Focus inlagd...

Aliide

Trådstartare
Hemma igen, utan Focus..
torsdag, april 20, 2006
Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi fixade bil och chaufför (tack älskade Julia & Frugan!). Åkte härifrån 12.30. Hade tid 14.00 i Karlstad. Det var verkligen tungt att åka iväg, men jag visste naturligtvis att det var det enda att göra när han var sån här. Försökte iaf. skratta, prata utan att tänka så mkt på det. Focus låg i husses knä och flåsade. Väl framme så fick vi gå till Isoleringssidan. Pga hans feber. När jag kom in så var det helt tyst. Hade förväntat mig flera hundar som skällde där inne, men icke. Fick vänta ett tag på veterinären men Focus stressade ner hyffsat fort och la sig och vilade på mina fötter. Tyvärr så var "vår" veterinär upptagen med andra fall idag, så vi fick en söt Norsk. Hon dadde lite med Focus så han blev lite skeptisk till denna konstiga människa. Hon klämde igenom honom, frågade och pratade om hur hans tillstånd varit. Sen bad hon oss att hålla i Focus då han skulle tempas. Jag sa bara "stå, stanna" sen stod han där blickstilla. Min älskade ängel. 39.9 dock...



Vi fyllde i lite papper och sedan fick vi vänta på sköterskan som skulle ta prover. Det var nu jag och sambon började fnissa lite. Focus låg sedan innan på bordet och väntade, när systern kom in så stirrade Focus på henne rätt "fast". Sen när hon började prata så försökte han vika under båda frambenen under kroppen, när det inte gick så tog han det vanliga stickbenet under framdelen! Mammas smarta söting. Denna sköterska stack honom sist också. Konstigt hur han kunde skilja veterinär och syster sådär. Sedan hämtade iaf sköterskan nålar och förkläde. Då spände han verkligen fast benet under sig så vi fick småbända upp det! Han låg dock stilla under hela tiden det tog för att få fram blod. Mammas duktiga kille! Han är faktiskt lika duktig hos veterinären UTAN feber också Systern var så otroligt gullig, och det blev varmt i hjärtat när hon sa att hon kände igen oss väl från sist gång, att Focus hade ett sånt personligt ansikte och uttryck samt att jag har mycket god hand om min hund. DÅ var jag nära att gråta. Alltid skönt att höra när man får komplimanger för något man kämpat med så mkt (han uppförande.)



Hade innan nämnt att Focus inte bör hanteras av män (han har ju svårt för karlar som de flesta vet), samt så rekommenderade jag munkorg för att jag vet att han KAN nypa. Nu är det inte ofta det hänt, men jag vet när han blivit pressad (främst av män) så kan han tjuvnaffsa. Det var dom mycket tacksamma. Men när han låg på bordet och tittade ut (dörren var öppen) så gick det förbi en lååång manlig veterinär i träskor. Herrejösses. Helt plötsligt blev Focus väldigt pigg och lät väldigt illa... Pinsamt! Han har varit känsligare för män och "konstiga kroppshållningar" senaste tiden pga att han mått illa förmodligen. Så när vi skulle lämna in honom i hans bås skrev hon med röd penna; "Bör ej hanteras av män, munkorg vid hantering". Hade man inte sett min sorgsna plutt som hängde med huvudet hade man nog trott att man förvarat ett monster där inne



Nu var det nästan dags för en gråtskvätt.. När vi lagt in hans filt ifrån här hemma så hämtade jag honom. Han hade lite svårt att gå med droppet men det löste han fint tillslut. Sen fick jag lov att pussa och krama honom, när jag stängde efter mig försökte han smita ut.. mammas hjärta. När jag gick mot dörren så tittade jag bak; då hade han satt sig längst in i hörnet med huvudet slokandes.. Fy fasiken.. Det var jobbigt att se! Han mådde rätt illa av droppet så det nog mkt därför. Dom fick dra ner rejält på sprutten. Hoppas det var därför iallafall! Sedan stod jag och sköterskan kvar och pratade lite i dörröppning. Då får jag höra världens mest hjärtskärande skrik ifrån Focus. Detta var inget SKALL utan ett riktigt gnäll. Som jag aldrig hört av honom.. Då knöt det sig och jag gick raskt iväg. Han kommer inte dö, men det kändes fasiken som det.



På väg hem så trösthandlade jag och Jocke en hel del saker, men vi tyckte vi behövde det! Hemma var det riktigt trist.. När Jocke borrade i betongväggen så tänkte jag säga; "Men åh, stackars Focus öron". Kom dock på att han faktiskt inte var hemma. En sådan sak som att inte behöva tänka på att stänga med kompostgaller till köket var fasiken jobbigt.



Sänder en tanke till Christina som imorgon tar bort sin trogna vän. Vi tänker verkligen på er!


(Utdrag ifrån min dagbok)
 
Sv: Focus inlagd...

Usch, jobbigt! Hoppas han snart får komma hem.
 
Sv: Focus inlagd...

Tack!

Väntar på att veterinären ska ringa. Snacka om nervöst :crazy:
 
Sv: Focus inlagd...

*tröstkramar*
Det är ju verkligen hans tur att få vara frisk och glad nu. Känns som att ni har haft alldeles för mycket sjukdom och otur nu.

Krya på dig Focus!
 
Sv: Focus inlagd...

Har du repeterat ditt mantra ordentligt?

"Vanlig infektion, vanlig infektion, vanlig infektion"

Jag var inte hemma igår, men jag tänkte på dig.
 
Sv: Focus inlagd...

Jadzia skrev:
Har du repeterat ditt mantra ordentligt?

"Vanlig infektion, vanlig infektion, vanlig infektion"

Jag var inte hemma igår, men jag tänkte på dig.
Nä, det var mer; "Han kommer dö. Han kommer dö." :angel:

Pratat med veterinären, alla blodvärden såg bra ut. Inget anmärkningsvärt. Levervärdet har gått ner också. Konstigt att dom inte hittade något alls, med tanke på den höga febern och hans illamående. Så veterinären var väldigt fundersam :crazy:

Idag har han varit pigg, 38,2 i temp :bump:

Har varit sådär att hantera. Han hade morrat åt en skötare men det var när hon hade försökt varit "mjuk och fjäskat" för honom. När de hade hanterat honom självsäkert så hade han funnits sig i det :love: Han har även kampat med droppslangen ett par gånger. Så dom ville behålla honom en dag till för att få honom att äta ordentligt.

Under tiden så har vi trösthandlat en hel del :angel:
(1 byrå, 1 skohylla, 1 smidehylla, Svindyra satinsängkläder, plädar och kuddar till soffan, nya blommor, 3 stora förstoringar m. ram på Focus.. och mer)

:D
 
Sv: Focus inlagd...

Uscha!
Hoppas att han kommer hem piggare och friskare än någonsin!
Kan tänka mig att det inte är roligt att behöva lämna sin älskling med alla okända människor sådär, men de är ju ändå utbildade får man försöka tänka. Och han verkar ju ha skött sig bra.

Jag hoppas också att du håller dig till Jadzia's mantra som jag själv tänker upprepa inför vet.besök på tisdag :crazy:

Sänder iaf krya på sig tankar till Focus!
Hoppas att de hittar nåt iaf (det tycker iaf jag brukar kännas bättre), och att det bara var någon struntsak så att allt blir normalt igen.

Bra att ni tröstshoppade, det förtjänade ni, ut och shoppa mer vettja, lite åt mig med:D
 
Sv: Focus inlagd...

men lilla snuffen då... varför kan han inte få vara frisk? ge en puss på nosen från oss när du hämtar honom...
 
Sv: Focus inlagd...

Vad find du skriver om din hund. Det märks verkligen hur mycket han betyder för dig.
Hoppas han blir frisk snart och får fortsätta vara det! Det är ni värda båda två.

Kramar Tua
 
Sv: Focus inlagd...

Usch, jag satt och lipade på jobbet när jag läste detta inlägg. Jag vet precis hur det känns att lämna iväg hunden sådär. Jag håller tummarna för att allt går bra, men det verkar väl ganska hoppfullt ändå nu när febern gått ner? Konstigt bara att de inte hittar någon orsak. Hoppas ni snart får hämta hem honom (även av privatekonomiska skäl - det är dyrt att tröstshoppa!!)!!
 
Sv: Focus inlagd...

Det är Focus...med honom är inget konstigt längre. ( Sorry Aliide, men söt är han ändå :love: )
 
Sv: Focus inlagd...

tuaphua skrev:
Vad find du skriver om din hund. Det märks verkligen hur mycket han betyder för dig.
Hoppas han blir frisk snart och får fortsätta vara det! Det är ni värda båda två.

Kramar Tua
Gah, du fick mig tårögd din fis :crazy:

Han betyder en hel del för mig, minst sagt. Jocke hade sagt till mamma; "Tänk om han avlider, hur ska hon ta det?" Tur att han INTE verkar göra det.

Sen läste jag ditt inlägg snabbt första gången: "...hur mycket han betydde för dig". :o
 
Sv: Focus inlagd...

Kalaspinglan skrev:
Usch, jag satt och lipade på jobbet när jag läste detta inlägg. Jag vet precis hur det känns att lämna iväg hunden sådär. Jag håller tummarna för att allt går bra, men det verkar väl ganska hoppfullt ändå nu när febern gått ner? Konstigt bara att de inte hittar någon orsak. Hoppas ni snart får hämta hem honom (även av privatekonomiska skäl - det är dyrt att tröstshoppa!!)!!
Det vore jävla klantigt om dom gett antibiotika innan proverna. För sånt har säkert hänt :crazy: Ett par värden låg iaf på "gränsen", dock inget direkt anmärkningsvärt.

Haha, det är nästan dyrare att handla med sorg i hjärtat som att betala räkningen efter Focus imorgon. (Om han kommer hem vill säga!)
 
Sv: Focus inlagd...

cillamuffins skrev:
men lilla snuffen då... varför kan han inte få vara frisk? ge en puss på nosen från oss när du hämtar honom...
Han kommer få hur många som helst! Efter att vi plockat ner en glad Beauceron ifrån taket! :love:
 
Sv: Focus inlagd...

Bra! *bockar av på listan.. "Få Aliide att gråta - check!" * ;)

Nej, men seriöst så vet jag hur jobbigt det känns att lämna dem där. Min förra vovve blev sjuk en gång då hon var 15 år. Och jag trodde att nu, nu är det slut. Men hon blev frisk efter ett par dagar hos veterinären. Ingen visste vad som varit fel. Me hon levde pigg och glad i ytterligare 3 år, dog sen vid 18 års ålder.

Fy vad jobbig det var att lämna sin älskling i den där stålburen helt ensam och förvirrad, när den är sjuk till råga på allt. Men vilken underbar känsla när man återförenas och får ta hem sin friska vän igen.:love:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: manda
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 167
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
868
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp