Fobo transport!

B

**BORTTAGEN**

Är det någon som känner till Fobo, hittar ingen hemsida. Släpet kanske inte tillverkas idag eller om det har bytt namn. Finns det någon som har ett sådant släp, funderar nämligen på att köpa ett.
 
Fobo gick i konkurs för ganska så länge sedan och finns inte längre kvar.
Jag har ett gammalt Fobo-släp från -85 som jag har helrenoverat och är ganska så nöjd med idag. Släpet går väldigt lugnt bakom bilen samt är lite längre och bredar än de flesta enkelaxlade släp.
Jag har själv byggt in ventilation, som knappast kan påstås existera från början. Ny axel, bakläm, golv, draghandske, utvändig lack. Det jag inte har gjort men saknar är riktiga bommar bak, har bara band som stänger för mot baklämmen.
Säg till om du vill ha fler detaljer.
 
Nej, det tror jag inte i alla fall. Hebe brukar vara den transport man kallar Tranes "budgetsläp". Fobo är faktiskt robustare än Trane (tycker jag), i alla fall från motsvarande årgång!
 
Har en bekant med Fobosläp, vi diskuterade detta en gång (hans arbetsplats var delägare i Fobo) och han hävdade att hans Fobo minsann var samma som mitt Trane. Vilket jag inte hade anledning att betvivla efter att ha granskat det närmare... (han hade en årsmodell -92, samma som jag har Trane)
 
OK, han kanske har rätt. Jag har försökt att få tag i reservdelar till mitt gamla Fobo, bl a hos Trane men det var inte alls samma format. Dessutom är åtminstone min Fobo (-86) både bredare och längre än Tranes (~00) enaxlade (stallkamrat har Trane).
Jag har dock hört att en annan firma, som jag givetvis inte kommer ihåg namnet på just nu, tog över delar av gamla Fobo när de kånkade. Denna firma gör också släpvagnar. Hjärnsläpp!!!
 
Jag har varit helnöjd med mitt Fobo-släp hela tiden. Köpte det som nytt -90. Fördelen är ju bla att den är helgalvad även axlen. Nackdelen är att den är mörk innuti men det går ju att ändra på.
Reservdelar finns att få tag på hos en släpvagnsförsäljare utanför Ljungby, Brandt i Lagan, släpvagnsspec tele: 0372-30020. Är det för långt dit så vet han säkert andra som säljer också.
 
Jag är ganska säker på att Fredag har rätt Det är Hebe som är Tranes budgetsläp som ni kallar det och Fobo hör ihop med nuv. REKO-släpen som jag har förstått det. Har själv ett REKO som jag är SUPERNÖJD med!!
 
Jag har ett Fobo av äldre modell -87, när vi köpte den för snart 2 år sedan var den helt totalrenoverad. Golv, väggar, matta, inredning, el samt bromsar var bytta. Gamla ägaren en känd travtränare köpte detta som helt nytt, transporten användes 4-5 gånger i veckan efter det. Han påstod själv att det aldrig varit problem med släpet, orsaken till renoveringen var att golvet var i behov av byte. Sen tillkom resten av bara farten, och det är ju jag inte ledsen över. :banana:
 
Just det, REKO var det som tagit över delar av Fobo när de gick i konkurs!
Vad gäller reservdelar så kan Berndt i Lagan (Ljungby) hjälpa till med en hel del, men han bäställer själv från olika fabrikanter och har ingen egen tillverkning. Han hjälpte mig med en axel till min Fobo-kärra. Jättretrevlig och bra att ha att göra med.
Reko-trailer hade faktiskt en bakläm med nästan exakt samma mått som till min gamla Fobo. Bytte i fjol.
 

Liknande trådar

Utrustning Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 006
Senast: Shaggy
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 389
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Tänker att det nog finns flera här som äger hästsläp. Vad skulle ni säga att ni uppskattar med ert släp och är det något med ert...
2
Svar
20
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Utrustning Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 057
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp