Ms_Antrop

Trådstartare
Vad har ni för fobier? Nån mer som har talassofobi?

Jag var ute och paddlade med familjen i söndags, och då gjorde en fobi sig påmind! Jag är rädd för saker som sticker upp och syns under ytan i djupt vatten (eller ja, i grunt vatten också, men det är inte lika jobbigt som i djupt) och satt och googlade lite här idag och kom fram till att det måste vara talassofobi.
Egentligen är det rädsla för havet/djupt vatten, men innefattade visst också saker under ytan - både synliga och föreställda.
Grejen är att jag även är rädd för bassänger - alltså inte badbassänger, utan typ öppna stora kylbassänger som gärna återfinns på industrier (vi har en i källaren på jobbet och den går jag absolut inte i närheten av). Vet inte om det finns nått specifikt namn för den men den borde ju ingå i talassofobi kanske?

Ganska besvärligt är det iaf, får verkligen panik och hyperventilerar! I söndags tänkte jag inte ens på det först. Visst, jag tycker att det är lite obehagligt med djupt vatten men det funkar. Sen kom vi närmare en ö och helt plötsligt dök det upp en stor sten och ett grund bestående av stenar typ 1 meter under ytan and I fucking lost it! Hade jag kunnat utan att nudda vattnet hade jag hoppat upp på den där ön på en hundradels sekund! Men nu var jag ju liksom fast i en kanot :arghh: Lyckades iaf att inte skrika alltför mycket, men det är verkligen som en nästan okontrollerbar reaktion med rusande panikkänslor och hyperventilering. Har haft obehagskänslor och fått upp minnesbilder många gånger nu sen i söndags. Drygt!

Gick igenom den här listan på 500 fobier och upptäckte då att jag har en till, som är otroligt störande - speciellt på vintern, nämligen: Hormefobi - rädsla för att få en stöt :D
Sjukt jobbigt att öppna bildörren på vintern kan jag säga O_o
 
spindlar och höjder!
Så till den milda grad att jag inte ens kan ta bort en död spindel eller kliva från en lite högre sten till en annan när jag är utomhus. Har även svårt med broar och skulle helst blunda när jag kör över Strängnäsbron, kan knappt gå över broar med klaffar eftersom jag kan se ner mellan dem... men när jag var liten så klättrade jag i träd och upp på hustak utan problem....
 
Vad har ni för fobier? Nån mer som har talassofobi?

Jag var ute och paddlade med familjen i söndags, och då gjorde en fobi sig påmind! Jag är rädd för saker som sticker upp och syns under ytan i djupt vatten (eller ja, i grunt vatten också, men det är inte lika jobbigt som i djupt) och satt och googlade lite här idag och kom fram till att det måste vara talassofobi.
Egentligen är det rädsla för havet/djupt vatten, men innefattade visst också saker under ytan - både synliga och föreställda.
Grejen är att jag även är rädd för bassänger - alltså inte badbassänger, utan typ öppna stora kylbassänger som gärna återfinns på industrier (vi har en i källaren på jobbet och den går jag absolut inte i närheten av). Vet inte om det finns nått specifikt namn för den men den borde ju ingå i talassofobi kanske?

Ganska besvärligt är det iaf, får verkligen panik och hyperventilerar! I söndags tänkte jag inte ens på det först. Visst, jag tycker att det är lite obehagligt med djupt vatten men det funkar. Sen kom vi närmare en ö och helt plötsligt dök det upp en stor sten och ett grund bestående av stenar typ 1 meter under ytan and I fucking lost it! Hade jag kunnat utan att nudda vattnet hade jag hoppat upp på den där ön på en hundradels sekund! Men nu var jag ju liksom fast i en kanot :arghh: Lyckades iaf att inte skrika alltför mycket, men det är verkligen som en nästan okontrollerbar reaktion med rusande panikkänslor och hyperventilering. Har haft obehagskänslor och fått upp minnesbilder många gånger nu sen i söndags. Drygt!

Gick igenom den här listan på 500 fobier och upptäckte då att jag har en till, som är otroligt störande - speciellt på vintern, nämligen: Hormefobi - rädsla för att få en stöt :D
Sjukt jobbigt att öppna bildörren på vintern kan jag säga O_o
Skriver under på "stötfobin"..... Ormfobi har jag också, samt knivfobi (blir alldeles svag och konstig när jag tänker på att skära sig på en kniv). Åskfobi har jag haft, men den är mer eller mindre över. Jag är fortfarande åskrädd, men det är på en helt annan nivå nu.
 
Jag är höjdrädd men jag ser det inte som om jag har höjdfobi. När jag var yngre drömde jag ofta att jag föll från hög höjd eller var uppe på taket till en skyskrapa.

Tycker även det är obehagligt med hål (vet inte om det är en fobi jag har, vet att man kan ha fobi för hål). T.ex. om jag kollar på satellitkartor och det är svarta gruvhål eller mindre sjöar med svart yta (de ser ut som hål), då känns det obehagligt.
 
Sprutor och nålar, så till den grad att jag undviker vård.

Är också höjdrädd och har ibland problem med blod, men det är på hanterbar nivå, så inte en fobi egentligen.
 
Ormar. Springer och skriker när jag ser en. Eller skriker och travar iväg snabbt om jag sitter på hästen.
Kan skrika för pinnar i stan också för att de i mitt huvud ser ut som en orm. En aning pinsamt. Men skriket är automatiskt.
En gång ledde jag hästen och såg en orm, skrek och sprang, bara det att hästen inte ville springa så släppte honom. Inte min ljusaste stund.
 
Mild släng av talassofobi, snorkling var väldigt jobbigt i början men nu kan jag känna mig lugn när jag snorklar på typ 4 meters djup 🙂 Annars är jag VERKLIGEN inget fan av disktrasor, vägrar ta i dem. Extra jobbigt var det när jag var yngre och hade en kompis som kunde torka sig om munnen med disktrasan...
Sen är jag väldigt spruträdd, men konstigt nog bryr jag mig inte alls om det sker på djuren när man besöker veterinären.
 
Milt bacteriofobisk.
Motorfobi - rädsla för bilar. Kanske, är inte rädd för bilar i sig men kan få panik när jag åker i bilar pga att jag tror att någon kommer att dö. Som i att mamma kanske har en hjärtattack just nu och här sitter jag i bilen, pappa kanske är ute och springer och ramlar ner för ett stup och min kompis har haft cancer men ingen har märkt något och hon har nu dött och alla är döda och här sitter jag och kan inte påverka något för jag är i en bil. Väldigt logiskt :cautious:
 
Milt bacteriofobisk.
Motorfobi - rädsla för bilar. Kanske, är inte rädd för bilar i sig men kan få panik när jag åker i bilar pga att jag tror att någon kommer att dö. Som i att mamma kanske har en hjärtattack just nu och här sitter jag i bilen, pappa kanske är ute och springer och ramlar ner för ett stup och min kompis har haft cancer men ingen har märkt något och hon har nu dött och alla är döda och här sitter jag och kan inte påverka något för jag är i en bil. Väldigt logiskt :cautious:
Nä. Fobier är väl sällan logiska, per definition. Min ormfobi, till exempel. Jag är paniskt rädd även för en snok i storlek blyertspenna. Vilket hot utgör en sådan egentligen?
 
Spindlar och förut även åska, har lyckats träna upp åskfobin så är inte rädd längre men gillar fortfarande inte smällarna. Har aldrigt varit rädd för blixtarna, när jag tänker logiskt är det ju dom som är farliga och knallen som talar om när det är över. 🙈😅

Spindelfobin har blivit bättre sen jag blev singel, men klarar fortfarande inte av stora källarspindlar. Ryser i hela kroppen när de springer omkring och kommer de ut plötsligt och överraskar mig blir det ett illtjut.
 
Grodor... Allt från pyttesmå grodor som de flesta tycker är söta, till stora paddor. Jag kan på riktigt få panik och MÅSTE därifrån om en liten groda är på en stor gräsmatta. Vet att det är HELT ologiskt, men det hjälper inte.
 
Jag har haft fobi för harkrankar hela livet fram tills nyligen. De är fortfarande högst obehagliga, men jag flyr inte i panik längre, om de inte nuddar mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp