Födda 2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt sto har fyllt 3 år och fått framskor. Hon är sutten på snart tio tillfällen nu och rids ut med sällskap i alla gångarter utan bekymmer. Igår provade jag rida en liten sväng ensam och det var ingen konst. Kommer ridas och tömköras ffa i skogen den här skoperioden sedan plockar vi av dem och låter henne smälta allt. Så glad för henne!
33517751_10156356982509134_4919073928699183104_n.jpg

33493712-10156356982569134-6003955287252271104-n.jpg
 
Grattis till alla som fått fina resultat på treårs, så roligt att läsa! :love: :) Och lycka till ni som inte har visat än.
Vårat treårstest blir troligen i september, kommer behöva fräscha upp löshoppningen innan dess och rida lite mer "dressyraktigt", men nu först blir det sommarbete från imorgon. :)

Åkte iväg med honom i kväll för en sista ridtur innan betet, och han skötte sig super. Han har varit rätt hingstig nu i april/maj så det var skönt att få känna hur lättsam och positiv han egentligen är, om det bara inte finns nya spännande hästar att spana in i närheten... :angel: :cool: Vi testade även galopp för första gången, utan några problem. Så nu är han typ ikapp efter skadan i våras. :)
 
Druttens beteskompis fick åka hem i onsdags, han kom på att det här med brudar är kul :banghead:
Han gick i blandflock förra året utan problem, men nu skulle han prompt hoppa på stoet...

Han tog ensamheten med ro och fick ponnykompis i hagen bredvid, igår var han dock svullen i båda kotorna bak. 38,5 i temp igår, 38,6 imorse. Kan ha att göra med värmen och att han inte har någon tjej att jaga efter i hagen, avvaktar till imorgon och ser hur det ser ut annars får jag ringa ut veterinär :(
Tagit en promenad, kylt benen och ställde in honom och ponnyn i stallet så de får vila från värmen lite.
 
Jag visade Lemonaden förra lördagen. Hon skötte sig fantastiskt men fick låga poäng, hon är fortfarande bara 1.55 och lite outvecklad. Men stod lugnt i transporten och på uppstallningen, och var taggad och energisk på visningen, så jag är nöjd med henne. Hon kommer växa på sig till nästa år, och är nu en erfarenhet rikare!
 
Vad tysst det blivit i denna tråd, men alla unghästar är väl på bete.....

Ser att jag glömt att dela bilderna från betessläppet för en månad sedan, gick och väntade på att någon med bättre kamera än mig skulle lägga ut sina bilder men verkar inte komma flera tyvärr. Så jag ska försöka komma ihåg att lägga upp mina snart.

Det blev lite tuffa tag mellan Mini och den andra 3-års hingsten, men tog inte lång tid innan de blev buddies. :love: Sedan går det även en 2-årig dressyrhingst och två äldre valacker på betet, så de är en liten flock på 5 hästar som funkar bra ihop. :)

Vi var även hos tandis i förra veckan och plockade fyra lösa tänder, i övrigt såg allt finemang ut i munnen. Hovis kom förbi i går och raspade lite på fötterna, annars så är det bara vila, leka och äta som gäller nu i minst en månad till. :)
 
Bete här med! Min tretreåring skrämde slag på mig genom att ha ett mer än dubbelt så stort framknä förra veckan... Jag förstår att hon blir sparkad för hon är överallt och hela tiden, och lägger sig gärna i vad alla andra gör... Har kylt och spolat, och nu har knäet återgått till sin normala form, halt var hon inte ens när det var som mest svullet!
 
Bete här med! Min tretreåring skrämde slag på mig genom att ha ett mer än dubbelt så stort framknä förra veckan... Jag förstår att hon blir sparkad för hon är överallt och hela tiden, och lägger sig gärna i vad alla andra gör... Har kylt och spolat, och nu har knäet återgått till sin normala form, halt var hon inte ens när det var som mest svullet!


Skönt att det har gett med sig med svullnaden!
Så fort Drutten skadar något så blir han supersvullen direkt dag 1, dag 2 är det om möjligt alltid ännu mer svullet och dag 3 brukar svullnaden vara helt borta. Supermärkligt, men det är väl så hans kropp reagerar antar jag.
Han skrämde slag på utbildaren han var hos i våras inför 3-års när han stod med telefonstolpe till framben en dag. Jag skrattade mest och bad henne ha lite extra koll och låta honom gå ensam i hage några dagar bara.
Hade glömt berätta för dem om att han svullnar så lätt. Kom åtminstone ihåg att han brukar spela död på morgonen för att slippa gå ut i hagen för tidigt, han är en riktig sjusovare. :banghead:
Det var tur, för utbildarens föräldrar som har gården fick vara med om det första morgonen, de har haft en kolikhäst i många år så de blev först väldigt oroliga..
 
Min tjej fortsätter göra framsteg. Rids ut både med och utan sällskap, först och sist utan konstigheter. Hon har bara gått på banan när @Fiorano ridit henne sista månaden, bild på dem följer! :D Velat med hur jag ska göra med vila eftersom jag är rädd att hon ska bli tokfet och sjuk. Men vi stripbetar och jag ser på gjorden att hon faktiskt går nedåt. Och nacken, tack och lov. Så om en vecka tar jag av skorna och låter henne vila. Kunde inte begära mer av henne. Så det fortsätter vara lite tyst härifrån!

DSC_3761.JPG
 
Här kommer äntligen lite betesbilder! Tyvärr är inte gräset lika grönt nu som i början på sommaren... Men det kommer förhoppningsvis att räcka ett tag till, de är endast 4 hästar som går där nu mot 6 förra året.

34962176_1002398716578546_928699103376834560_n.jpg


34864816_1002401453244939_8326707140328685568_n.jpg


33805511_995493527269065_1762196713289809920_n.jpg

33720366_995493610602390_7520620634469040128_n.jpg


(PS: de går inte med grimmor på, det var endast vid hopsläppet i fall vi skulle behöva sära på dom)
 
Tack! :) Hur går det för Unik? Är han fortfarande "sjukskriven"?
Han går på bete och har det bra med sin lillebror och deras ponnymentor. 🙂 I augusti ska han på återbesök och till dess ska jag sätta igång honom lite grann. Det kan ju bli spännande för han ska sättas igång rakt fram utan longering. Jag har köpt en ny säkerhetsväst.😆 Tips på tillvägagångssätt mottages gärna!
 
Han går på bete och har det bra med sin lillebror och deras ponnymentor. 🙂 I augusti ska han på återbesök och till dess ska jag sätta igång honom lite grann. Det kan ju bli spännande för han ska sättas igång rakt fram utan longering. Jag har köpt en ny säkerhetsväst.😆 Tips på tillvägagångssätt mottages gärna!

Funkar det att ha honom som handhäst? Det är ju ett supert sätt att träna unghästar, och en mjuk form för igångsätting.

Annars så brukar de ju göra av med rätt mycket energi på betet, så jag skulle inte vara så bekymrad. Hoppa upp en eftermiddag när det är riktigt varmt så han är lite loj, bara. :)
 
Funkar det att ha honom som handhäst? Det är ju ett supert sätt att träna unghästar, och en mjuk form för igångsätting.

Annars så brukar de ju göra av med rätt mycket energi på betet, så jag skulle inte vara så bekymrad. Hoppa upp en eftermiddag när det är riktigt varmt så han är lite loj, bara. :)
Han skulle nog funka som handhäst men jag tror inte att min ridhäst (sto) skulle uppskatta det lika mycket. 😄 Men vi har gått promenader ihop och det funkar. Så kanske en promenad i värmen och sen uppsittning på ridbanan? Det kan ju gå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 643
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp