlägget egentligen utöver att ventilera. Är så fruktansvärt trött på mitt boende :(

Måste du köpa nytt boende då? Finns det inga möjliga hyresrätter? Och även om du köper nytt, så går det ju faktiskt att sälja igen, så inget behöver ju vara skrivet i sten för det.
 
Får väl också göra en uppdatering! :) Inom 14 dagar beräknar vi ha skrivit papper på både köp och sälj. Känns fantastiskt, och ganska läskigt, att drömmen om gård snart blir sant. Tänk om vi inte orkar? Tänk om det bara blir slitigt? Tänk om vi båda plötsligt måste jobba jättemycket och projekten på gården blir stillastående? Tänk om, tänk om, tänk om. :p
 
Får väl också göra en uppdatering! :) Inom 14 dagar beräknar vi ha skrivit papper på både köp och sälj. Känns fantastiskt, och ganska läskigt, att drömmen om gård snart blir sant. Tänk om vi inte orkar? Tänk om det bara blir slitigt? Tänk om vi båda plötsligt måste jobba jättemycket och projekten på gården blir stillastående? Tänk om, tänk om, tänk om. :p

Grattis! :up:
 
Måste du köpa nytt boende då? Finns det inga möjliga hyresrätter? Och även om du köper nytt, så går det ju faktiskt att sälja igen, så inget behöver ju vara skrivet i sten för det.
Jag måste inte såklart men det är väldigt, väldigt lång bostadskö här (flera år) och jag står inte ens i kön. Jag vill heller inte gärna gå från bostadsrätt till andra hands så det känns inte som ett vettigt alternativ.

Marknaden är ju ändå på väg ner lite känns det som. Jag köpte min lägenhet för 110 000 och skulle nog utan problem få minst 350 000 för den nu så det är ju en fin vinst. Känns bara som att det är riskabelt att köpa dyrt nu för att måsta sälja för lite om eventuellt något eller några år bara. Sen kan man ju inte gärna låta bli att flytta på grund av att marknaden kanske ändras men ja.. du kanske förstår hur jag menar.

Jag är 31 och har aldrig haft ett lån. Inget CSN då jag inte studerat och min nuvarande lägenhet gick mina föräldrar in på så det löstes "internt" så att säga. Tror jag är orimligt oroad över att jag ska hamna på gatan bara om jag tar ett banklån. Tänk om man blir av med jobbet osv.. :D

Mvh mongot som aldrig kommer bli vuxen :cautious:
 
Jaha, jag är 30 år, arbetslös och ska flytta hem till mamma med min man O_o Hur konstigt känns inte det?

Nu funderar vi på hur vi ska göra med nuvarande boendes uppvärmning. Det kommer bli svindyrt att ha igång elpatronen :crazy:
Vi måste dessutom börja fundera på var vi ska göra av alla möbler om vi inte får egen lägenhet innan det är dags för utflyttning. Det borde gå att magasinera, men hur stort behövs egentligen tro? Vi har en fyra i dagsläget men ska göra oss av med lite möbler så det blir som en trea istället.

En annan fråga, bästa flyttkartongerna? Var hittar man dem?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 554
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp