Foder 80% och motion 20%?

Vitavi

Trådstartare
Man brukar väl rent krasst säga att kosten är 80% och motion 20% om man ska ner i vikt (för människor). Gäller samma för hästar? Vad jag egentligen undrar är hur mkt motion egentligen påverkar hullet? Känns som det skulle behövas rätt hård träning för att ge effekt och inte de ridturer som vanliga hobbyryttare normalt tar där större delen blir skritt.
 
Inte nödvändigtvis hård träning men långa turer i aktiv skritt är ju kanon för att sedan utvecklas till galopp intervaller.
Krävs nog i regel mer motion än vad "vanliga" hobby ryttare rider idag, framför allt uteritter och inte bara harva i paddock/ridhus. :)
Men hur många % som ligger på foder vs träning vågar jag inte svara på. :)
 
Jag skulle säga att det i många fall är svårt att ge tillräckligt lite energi utan att tumma på hästarnas behov av att äta och tugga under en stor del av dygnets timmar.
Min erfarenhet är att motionen gör stor skillnad. När jag har hästar som behöver gå ner i vikt brukar jag låta dem stå kvar på samma foderstat och öka motionen, brukar funka skitbra!
 
Jag skulle säga att det i många fall är svårt att ge tillräckligt lite energi utan att tumma på hästarnas behov av att äta och tugga under en stor del av dygnets timmar.
Min erfarenhet är att motionen gör stor skillnad. När jag har hästar som behöver gå ner i vikt brukar jag låta dem stå kvar på samma foderstat och öka motionen, brukar funka skitbra!

Intressant! Hur mycket motion rör det sig om och vilken intensitet?
 
Tycker motion gör en stor skillnad.
Den här sidan http://apps.novasoft.se/webfoder2/ kan du leka lite med då det går att fylla i hur många minuter i skritt, trav eller galopp hästen tränas i i genomsnitt per dag, tryck sedan på räkna ut så kommer det upp hur mycket som behovet är för underhåll och hur mycket som behövs läggas till, lägg till och ta bort antal minuter så ser du hur stora/små skillnaderna är och för skoj testa även att se hur skillnaden blir om du tränar som en trav eller galopphäst, trav har antal km och om det är långsam träning eller snabb.

Obs detta är uträknat på genomsnitt hästen och finns hästar som avviker ganska mycket både upp och ner.
 
Intressant! Hur mycket motion rör det sig om och vilken intensitet?
Eftersom det har handlat om flera olika hästar vid flera olika tillfällen, så är svaret att det finns alla varianter. Min ena extremt lättfödda shetlandsponny har t.ex ridits relativt lätt ca 2 ggr/vecka över vintern och minskat i hull på det.
Sen är det givetvis så att mer motion och högre intensitet ger ett större energiunderskott och en snabbare minskning av hullet. Frågan är väl bara, samma som för oss människor, hur hälsosamt det är att rasa i vikt?
 
Jag köpte ett mycket överviktigt Welsh mountain sto för några år sedan. Planen som gjordes för viktminskning sträckte sig ett år framåt. Hon motionerades lågintensivt tre gånger i veckan och 75 procent av hö givan byttes till halm. Hon gick ner i vikt och har behållit vikten sedan dess. Hon motioneras fortfarande tre gånger i veckan, ibland lugnt och ibland mer intensivt. Hennes värsta hetsätande slutade mycket när jag fick hjälp att balansera hennes foderstat. Nu för tiden har hon upptäckt att det finns andra saker i livet att glädjas åt förutom mat. Hon är en mycket gladare häst 😍
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 905
Senast: Yeah but
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 026
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 517
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp