Bukefalos 28 år!

Focus har ont.

Aliide

Trådstartare
Jag blir så trött och ledsen. Mitt lilla måndagsexemplar har ont!

Det började den 23:e december, på morgonen. Jag bad honom hoppa upp i sängen. Han hoppade upp men skrek till. Jag blev genast fundersam då han inte skriker för småsaker. Han fick gå ner igen och när jag bad honom hoppa upp vägrade han. Senare skrek han på promenaden när han halkade till. Vägrade hoppa in i bilen (sprang iväg med svansen mellan benen).

Så jag tog en akuttid hos veterinären. Dessvärre hade dom ingen ortoped inne, så hon ansåg att röntgen är onödig då det kan ta någon vecka innan plåtarna blev genomtittade. Han verkade (han blev hanterade av okänd människa och stänger av, men vände sig om, smackade och ville ett par gånger gå ner ifrån bordet) ömma i slutet av ryggen. Precis där svansen börjar och i sitt högra bakknä.

Vi fick med rimadyl hem och vi vet alla hur det påverkar magen? Just ja, Focus har kronisk tarmsjukdom. Så det var verkligen pest eller kolera. Tyvärr verkar inte Rimadylen hjälpa ett skit. Tycker han bara blir värre och värre.

Han vägrar gå upp för trappan, när han var tvungen så skriker han och ser ut att försöka avlasta högra bakbenet. Nerför trappan går det utmärkt. Då är han glad och pigg. Pigg och glad på promenader så länge han slipper lyfta på benen extra mycket, eller halkar.

Dessutom ligger han på golvet hela tiden, detta är Herr Bortskämd. Som aldrig legat en minut på ett golv. Alltid soffa eller säng. Men när han försöker så ger han upp. Han tar upp ett framben, står och väger sen går han bara :(

Mina tankar har varit på; diskbråck, korsband, L7S1, spondylos, artros osv.

Är det inte det ena så är det fasiken det andra :(
 
Sv: Focus har ont.

nej, fy :(

men han ska tebax o ses över av en ortoped? hur gammal är han?

min setter (10år) har också fått ont nu i jultid. frambenen för hans del. han har blivit ganska rejält fransysk fram och jag är ganska övertygad om att det är atros. ska ta med honom till vet nästa vecka.
 
Sv: Focus har ont.

Han ska till en ortoped på Måndag. Och jag är så nervös!

Tänker väldigt mycket på hur länge han egentligen har haft ont? Han har ju varit motig med att hoppa in i bilen bra länge. Men han är åksjuk och har aldrig varit bilglad... Så då har man ju trott att det "bara" varit det :(

Han är bara 6 år gammal.

Hoppas det går bra för dig och din gammelgubbe med!
 
Sv: Focus har ont.

*håller alla tassar o tummar för honom*

du får inte tänka så, han kanske bara var stel i bak eller som du sa att han inte ville åka bil :) det är svårt o veta.
 
Sv: Focus har ont.

Usch, jag håller tummarna för att det bara är en rejäl sträckning eller något. Fy farao för L7S1 och korsbandsskador. :crazy::(
Kittie lyckades teobrominförgifta sig själv här idag också så jag funderar ännu starkare på det här med vandrande pinnar, du kanske vill vara med?

Håller tummarna för Fo!
 
Sv: Focus har ont.

Och min jycke höll på att käka upp mammas nya dyra (300 spänn styck) ankor idag:crazy:

Håller alla tummar för Focus, min erfarenhet är att man oftast hittar på alldeles för invecklade diagnoser själv.
 
Sv: Focus har ont.

sådär har min lille blivit ett par ggr, han har suttit fast mellan bogbladen då, för han leker med "trasa" och skakar bytet om du fört´står vad jag menar och har det varit regn o blåst så har han får som nackspärr men det har satt sig mellan bogbladen....
lite rörigt , men jag tror du fattar :D
kan det vara nåt sånt kanske

jag trodde också att det satt bak, men det var ju så att han fick ju inte iväg framänden och då kunde han ju inte skjuta på bak heller
 
Sv: Focus har ont.

Jag har läst om Focus förut och berättat om min Kasper, min gammelpudel som hunnit bli 12 år, som blev fruktansvärt dålig sommaren 2008 men som faktiskt fortfarande är kvar och faktiskt är bättre nu..

Kasper har diskbråck efter en spricka i en ryggkota, en fraktur som läkt och blivit uppriven flera gånger och det var som värst sommaren 2008, men så förändrades familjesituationen och alla vilda lekar tog slut, trappen blev förbjuden och soffan likaså, vi satte ramper vid sängarna (han höll oss vakna så det fanns ingen annan utväg) och han läkta ihop i ryggen, nu busar han till och med med unghunden vi har (fick hem i slutet av jan 09) och allt känns riktigt hoppfullt..

så mitt råd är att hindra allt hoppande, inte busa hårt eller välta Focus, vara försiktig vid borstning och kloklippning så han inte anstränger ryggen, och vänta ut det.. och givetvis röntgen och en vettig undersökning..

*håller tummarna*
 
Sv: Focus har ont.

Som jag sa låter det exakt som diskbråck, Douglas hade ju släng av detta till och från och symptomen är densamma. Visar inte nödvändigtvis smärta hela tiden men gnyr till ibland..vill inte hoppa upp på saker men kan gott och väl springa osv...kan "sura" men brukar inte reagera nämnvärt om man klämmer åt.


Hittar inte ortopeden något kan det handla om kotförflyttningar och då får man ta hunden till naprapat (men man måste naturligtvis kolla med vet först).

Oavsett vad det är hade jag inte promenerat mer än i koppel och mycket långsamt, dvs skritt och INTE trav el galopp. En hund med bråck ska ta det väääääldigt lugnt annars kan det blir mycket värre. Just nu hjälper nog bara vila och det är nog bättre att han ligger hårt mot golvet än på mjuk säng.

Det löser sig ska du se, klappa Fo från mig!
 
Sv: Focus har ont.

Tror också på diskbråck. Samma symtom som kimi hade.

säger som MrsS, Långsamma promenader och viiila.

Det kommer ordna sig vännen :) *Kram*
 
Sv: Focus har ont.

Stackars, stackars Focus!! Och så typiskt sen, att sånt här ska hända mitt under helgerna, då du måste vänta på att få honom ordentligt undersökt!
Hoppas så att det går över med vila och kanske nån smart behandling... Puss på stora nosen (om han gillar sånt...?) från oss!
 
Sv: Focus har ont.

usch, det där låter inget vidare. håller tummarna för att det är något "enkelt" som han snabbt kan bli frisk från.
 
Sv: Focus har ont.

*KL*

Hemma ifrån Ortopeden!

Vi hade lite delade åsikter.. Hennes teori är såklart det jag hoppas på. Men jag tror verkligen inte på den :crazy:

Hon pratade om en inflammation .. bla bla sträckning. I någon muskel. Men då undrar jag, varför har han inte blivit bättre med 6 dagars rimadyl? Mina hundar har sträckt sig förut, då har dom varit stela och halta. Blivit bättre när dom rört sig och blivit varma. Vilket inte stämmer på Focus.

Idag pep han till när hon böjer högerbenet ihop, och sedan trycker det nedåt mot golvet. Plus att han hade svårt att gå upp för trappan. Inga problem nedför. Ingen märkbar hälta efter böjprov.

Upp för trappan så avlastar han högerbenet, drar det inåt. Så att han typ blir kobent. Drar det inte uppåt alls.

Så han fick en spruta Cartrophen och ska ha en i veckan 3 veckor framöver. Men det känns inte alls rätt eller bra...
 
Sv: Focus har ont.

Sträckning verkar vara universalt vare sig hunden har något riktigt fel eller ej... Jag blir alltid misstänksam mot den diagnosen efter att ha gått på en nit. Magkänslan är pålitligare i vissa fall.
 
Sv: Focus har ont.

Jag försöker mest tänka på att det är hon som är ortoped och utbildad. Och inte jag.

Kanske har hon rätt, vem är jag att nedvärdera hennes kunskap kring ortopedi egentligen? :crazy:
 
Sv: Focus har ont.

ett andra utlatande ar aldrig fel... kanske kan det lugna din stackars magkansla med innan du far magsar....

*haller tummar o tassar o annat for att det ska vara nagot enkelt o snabbfixat*
 
Sv: Focus har ont.

ällsklingsfoffen:love: :(
En tanke ang Rimadylen, ska ju finnas en lite dyrare variant medicin som iallafall min vet sa att vi kunde byta till om magen rasade, nu kommer jag ju givetvis inte ihåg vad det hette...
Kan fråga kompisen idag om hon har några teorier, hon är verkligen grym på rörelsestörningar av alla dess slag, nu är det ju lite fel djurslag, men foffo är ju som en liten ponny så:angel: nä men seriöst så har hennes hjälp varit ovärdelig vad kommer till mina hundar, när man kan åka till vet och ha lite kött på benen
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 780
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 075
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Jag har en unghund på 10 månader som under 5 månaders tid har behövt flertalet veterinärbesök på grund av smärtutredning. Ingen klinik...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 654
Senast: Bison
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 690
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Gräsklippare häst
  • Stora shoppingtråden II
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp