Flyttråden

Vi tog lägenheten. Den var så fin att inte ens jag kunde säga nej :D
Men nu kommer nästa bekymmer: alla möbler och prylar.
Vi blir av med huset senast 31 januari och får lägenheten tidigast 1 februari. Vi är dessutom bortresta den helgen (1-2 februari). Så inflytt blir tidigast på måndagen. Var sjutton gör vi av hela bohaget under tiden? Hyra magasin har vi kollat på men det enda jag hittar på hyfsat avstånd är minst 4 månaders hyrestid.. Aaaah! Har ingen annanstans vi får plats med alla möbler heller. Hmm.. Får googla runt lite mer efter förråd tror jag.

Shurgard?
 
Hur mycket bohag har ni? Kanske det kan vara värt att hyra en mindre lastbil för flytten, packa den innan ni åker iväg, och tömma den när ni kommer tillbaka?

Vi har en lastbil, men vi kan inte låna den så länge.. Blir väl sketadyrt att hyra i fyra dagar.. Fast det kostar att hyra tillräckligt Stort förråd också.

@Hyacinth Finns inte i närheten.
 
Vi har en lastbil, men vi kan inte låna den så länge.. Blir väl sketadyrt att hyra i fyra dagar.. Fast det kostar att hyra tillräckligt Stort förråd också.

@Hyacinth Finns inte i närheten.
Ja, ni får ju väga kostnader mot varandra, men också slitet med att lasta av och på två gånger om ni väljer att hyra förråd för 2 dagar.
 
Ja, ni får ju väga kostnader mot varandra, men också slitet med att lasta av och på två gånger om ni väljer att hyra förråd för 2 dagar.

Ja, det är ju det. Googlat men hittar ingen som hyr ut lastbil heller i närheten.. Det närmsta jag hittar är 10 mil åt fel håll..

Förhoppningsvis blir vi av med huset tidigare så vi visserligen får flytta två gånger men kan mellanlanda i ett förråd och flytta in i nya boendet i februari,
 
Verkar som att vi blir av med huset i januari :banana:
Då får vi visserligen hyra släp och bära allt två gånger, men vi kan ta det i vår egen takt och slipper stressa. Hoppas det blir så! Och hoppas vi får besked snart så jag hinner hyra förråd.
Elektroniken kanske inte ska magasineras? Tänker på tv och projektor i första hand. Det kanske är bättre att förvara hos föräldrarna. Ja, vi får väl se.
Nu måste jag skaffa fler kartonger så alla prylar kommer plats i lådor. Får väl packa fullt i de jag har och se hur mycket saker vi har egentligen. MASSOR är svaret på den frågan. Ska rensa ordentligt tänkte jag.
 
Verkar som att vi blir av med huset i januari :banana:
Då får vi visserligen hyra släp och bära allt två gånger, men vi kan ta det i vår egen takt och slipper stressa. Hoppas det blir så! Och hoppas vi får besked snart så jag hinner hyra förråd.
Elektroniken kanske inte ska magasineras? Tänker på tv och projektor i första hand. Det kanske är bättre att förvara hos föräldrarna. Ja, vi får väl se.
Nu måste jag skaffa fler kartonger så alla prylar kommer plats i lådor. Får väl packa fullt i de jag har och se hur mycket saker vi har egentligen. MASSOR är svaret på den frågan. Ska rensa ordentligt tänkte jag.

Det finns mobil magasinering. Dvs alla saker hämtas av en firma och lämnas sedan av när det är dags. Så slipper ni kånka allt två gånger. Dock vet jag inte om det finns överallt. I Stockholm finns flera företag att välja emellan.
 
Det finns mobil magasinering. Dvs alla saker hämtas av en firma och lämnas sedan av när det är dags. Så slipper ni kånka allt två gånger. Dock vet jag inte om det finns överallt. I Stockholm finns flera företag att välja emellan.

Tror inte det finns dit vi ska flytta.. Det är knappt det finns vanliga förråd :angel:
 
Jag letar lägenhet för fullt men går trögt, bostadsbrist som på de flesta ställen. Bor helt fantastiskt i dagsläget men på tok för dyrt så jag letar nåt mindre o billigare. Har sökt både 1: or och 2: or även om tanken på en 1:a känns lite läskig, från 3:a till 1:a :eek: Jag försöker tänka på en kompis 1:a som är riktigt fin så tanken känns lite bättre :p
 
Då vi backade i sista sekund på gården vi planerat riva och bygga upp helt nytt, så har det ju inte blivit någon flytt än.. Och jag är så less på att leta mer. Vi har nu dock blivit erbjudna en stor gård, ska få adressen idag och så får vi se om vi kan åka och titta på den helst nu i helgen. Håll tummar och tår att det är i bra skick och duger åt oss så vi slipper leta mer! För jag ger snart upp :arghh:
 
Hur går det för alla "flyttare"? :)
Papper påskrivna idag! :banana:

1 april flyttar vi in på vår nya gård!

Då ladugårdarna och en del uthus står tomma har vi redan fått lov att flytta in saker! Det har verkligen underlättat, vi hade mycket från vår fastighet som skulle med. Flera ton sten, flera ton brädor/träd/ved och ett halvt ton lösa marmorskivor bland annat. :D Flera snickerimaskiner har också flyttats. Nu är alla hus tömda förutom vårt, så vi har även flyttat möbler och diverse prylar som nog är tillräckligt för att möblera tre bostadshus...

1 februari får säljarna tillgång till sin nya gård, så jag hoppas att flytten kommer ske lite fortare än 1 april. Men oavsett så är jag galet pepp! Säljarna har varit mycket generösa, vi har ränt fram och tillbaka på gården många gånger nu och gått i skogen, tittat på ägorna och planerat både det ena och det andra. :)
 
Åh, en tråd för mig! Som en del kanske redan läst så håller jag och min sambo på att leta efter lägenhet att köpa, efter att ha hyrt i 2,5 år. Helst skulle vi köpa loss lägenheten vi nu hyr, men ägaren är tyvärr inte intresserad av att sälja.

Planen har hela tiden varit att flytta nån gång framåt våren/sommaren eftersom det ju kommer ut väldigt mycket på marknaden då, men vi har börjat gå på lite visningar redan nu för att öva och få lite koll på läget. Hittills har bara en lägenhet känts aktuell, men den känns å andra sidan väldigt aktuell. Superfin, nyrenoverad, på översta våningen i ett gammalt viktorianskt hus med helt obegränsad utsikt över botaniska trädgården. Vi tvekar dock av lite olika skäl, men håller på att försöka bringa klarhet i de saker som gör oss mest tveksamma (främst: hur är grannarna, och varför har lägenheten legat ute i 1,5 månader?).

Annars kommer det garanterat massor av fina lägenheter efter denna, och vi har definitivt ingen brådska med att flytta, men läget och utsikten är verkligen unikt i det här fallet vilket gör att vi kanske är lite envisare än vi annars hade varit.
 
Jodå, en del är packat och jag tänker att det kommer ordna sig med resten.
På torsdag får jag nycklarna och på fredag går flyttlasset. :)
 
Åh, en tråd för mig! Som en del kanske redan läst så håller jag och min sambo på att leta efter lägenhet att köpa, efter att ha hyrt i 2,5 år. Helst skulle vi köpa loss lägenheten vi nu hyr, men ägaren är tyvärr inte intresserad av att sälja.

Planen har hela tiden varit att flytta nån gång framåt våren/sommaren eftersom det ju kommer ut väldigt mycket på marknaden då, men vi har börjat gå på lite visningar redan nu för att öva och få lite koll på läget. Hittills har bara en lägenhet känts aktuell, men den känns å andra sidan väldigt aktuell. Superfin, nyrenoverad, på översta våningen i ett gammalt viktorianskt hus med helt obegränsad utsikt över botaniska trädgården. Vi tvekar dock av lite olika skäl, men håller på att försöka bringa klarhet i de saker som gör oss mest tveksamma (främst: hur är grannarna, och varför har lägenheten legat ute i 1,5 månader?).

Annars kommer det garanterat massor av fina lägenheter efter denna, och vi har definitivt ingen brådska med att flytta, men läget och utsikten är verkligen unikt i det här fallet vilket gör att vi kanske är lite envisare än vi annars hade varit.

En tanke bara, kan det vara så att många tvekar inför stora utlägg iom brexit? Att läget känns så osäkert att man skjuter sådant på framtiden, speciellt om man arbetar inom en bransch som kan råka illa ut?
 
Funderar på att försöka byta min hyreslägenhet (Stockholm). Är det någon som har erfarenhet av de olika sajterna för byte? Något annat man bör tänka på?
 
En tanke bara, kan det vara så att många tvekar inför stora utlägg iom brexit? Att läget känns så osäkert att man skjuter sådant på framtiden, speciellt om man arbetar inom en bransch som kan råka illa ut?
Bra fråga! Enligt vår lånerådgivare är detta ingenting som påverkar marknaden särskilt mycket. Det var en liten dipp precis efter att Brexit röstats fram, och det är möjligt att det blir likadant precis efter 29 mars, men annars har det tydligen inte haft någon större effekt på marknaden. Men då drivs marknaden (framförallt i denna delen av stan) också mycket av föräldrar från icke EU-länder som köper lägenheter åt sina barn när de ska studera här, samt av folk som köper för att hyra ut. Och det är en ganska "fin" del av stan, så de som letar här har oftast lite mer pengar än genomsnittet.

Just lägenheten jag skrev om här ligger i ett område som lockar ett annat sorts klientel, medan lägenheten som sådan inte är optimal för det klientelet. Det är ett område dit många äldre flyttar när det är dags att "downsize" efter att barnen flugit ut, och det passar den inte riktigt för. Vi tror att det är främst det, samt det faktum att det finns lite reparationsbehov, som gör att folk backar.
 
Bra fråga! Enligt vår lånerådgivare är detta ingenting som påverkar marknaden särskilt mycket. Det var en liten dipp precis efter att Brexit röstats fram, och det är möjligt att det blir likadant precis efter 29 mars, men annars har det tydligen inte haft någon större effekt på marknaden. Men då drivs marknaden (framförallt i denna delen av stan) också mycket av föräldrar från icke EU-länder som köper lägenheter åt sina barn när de ska studera här, samt av folk som köper för att hyra ut. Och det är en ganska "fin" del av stan, så de som letar här har oftast lite mer pengar än genomsnittet.

Just lägenheten jag skrev om här ligger i ett område som lockar ett annat sorts klientel, medan lägenheten som sådan inte är optimal för det klientelet. Det är ett område dit många äldre flyttar när det är dags att "downsize" efter att barnen flugit ut, och det passar den inte riktigt för. Vi tror att det är främst det, samt det faktum att det finns lite reparationsbehov, som gör att folk backar.
Jag köpte en lägenhet som var lite billigare än en del andra på gården. Lite uppfräschningsbehov, men inget mer än så.
Det visade sig vara detsamma här, jag bor överst och lägenheter på plan 1 och ibland 2, köps av äldre som flyttar från hus och ska bo i lägenhet. Vi har ingen hiss.
Lika glad för det blev jag. :)
 
Vi tänkte flytta på söndag men det ska bli oväder och vårt förråd är insnöat.. Vi får nog vänta med flytten.
Vi kommer nog köra lite småsaker i bilen på söndag, men inget släp.

Jag vill flytta nu!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 554
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp